در گفتگوی ویژه خبری امشب به تحلیل و ارزیابی خود از حضور حماسی مردم در انتخابات روز گذشته پرداخته شد.

باهنر: تک تک آرای مردم منهای نوع انتخابشان اثر وضعی بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی داردبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع حماسه مردم و مجلس دهم با حضور "محمدرضا باهنر" رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و "سید محمدصادق خرازی" دبیر شورای مرکزی حزب ندا در گفتگوی ویژه خبری امشب هشتم اسفند مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این برنامه باهنر رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ارزیابی خود از حضور مردم در انتخابات روز گذشته گفت: اگر فرآیند حضور مردم در انتخابات مختلف را نگاه کنیم بعد از 35، 36 سال از استقرار نظام جمهوری اسلامی و تکرار این همه انتخابات اولا شاهد طراوت، شادابی و باور مردم به حضور در انتخابات هستیم که نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش نیز داشته است.

وی اضافه کرد: هم چنین حضور جوانان پای صندوق رای آنها را به این باور رسانده که هم حضور در انتخابات در اقتدار نظام جمهوری اسلامی و جایگاه کشورمان در نظام بین الملل و هم در به نمایش گذاشتن مردم سالاری دینی بسیار موثر است و هم به این باور رسیده اند که نتیجه انتخابات هم در همه شمول زندگی شان موثر است بنابراین آنها به این باور رسیده اند که هم انتخابات مهم است و هم نتیجه انتخابات.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری هم چنین اظهار داشت: حضور 60 درصد از مردم در انتخابات بعد از حماسه 23 بهمن سال جاری علی رغم مشکلات، گرفتاری ها و گلایه هایی که بسیاری از آنها به حق است نشان می دهد که زمانی که مردم به این امتحان می رسند همه مسائل و مشکلات از جلوی چشم آنها پاک می شود و آنها تنها به وظیفه اصلی خود که اولا حضور در انتخابات و ثانیا نوع انتخاب است می پردازند.

وی خاطر نشان ساخت: مردم باور دارند نوع انتخابشان هم می تواند بر آینده آنها تاثیرگذار باشد.

باهنر هم چنین در ارزیابی خود از حضور چشم گیر مردم در جمهوری اسلامی ایران نیز بیان داشت: نمایش این نوع دمکراسی در منطقه ما بی نظیر و در دنیا نیز شاید کم نظیر باشد  و این حجم از حضور ناشی از یک علتی است و علت هم باور مردم است که حضور در انتخابات را از یک سو وظیفه خود و از سوی دیگر حق اساسی خود می دانند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در منطقه پر آشوب که در آن شاهد به راه افتادن جنگ نیابتی از سوی مستکبرین هستیم یک جزیره امن محسوب می شود و این انتخابات که با حضور 60 درصدی مردم انجام شد اتفاق کوچکی نیست.

تک تک آرای مردم منهای نوع انتخابشان، اثر وضعی بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی دارد 

وی خاطر نشان ساخت: در آینده نزدیک مردم خواهند دید تک تک آرای آنها منهای نوع انتخابشان اثر وضعی بر اقتدار نظام جمهوری اسلامی دارد و البته مردم به این باور نیز رسیده اند که نوع انتخابشان نیز موثر است که می تواند بلافاصله بعد از تشکیل مجلس دهم نتایج انتخابشان را حس کنند.

در ادامه این برنامه سید محمدصادق خرازی دبیر شورای مرکزی حزب ندا نیز در همین باره گفت: در ابتدا لازم می دانم به آحاد ملت ایران که در این مقطع انتخابات بسیار پرشور را برگزار کرده اند تبریک عرض کنم که بار دیگر پایه های قدرت ملی، انسجام و وحدت ملی را رقم زدند و تمام افکار عمومی جهان و صاحب نظران دنیا را وادار کردند تا در برابر رای و حضور مردم سخن و زبان تکریم را برگزینند.

وی اضافه کرد: جای قدردانی و سپاس دارد از مردمی که در هر مقطع و موقعیتی شاهکاری را خلق می کنند خصوصا در مقطعی که ما در دنیای پیرامون خود شاهد مشکلات در منطقه هستیم که مردم ایران آگاهانه و هوشمندانه این موضوع را درک کردند و با چنین شناخت و درک مشترکی پای صندوق های رای رفتند.

خرازی اضافه کرد: حضور حماسی مردم از بعد داخلی (بعد شناخت از موقعیت فعلی نظام، دولت، حاکمیت) و در بعد بین المللی دارای ابعاد بسیار مهمی است.

ثبت نام ها در این دوره رشد چشم گیری داشت

باهنر در ادامه برنامه با اشاره به این که ثبت نام ها در این دوره رشد چشم گیری داشت گفت: بیش از 12 هزار نفر برای رقابت در عرصه انتخابات ثبت نام کردند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان این که انبوه ثبت نام را از گروه های مختلف در این دوره شاهد بودیم افزود: بیش از 50 درصد ثبت نام کننده در این دوره صلاحیتشان تایید شد.

وی با اشاره به شرایط نامزدهای انتخابات در قانون ادامه داد: ممکن است فردی علت عدم صلاحتش تخلف قانونی بوده باشد و این به معنای عدم التزام به قانون اساسی و اصول کشور نیست.

باهنر با بیان این که کسانی که صلاحیتشان تایید نشده ممکن است از لحاظ اجتماعی ضربه روحی بر آن ها وارد شود بیان کرد: نامزدها ، احزاب و طرفداران نامزدهای انتخابات باید اخلاق و شکست و پیروزی را با هم تجربه کنند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به این که مجلس شورای اسلامی 290 کرسی بیشتر ندارد خاطر نشان کرد: لیست های متفاوتی در استان ها وجود دارد که ممکن است جناح های مختلف سیاسی در آن شکست خورده باشند و برخی دیگر به پیروزی دست یابند.

وی با اشاره به همگونی و ترکیب نتایج انتخابات ادامه داد: داستان رقابت تمام شده و باید به فکر سازندگی، همدلی و پیشرفت و توسعه کشور باشیم
باهنر با اشاره به این که امیدواریم در مجلس نهم بودجه سال 95 و برنامه ششم توسعه را به نتیجه برسانیم ادامه داد: اول کار برنامه ششم توسعه است و باید مجلس و دولت با یکدیگر همدلی داشته باشند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری یکی از علت های منتقل شدن دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان را فضای خوب انتخاباتی کشور دانست و عنوان کرد: فضای انتخاباتی تمام شده است و باید منتظر انتخابات ریاست جمهوری دو سال آینده دیگر باشیم و لذا باید در طی این مدت به فکر توسعه و پیشرفت کشور باشیم.

وی با اشاره به این که نماینده باید نقشه راهی را ترسیم کند که برای دولت امکان حرکت در این نقشه وجود داشته باشد بیان کرد: مردم نتیجه انتخابات را ملموس مشاهده می کنند و لذا در گذشته قهر انتخاباتی داشتیم اما آن ها متوجه شدند که از این قهر سودی نمی برند.

نتیجه انتخابات تکلیف نظام را نمی تواند روشن کند

باهنر با اشاره به این که دموکراسی در همه کشورها در چارچوب سیاست کلی تعریف می شود افزود: برخی فکر می کنند از طریق رای با ارکان و نهادهای نظام می توانند درگیر شوند لذا باید اذعان داشت که نتیجه انتخابات تکلیف نظام را نمی تواند روشن کند.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به این که دلیل موجهی برای قهر وجود ندارد گفت: مردم نتیجه انتخابات را کاملاً حس می کنند زیرا می دانند که انتخابات در سرنوشت آن ها موثر است. و لذا مهم ترین بحث مجلس آینده را برون از رکود و مسائل اقتصادی است.

خرازی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شرایط سیاسی کشور را در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید گفت: هر دولتی که بر سر کار می آید آرمان و شعاری دارد لذا با عملکرد مثبت دولت ها، مردم در انتخابات حضور چشم گیری پیدا می کنند.

وی با تاکید بر این که کیفیت حضور مردم اینبار قابل تقدیر است خاطر نشان کرد: عده زیادی هستند که در این انتخابات مورد بی توجهی قرار گرفته اند لذا حقوق انسان مطرح است و در باب کرامت حقوق انسانی نمی توان نسبت به سرنوشت افراد بی تفاوت بود.

دبیر شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان این که مجلس آینده نسبت به حقوق شهروندی مردم، جامعه و انتخابات توجه ویژه ای داشته باشد گفت:  مردم با اخلاق در انتخابات آمدند و ادبیات تحریم از جامعه ما رخت برمی بندد.

مردم ایران روز به روز در بلوغ سیاسی خود رشد و آگاهی پیدا می کنند

خرازی با اشاره به این که مردم ایران روز به روز در بلوغ سیاسی خود رشد و آگاهی پیدا می کنند ادامه داد: این رشد و آگاهی و اعتبار در بلوغ سیاسی به دست می آید

وی افزود: افرادی که مورد بی توجهی به حق و ناحق قرار گرفته اند در این انتخابات نیز به پای عده دیگری ایستادند و قهر نکردند و این امر نشان دهنده بلوغ سیاسی جامعه است.

دبیر شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جایگاه احزاب را در مجلس آینده چگونه ارزیابی می کنید گفت: کسانی که موفقیت نسبی را در سراسر کشور به دست آورده اند باید نگاه ملی و جدی در جهت رفع مشکلات مردم داشته باشند.

خرازی با تاکید بر این که مهم ترین مولفه باید دیدگاه مردم باشد خاطر نشان کرد: ملت ایران فرهیخته است و نمی توان ملت فرهیخته ایران را ملت های منطقه مقایسه کرد.

وی با بیان این که ملت ایران عطف تاریخی دارند گفت:  باید در مجلس آینده مشکلات  مردم حل شود لذا بزرگ ترین مشکلات در جامعه رفع مشکلات در حقوق شهروندی است

دبیر شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان یکی از بزرگ ترین معضلات جامعه را رفع مشکلات حقوق شهروندی دانست و عنوان کرد: یکی از دغدغه های جدی مجلس آینده باید شعار اخلاق باشد.

انتهای پیام/


برچسب ها: گفتگو ، باهنر ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار