در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

پوست اندازی پارلمانی را در ایران مشاهده می کنیم/ مجلس دهم 70، 80 درصد با مجلس پیشین متفاوت است

در گفتگوی ویژه خبری امشب به بحث و بررسی پیرامون انتخابات هفتم اسفندماه و مجلس دهم پرداخته شد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع انتخابات و مجلس دهم با حضور "حمیدرضا ترقی" عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و "غلامعلی دهقان" سخنگوی مرکزی حزب اعتدال و توسعه در گفتگوی ویژه خبری امشب یکشنبه 9 اسفندماه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ابتدا این بحث غلامعلی دهقان سخنگوی مرکزی حزب اعتدال و توسعه درباره حضور گسترده مردم در انتخابات هفتم اسفندماه  و  تاثیر چگونگی این حضور در تحقق اهداف کشورمان گفت: انقلاب اسلامی ایران از آغاز که بافت مردمی و قوی دارد و حضور گسترده مردم در انقلاب ایران سبب شد چشم جهانیان را به این انقلاب خیره کند.

وی اضافه کرد: شاید عده ای تصورشان این بود که حضور گسترده مردم در انقلاب اسلامی ایران یک تصادف است و آغازی است که پایان سریعی دارد اما روند 35 سال گذشته نشان داد که این انقلاب نه تنها یک پایان نیست بلکه آغازی برای انقلاب جدیدی است که مردم پس از سال ها استبداد و دیکتاتوری شاهان می توانستند در فرایند قانون گذاری و اداره کشورشان نقش مثبت داشته باشند.

سخنگوی مرکزی حزب اعتدال و توسعه خاطر نشان ساخت: مشارکت گسترده مردم در عرصه های مختلف سیاسی از جمله راهپیمایی ها و انتخابات نشان داد که دیگر می توانیم ادعا کنیم حضور مردم نهادینه شده است.

 مهم ترین پیام حضور گسترده مردم در انتخابات مقبولیت این نظام نزد آن ها است

دهقان با بیان این که قطعاً حضور مردم در انتخابات پیام ها و دستاوردهایی دارد گفت: مهم ترین پیام حضور گسترده مردم در انتخابات این پیام را به جهان مخابره می کنند که مردم این نظام را با همه سختی ها و مشکلاتی که دیگران برای او درست کرده اند همچنان قبول دارند و این نظام مقبولیت دارد.

وی با بیان این که حضور بیش از 60 درصدی مردم در انتخابات از استانداردهای جهانی بالاتر است پیام دیگری را در خود دارد گفت: پیام دیگر این است که مردم ایران راه خودشان را پیدا کرده اند و می توانند از طریق صندوق های رای مطالبات خود را در عرصه سیاسی مطرح کنند و خوشبختانه یکی از بزرگ ترین ثمرات انقلاب اسلامی حضور مردم پای صندوق های رای بود.

پوست اندازی پارلمانی را در ایران مشاهده می کنیم/ مجلس دهم 70، 80 درصد با مجلس پیشین متفاوت است

سخنگوی مرکزی حزب اعتدال و توسعه خاطر نشان کرد: پیام دیگر این حضور چرخش نخبگان است که با توجه به آخرین اخبار انتخاباتی ما به نحوی پوست اندازی پارلمانی را در ایران مشاهده می کنیم و شاید مجلس دهم 70، 80 درصد با مجلس قبل به نحوی تفاوت داشته باشد.

دهقان اضافه کرد: به نظر می رسد چرخش نخبگان باعث می شود هم مردم بیش از گذشته به نظام امیدوار باشند و بدانند که از طریق همین نظام می توانند مطالبات خود را پیگیری کنند و نظامی که در سال 57 ایجاد شده ظرفیت بالایی برای مردم سالاری دینی دارد که ما آن را تحت عنوان مردم سالاری دینی تلقی می کنیم.
 
در ادامه این گفتگو حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در رابطه با همین موضوع اظهار داشت: گردش قدرت در هر جامعه ای عامل نشاط، نوسازی و بازساسی حرکت جامعه در مسیر اهداف متعالی است که به دنبال آن حرکت می کنند.

نقش مردم در جمهوری اسلامی روز به روز عمیق تر و تاثیرگذار تر می شود

وی با اشاره به این که نقش مردم در جمهوری اسلامی روز به روز عمیق تر و تاثیرگذار تر می شود در تعیین سرنوشت کشورمان می شوند خاطر نشان کرد: اگر مردم این نسل را همیشه حفظ کنند و با بصیرت از این حق خود استفاده کنند بی تردید روز به روز احساس خواهند کرد که رای آن ها در سرنوشت کشورشان تاثیرگذار است و آن چه را که می کارند را درو خواهند کرد.

وی ادامه داد: حضور گسترده و سرشار از نشاط و شادابی مردم در انتخابات عامل اصلی برای تهذیب زدایی از مردمی است همیشه پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی بودند و سبب شد که دشمنان انقلاب اسلامی امروز مایوس شوند.

ترقی ادامه داد: اثر دیگر این حضور این است که پیشرفت کشور بدون اتکا و مشارکت مردم در همه عرصه های سیاسی، اقتصاد، فرهنگی و اجتماعی امکان پذیر نیست و وقتی مردم خود را در پیشرفت کشورشان شریک بدانند کشور پیشرفت خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: بدون شک حضور مردم در مشارکت فقهی سبب می شود که دولت ها بهتر بتوانند در مسیر تحقق آرمان های نظام و مردم حرکت کنند ضمن این که می تواند پشتیبانی مردم را نیز در برابر زیاده خواهی های دشمن و تهدیدات دشمنان خارجی داشته باشد و با قوت اسلام و انقلاب را به سرمنزل مقصود برسانند.

وی ادامه داد: این حضور گسترده در موقعیتی که فشارها به لحاظ اقتصادی بر بر روی مردم وجود داشت نشان می دهد که این گونه مسائل هیچ گونه تاثیری در مردم برای حضور آن ها در عرصه انتخابات نگذاشته است ضمن این که آن ها به این باور رسیده اند که می توانند از طریق صندوق های رای مشکلاتشان را حل کنند.

دهقان  در ادامه برنامه با اشاره به این که اقتدار نظام سیاسی از دو طریق سخت افزاری و نرم افزاری قابل تامین است گفت: برای اولین بار بعد از 200 سال حتی یک سانتی متر از خاک کشور به لحاظ سخت افزاری عقب نشسته ایم و همچنین از لحاظ اقتدار نرم افزاری نیز مردم حضور چشم گیری در تمامی عرصه ها از جمله عرصه انتخابات دارند.

در بازی های سیاسی باید اخلاق را رعایت کرد

وی با تاکید بر این که در بازی های سیاسی باید اخلاق را رعایت کرد گفت: مردم در راهپیمایی ها و انتخابات به خوبی در صحنه حضور می یابند.

سخنگوی مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان این که نظام متکی به مردم است و روز به روز قوی تر می شود افزود: بیگانگان تلاش می کنند که بر روی سیاست هایمان دخالت کنند که البته این امر نیز خنثی می شود.

ترقی در ادامه برنامه با اشاره به فضای انتخاباتی کشور گفت: مردم در این انتخابات مطالبات خود را با شفافیت بیان کردندبه طوری که خواسته های مردم شامل حل مشکلات معیشتی، اشتغال، بیکاری، رفع رکود و تورم است.

در انتخابات شاهد رقابت سالم بودیم

وی با اشاره به این که در انتخابات این دوره شاهد رقابت سالم بودیم اظهار داشت: در این دوره کمترین تخلف اخلاقی را داشتیم و همه سعی کردند تا خود را ثابت کنند و این امر نشان دهنده بلوغ سیاسی مردم است.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به این که باید با همدلی، همزبانی و همکاری بتوانیم به قدرت اول منطقه طبق سند چشم انداز 1404 دست یابیم افزود:  ملت ایران بیدار و همیشه در صحنه است به طوری که در عرصه سیاسی به خوبی حضور می یابد.

ترقی با اشاره به مدیریت ظریف و دقیق رهبر معظم انقلاب در عرصه انتخابات گفت: رهبر انقلاب توطئه بیگانگان را مانند همیشه خنثی می کنند.

قربانزاده کارشناس مسائل سیاسی نیز در ادامه برنامه با اشاره به استقبال خوب مردم از انتخابات کشور گفت: فهرست 30 نفره اصلاح طلبان در تهران به صورت کامل رای آوردند لذا اقبال مردم نسبت به جریانات سیاسی معطوف به پشتوانه سیاسی آن جریان است.

وی با اشاره به این که آرایش سیاسی در کل کشور متفاوت بود ادامه داد: در مشهد شاهدیم که لیست اعتلاف اصول گرایان به صورت کامل رای آوردند و در تبریز شاهد موازنه مساوی میان دو طیف هستیم.

قربانزاده با اشاره به این که بالغ بر 45 تا 50 درصد با تابلوی اصول گرایان وارد عرصه شده اند 35 درصد هم شامل کسانی است که با تابلو اصلاح طلبان یا حامیان دولت در عرصه حضور یافتند لذا باید اذعان داشت که تا به این لحظه 147 نماینده مجلس نهم نیز در مجلس آینده حضور نخواهد داشت ومجلس فعلی نزدیک به مجلس پنجم است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار