ادعاهای بی‌اساس سفیر پیشین آمریکا علیه نوری المالکی

سفیر سابق آمریکا در عراق اظهاراتی را علیه «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق این کشور مطرح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «جیمز جفری» سفیر سال‌های 2010 تا 2012 آمریکا در عراق در مصاحبه با شبکه کردزبان «روداو» ضمن تکرار ادعاهای مقامات واشینگتن درباره دخالت ایران در امور عراق، اظهاراتی را علیه نوری المالکی مطرح کرد.

سفیر پیشین واشینگتن در بغداد خاطر نشان کرد آمریکا با دید مثبت به تجزیه عراق نگاه نمی‌کند مگر آنکه این موضوع (تجزیه عراق) اجتناب ناپذیر شود.

جفری در اظهارنظری درباره استقلال منطقه کردستان عراق مدعی شد با توجه به خطرات تجاوز و دست اندازی ایران در عراق، احتمال تجزیه این کشور و احتمال باقی ماندن داعش، گزینه یافتن آینده باید در جیب همه رهبران کرد باقی بماند البته تصمیم اتخاذ این گزینه برای کردستان و عراق تصمیمی بسیار جدی است.

وی با تایید مشکلات دولت عراق گفت: ما (آمریکا) ناکارآمدی دولت عراق را ایجاد نکردیم و ما عامل ایجاد ناکارآمدی سوریه، مصر یا بسیاری دیگر از کشورهای منطقه نبودیم.

سفیر پیشین آمریکا در عراق افزود: تلاش آمریکا برای همه این مشکلات، به شکست انجامید. ما پول و تلاش زیادی صرف کردیم و من فکر نمی‌کنم ما مشکل‌را بدتر کرده باشیم. البته آنطور که دهه‌های قبل در کره جنوبی، ژاپن و اروپای شرقی مشکلات را حل کردیم، عمل نکردیم و خاورمیانه نمونه‌‌ای منفی بوده است.

این مقام ارشد سابق دولت آمریکا در عراق در ادامه درباره ظهور داعش هم ادعاهایی مطرح کرد.

جفری تصریح کرد نتیجه سه چیز است. اول، تمایل شدید اساسی جهادگرایان خشن و افراطی سنی برای تسلط و بدست گرفتن هرگونه سرزمینی که در آن حکومت وجود ندارد. این بیماری است که در خون منطقه وجود دارد.

او مدعی شد که نگاه و مواضع دولت نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق به تشدید نگرانی‌های جمعیت سنی‌ها به عنوان «تهدید» و به ایجاد داعش کمک کرد.

سفیر پیشین آمریکا با اشاره به موضوع سوریه گفت: موضوع سوم (در ایجاد داعش) تبدیل شدن سوریه به یک سرزمین بی حکومت است. به دنبال آن القاعده در عراق خود را تغییر داد و به دولت و ارتش تبدیل شد. این دولت و ارتشی است که بخش اعظم جمعیت سوریه، عراق و همه ما در مناطق مختلف جهان را تهدید می‌کند.

او در ادامه ادعاها علیه دولت سابق عراق تصریح کرد: ما(آمریکا) می‌دانستیم که نوری المالکی چه کار می‌کرد اما او به صورت دموکراتیک انتخاب و از سوی احزاب شیعه حمایت شد و همچنین حمایت دو حزب بزرگ کرد و حمایت سیستم سیاسی سنی را حداقل تا پیش از برکناری رافی العیساوی (وزیر دارایی اسبق و سنی عراق) در اختیار داشت.



 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۰۲ تير ۱۳۹۵
سفیر پیشین آمریکا یک جنایتکار پلید و دروغگوست که حتی از اسناد آشکار و روشنی که سیاستمداران این کشور اخیرا صارد کرده اند هم پروائی به خود راه نمی دهد .
منطقه را آمریکائی ها به هم ریختند تا برای رژیم پوسیده و در حال افول صهیونیستی حاشیه امنیت درست کنند . غاقل از این که این رژیم حاشیه امنیت مرزهای خودش را هم با این همه هزینه ای که برای نگهداری حکومت جنایتکار صهیونیستی می شود ، نمی توان حفظ کند .
کرد های عراقی قبل تشریف فرمائی استکباری آمریکا به منطقه میهمان ملت و حکومت اسلامی بودند ، ایران هیچ چشمداشتی به سرزمین عراق ندارد ، چون عراق بخشی از دارالاسلام است و امت اسلامی یک ملت هستند .
اما انداختن جدائی بین امت اسلامی و تفرقه افکنی برای حفظ سرپل حکومت صهیونیستی برای کارخانه های اسلحه سازی استکبار غرب و غات ثروت های منطقه از سیاست های استعماری و استثماری و پلید آمریکائی ها ست .
آخرین اخبار