ادعای وزیر خارجه ترکیه: دولت نوری مالکی، عراق را به ایران واگذار کرد

چاووش اوغلو مدعی شد سرنوشت عراق به ایران سپرده شده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر لحظاتی پیش در خبر فوری گزارش داد:‌ "مولود چاووش اوغلو،" وزیر امور خارجه ترکیه، مدعی شد: آمریکا عراق را اشغال کرد و آن را به حکومت "نوری مالکی" تحویل داد و او هم عراق را به طور کامل به ایران واگذار کرد.

چاووش اوغلو همچنین از آمریکا خواست تا موضع خود را در برابر گروه های تروریستی به ویژه اتحاد دموکراتیک سوریه مشخص کند.
 
چاووش اوغلو در نشست خبری در آنکارا گفت: ترکیه برای مشخص کردن موضع خود درباره جنگ با تروریسم منتظر نتایج انتخابات آمریکا باقی نخواهد ماند.

وزیرخارجه ترکیه: کمک سه میلیارد دلاری اروپا، رشوه به آنکارا نیست

مولود چاووش اوغلو در ادامه مدعی شد: تصمیم اروپا درباره تروریستی بودن گروه پ‌ک‌ک روشن است و انگلیس، آلمان، فرانسه و شمار دیگری از کشورها موضع صریحی در برابر این گروه دارند. سازمان ناتو خواهان ایفای نقش در مرزهای ترکیه و یونان است و ما آنچه را که در این مسئله به آن نیاز داشته باشیم و مناسبت ما باشد مشخص خواهیم کرد.
 
کشتی های ناتو فقط نقش ناظر را دارند و اطلاعات لازم را در اختیار طرف ترکیه ای قرار خواهند داد.

 اختلاف با یونان بر سر بعضی جزیره ها در دریای اژه و دیگر مناطق ادامه دارد و ما با طرف یونانی در این باره گفتگو می کنیم. 
چاووش اوغلو افزود: ترکیه 90 هزار آوارگان را از غرق شدن نجات داد. ترکیه یکی از کشورهای کمک کننده در جهان است و کمک های انسانی در اختیار دیگر کشورها قرار می دهد. ما طرح های امدادرسانی و توسعه ای در دیگر کشورها اجرا می کنیم. این شایعه که ترکیه رشوه سه میلیارد دلاری از اتحادیه اروپا دریافت کرد تا مانع از رفتن آوارگان به اروپا شود واقعیت ندارد و درست نیست. ترکیه به دریافت پول از اتحادیه اروپا نیازی ندارد. هفتصد هزار دانش آموز سوری در اردوگاه ها از آموزش محروم هستند و دویست و هفتاد هزار خانواده در اردوگاه ها زندگی می کنند و ما منتظر آمدن هزاران نفر دیگر به مرزها هستیم و باید برای آنها چادر تهیه کنیم.
 
وی خاطر نشان کرد: ما در روابط با اتحادیه اروپا خواهان عضویت کامل در این اتحادیه و نه فقط همکاری با آن هستیم. اتحادیه اروپا نباید به تعلل در این مورد ادامه دهد. ما توافقنامه های متعددی را با اتحادیه اروپا امضا کردیم که از جمله در زمینه های اقتصادی و انرژی است. ما از آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای حمایت او از طرح ترکیه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه تشکر می کنیم. اگر جامعه جهانی ایجاد منطقه امن در سوریه را پذیرفته بود جهانیان با موج ورود آوارگان روبرو نمی شدند. ما تاکنون ده میلیارد دلار برای آوارگان هزینه کرده ایم و اگر این مبلغ را برای ایجاد منطقه امن اختصاص داده بودیم تاکنون ده شهرک ساخته شده بود. ترکیه بر حل ریشه ای مسئله سوریه تاکید دارد و ما برای کمک به آوارگان سوری تلاش می کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
اردوغان ریاض تشریف دارن یا تل آویو که توی نوچه داری ادعاهای بشردوستانه بلغورمی کنی!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
اردوغان ریاض تشریف دارن یا تل آویو که توی نوچه داری ادعاهای بشردوستانه بلغورمی کنی!؟
آخرین اخبار