معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تولید محصولات کشاورزی استاندارد و با کیفیت را تنها راه ورود به بازار بزرگ روسیه برشمرد .

اکبر فتحی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار گروه استانها باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛اعلام کرد: بیشترمحصولات کشاورزی و باغی مورد نیاز روسیه درکشورمان و در آذربایجان شرقی تولید      می شود اما علت اینکه چرا ما در بازار روسیه مثل ترکیه حضور نداریم نبود استانداردهای لازم و کیفیت محصولات و نوع بسته بندی است که روسها می خواهند .
 وی با بیان اینکه در صورت تحریم نشدن ترکیه از طرف روسها تجارما هم می توانند با رعایت استانداردهای مورد نظر روسها در بازار آنهاحضور داشته باشند افزود : روسها ذائقه خاصی دارند به طور مثال گوشت مرغ مورد نظر آنها نباید بیشتر از یک کیلو و 200  تا 600 گرم باشد اما آیا کشتارگاههای ما  می توانند این موارد را دقیق رعایت کنند که البته پاسخ منفی است چرا که کشتارگاههای ما برای تامین  گوشت مرغ مصارف داخلی آماده شده اند یعنی صادرات محور نیستند و فرهنگ مصرف ما بیش نیز بیش از 2 کیلو است .
 معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی همچنین افزود:. همه کشتارگاههای ما در آذربایجان شرقی برای مصارف داخلی آماده شده  نه برای صادرات .فقط2 کشتارگاه مجهز یکی در سراب و دیگری در تبریز  آماده می شوندکه به صورت اتوماتیک کشتار خواهند کرد تا سازمان جهاد کشاورزی بتواند زمینه حضور در صادرات را داشته باشد .
به گفته وی جلسات مختلفی با اتحادیه مرغداران و کشتارگاهها تشکیل شده تا گوشت مرغ یک کیلو 500 گرم  کشتار شود که این مسئله  هم باید به صورت کشوری حل گردد و اگر فشار روی مرغداران  استان بیشتر باشد آنها نیز کشتاررا به سایر استانها منتقل می کنند کما اینکه
ستاد خرید های تضمینی استانی از قانون یک کیلو و200 گرم تبعیت می کند  و شرکت پشیبانی هم این قانون را در خرید های تضمینی خود اجرا می کند .
اکبر فتحی با اشاره به تولید محصولات باغی و راهکارهای صادرات آنها نیز گفت :  آذربایجان شرقی از قطب های اصلی سیب در کشور است و این میوه از طرف روسی نیز در خواست می شود  وبازار روسیه برای صادرات سیب بازار خوبیست به شرطی که  اما نگاه کشاورزان  نگاه صادرات محور باشد نه نگاه تامینی داخلی یعنی استانداردهای روسیه با استانداردهای ایران متفاوت است
به طور مثال  استاندارد بهداشتی روسیه به وجود اثرات دست بر روی پوست سیب حساس است نباید اثرات دست  بر روی سیب باشد همچنین از لحاظ برداشت بسته بندی انبارداری هم استاندارد مخصوص خود را دارند که همه اینها با در ذائقه مشتری لحاظ شود که برخی کشورها که در بازار روسیه حضور قدرتمندی دارند این استانداردها را رعایت می کنند .
 معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود :  راهکارهای رعایت استاندارد هاخوشبختانه در سند تدبیر توسعه استان آورده شده و تاکید شده است علاوه بر اهمیت دادن به تولید کیفی محصولات آموزش لازم برای ارتقای کیفیت میوه از طریق باغبانی سورتینگ بسته بندی  نحوه چینش در جعبه ها و وزن آنها  به آموزش داده شود .
وی با تاکید بر حضور جدی تجار میوه در این عرصه گفت :.قوانین خوبی با هدف صادرات میوه کشور وضع شده  مثلا تجار در ازای صادرات 2 کیلو سیب می توانند 1 کیلو موز با تعرفه صفر درصد وارد ایران کنند.
 فتحی همچنین از کشت گلخانه ای سبزی و صیفی به عنوان راهکاری پرسود در بخش کشاورزی عنوان کرد که در صورت حمایت جدی از این بخش می توان درتولید محصولات استاندارد مثل گوجه فرنگی خیار با کیفیت و صادراتی قدم های اساسی برداشت که سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم اکنون  موضوع توسعه کشت گلخانه ای را در اولویت برنامه های خود قرار داده  که در یکسال گذشته 20 هکتار به گلخانه های آذربایجان شرقی افزوده شده وکل مساحت گلخانه های استان هم اکنون80 هکتار است .
معاون سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد تا زمانی که تولید صیفی و سبزی در گلخانه های آذربایجان شرقی علاوه بر تامین داخلی مازاد نباشد نمی شود روی صادرات آنها حساب کرد . و اگر محصولاتی نظیر گوجه فرنگی خیار و یا هندوانه را به غیر از گلخانه هاکشت کنیم اگر صادراتی هم صورت گیرد مثل اینکه علاوه بر میوه آب رایگان در اختیار مشتریان قرار می دهیم چون در آبیاری سنتی هزینه آب بیش از سود محصول است .

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار