بی شک یکی از دلایل ناکامی شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا در انتخابات فیفا سابقه ضد حقوق بشری او بود.

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، روز گذشته در کنگره فوق العاده فدراسیون جهانی فوتبال در زوریخ سوئیس، 207 فدراسیون عضو این نهاد جیانی اینفانتینو دبیر کل اتحادیه فوتبال اروپا را برای ریاست فیفا انتخاب کردند تا بار دیگر یک سوئیسی مدیریت بزرگترین سازمان فوتبالی جهان را که در ورطه بزرگترین بحران تاریخ 112 ساله خود گرفتار آمده، در دست بگیرد.

از همان آغازین روزهای اعلام اسامی 5 نامزد نهایی انتخابات روز 26 فوریه(7 اسفند)، یعنی جیانی اینفانتینو شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه ،علی بن حسین شاهزاده اردنی، ژروم شامپاین فرانسوی و توکیو سکسویل تاجر اهل آفریفای جنوبی ،کاملا مشخص بود که رقابت اصلی بر سر صندلی سپ بلاتر، رئیس محروم فیفا،بین دبیرکل یوفا و رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا است و سه نامزد دیگر، حتی شاهزاده علی بن حسین که پیش از این نیز یک بار در این انتخابات مقابل سپ بلاتر شکست خورده بود، حرفی برای گفتن نخواهد داشت و همینطور هم شد.
گرچه برخی منابع خبری شیخ سلمان را بخت اول پیروزی می دانستند ،انتخابات در دور اول نتیجه نداد و در عین شگفتی مرد سوئیسی با کسب 88 رای گوی سبقت را از شیخ ربود. مطابق انتظار رقیبان دیگر که حالا پس از استعفای عجیب و دقیقه نودی توکیو سکسویل به دو نفر کاهش پیدا کرده بودند مورد اقبال واقع نشدند، شاهزاده اردنی 27 رای و شامپاین فرانسوی تنها 7 رای به دست آوردند.
دور دوم ، لابیگری های تیم شاهزاده
حالا رای گیری به دور دوم کشیده شده بود و در این مرحله آرایی که  در دور اول به نفع شاهزاده بن حسین و شامپاین به صندوق ریخته شده بود، بسیار مهم و تعیین کننده محسوب می شدند. 
اعضای تیم شاهزاده اردنی با آگاهی از این مهم  و با توجه به دشمنی که بین بن حسین و شیخ سلمان وجود داشت،تمام تلاش خود را به کار بستند تا کسانی که در دور اول به شاهزاده رای داده اند رای خود را به اینفانتینو بدهند تا این مرد سوئیسی که برای پیروزی علاوه بر 88 رای مرحله اول به 16 رای دیگر نیاز داشت بر شیخ سلمانی که به 19 رای دیگر احتیاج داشت غلبه کند.

به نظر می رسد تلاش اردوی شاهزاده بن حسین به ثمر نشست چرا که این نامزد اردنی در دور دوم تنها 4 رای به دست آورد و شامپاین نیز هیچ رایی کسب نکرد تا اینفانتینو در دور دوم با 115 رای در مقابل 88 رای شیخ سلمان رئیس جدید فیفا لقب بگیرد.
تاثیر گذاری انقلاب بحرین بر انتخابات فیفا
بدون شک اینفانتینو  پیروزی خود در انتخابات فیفا را علاوه بر سفرها و پویش های (کمپین های) انتخاباتی و لابیگری ها و کمک اردوگاه شاهزاده اردن مدیون انقلاب بحرین است.
رئیس جدید فدراسیون جهانی فوتبال باید خود را وام دار جوانان ورزشکار انقلابی بحرین بداند. اما چرا؟
از زمانی که شیخ سلمان اعلام کرد تصمیم دارد در انتخابات ریاست فیفا شرکت کند گروه های حقوق بشری و فعالان دموکراسی بحرین به تکاپو افتادند تا کمیته اخلاق فیفا را مجاب کنند که این فرد شایستگی ریاست بر فیفا را ندارد زیرا کارنامه حقوق بشری او سیاه است.

گروه های مدافع دموکراسی و حقوق بشر بحرین با انتشار گزارش هایی در رسانه های معتبر جهان علیه شیخ سلمان دست به افشاگری زدند.آنها در گزارش های خود پرده از جنایات رئیس فدراسیون فوتبال بحرین برداشتند.

در گزارش ها عنوان شد که پس از خیزش مردم عمدتا شیعه بحرین علیه دستگاه حاکم و رژیم آل خلیفه در سال 2011 ، شیخ سلمان که خود یکی از اعضای این خاندان است در شناسایی و بازداشت فوتبالیست های انقلابی نقش پر رنگی داشت، جوانانی که پس از بازداشت شکنجه و در مواردی کشته می شدند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس در سال 2011 گزارش داد که بیش از 150 ورزشکار، مربی و داور  پس از آن که از طریق عکس های راهپیمایی شناسایی شده بودند، به زندان افتادند.
محمد و علا هبیل دو بازیکن سرشناس بحرین از جمله بازیکنانی بودند که به جرم شرکت در راهپیمایی های مسالمت آمیز علیه حکومت دستگیر و شکنجه شدند.
ولی کمیته اخلاق فیفا بر خلاف انتظار صلاحیت شیخ سلمان را برای حضور در انتخابات تایید کرد.
اما تلاش کنشگران سیاسی و مدافعان حقوق بشر بحرین و روشنگری های آنها متوقف نشد،  اوایل بهمن بود کهروزنامه گاردین در گزارشی عنوان کرد که موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین با ارسال نامه ای به حامیان مالی فیفا بار دیگر در خصوص تلاش شیخ سلمان رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جانشینی سپ بلاتر در فیفا ابراز نگرانی کره است.

موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین تاکید داشت که شیخ سلمان هنوز باید به سوالاتی در مورد نقش خود در مجازات باشگاه ها بعد از قیام سال 2011 در این کشور، پاسخ بگوید.
 افشاگری های فعالان حقوق بشر باعث شد تا فیفا چندی قبل از نامزدهای انتخابات بخواهد که تعهدنامه مربوط به رعایت حقوق بشر را امضا کنند.

و این پایان کار نبود، در روز انتخابات نیز گروه های حامی حقوق بشر در جلوی مقر فدراسیون جهانی فوتبال تجمع کردند و با در دست داشتن پلاکاردها و عکس هایی از جوانان شکنجه شده بحرینی مراتب اعتراض خود را  نسبت به حضور شیخ سلمان در میان نامزدهای فیفا را نشان دادند.

رد پای انقلاب بحرین در انتخابات فیفا

الخواجه ،نایب رئیس مرکز حقوق بشر بحرین ریاست شیخ سلمان آل خلیفه بر فیفا را فاجعه خواند.
 
 علاوه بر این دیروز خبرنگاران بدون مرز هم از فیفا خواستند مانع حضور شیخ سلمان در انتخابات شود زیرا او عضو خاندان سلطنتی بحرین است که سال ها است خبرنگاران و وبلاگ نویسان را سرکوب می کند. آنها گفتند، شیخ سلمان نماینده رژیم سرکوبگری است که می خواهد از فوتبال برای ترمیم وجهه بین المللی خود بهره برداری کند. 

درداخل سالن هالن اشتیدیون، سالن محل برگزاری کنگره فیفا، نیز شاهزاده علی بن حسین از وقت 15 دقیقه ای خود استفاده کرد و با سخنان طعنه آمیز و اشاره به کارنامه سیاه ضد حقوق بشری شیخ سلمان آل خلیفه آخرین میخ را بر تابوت آرزوهای شیخ بحرینی کوبید.

او گفت: فیفا نباید هیچ سو رفتار یا سوء مدیریت، فساد، منافع شخصی، نژادپرستی، تبعیض جنسی و یا نقض حقوق بشر را بپذیرد ، که این سخنان اشاره ای روشن بود به بازداشت و سوء رفتاربا بازیکنان تیم ملی بحرین که در تظاهرات در سال 2011 شرکت کردند.

به نظر می رسد این اعتراض ها و روشنگری ها موثر واقع شده  و باعث شده کشورهای عضو فیفا در انتخابات دیروز از شیخ رویگردان شده باشند، اگر نتوان صدرصد درباره این گزاره با قطعیت سخن گفت اما می توان گفت که حداقل در پس زمینه ذهنی رای دهندگان تلنگرهایی ایجاد کرده است.
و به این ترتیب  به نظر می رسد بحرینی ها مزد پایداری و استقامت خود را حداقل در مقیاسی کوچک و در میدانی غیرسیاسی گرفته اند.شاید آنها دیروز خوشحال ترین افراد روی کره خاکی بوده باشند.

گزارش از رضا عسگری

انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
88 رای؟!
آخرین اخبار