بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌ و‌ قوس پارلمان اروپا؟!

پارلمان اروپا طرح «ممنوعیت ارسال سلاح از سوی غرب به عربستان» را تصویب کند، دست آل‌سعود از کشتار ملت یمن قطع می‎شود.

به‌گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در شرایطی که حملات وحشیانه و ناقض حقوق‌بشر رژیم‌سعودی به یمن، یازدهمین ماه خود را سپری می‌کند؛ صداهای خفیفی از بیدار شدن وجدان بشری در سازمان ملل و اروپا به‌گوش می‌رسد.

صداهایی که بر اساس برخی اظهارات از سوی وکلای ملت، حاصل رایزنی جمهوری‌اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و سازمان ملل در جریان سفر رئیس جمهور به اروپا و تاکیدات مجدد بر موضوعیت محدودیت و ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان سعودی می‌باشد.


عربستان از اوایل سال جاری (6فروردین‌ ماه) با همراهی 9 کشور دیگر عربی و با حمایت همه‌جانبه و مستقیم  آمریکا و انگلیس با روانه کردن جنگنده‌های اهدایی غرب به مناطق مختلف همسایه جنوبی خود یمن، کشتار وسیع و بی‌رحمانه‌ای را علیه این کشور آغاز کرد و با بمباران مناطق مسکونی و زیرساخت‌های این کشور، سیاست‌های مداخله‌جویانه و خباثت‌آمیز مسندنشینان سلطنتی آل‌سعود را در مرحله عملی به‌اجرا درآورد.

لازم به‌ذکر است از زمان آغاز تجاوز آشکار نیروهای آل‌سعود به مناطق مختلف یمن تاکنون 22 هزار نفر شهید یا مجروح شده، میلیون‌ها یمنی آواره و تقریبا این کشور ویران شده است.

*پشت‌گرمی غربی برای آل‌سعود

بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

از همان روزهای نخست تجاوز وحشیانه رژیم مرتجع سعودی به مردم مظلوم و بی‌دفاع یمن که در حقیقت کارگردانی ناگوار آن از کاخ‌سفید و لندن صورت می‌گرفت، هیچ‌گاه در مخیله سیاستمداران پیرمغز سعودی نمی‌گنجید که به‌زودی وجدان‌های هرچند اندک اما بیدار در دنیا، بیش از این ددمنشی و ارتکاب جنایات گسترده جنگی از سوی این رژیم زن‌ و‌کودک‌کش علیه یمن مظلوم را تاب نمی‌آورد و به اتخاذ مواضع بازدارنده دربرابر این جنایات اقدام خواهد کرد.

دایره حاکمیتی در واشنگتن و لندن نیز علاوه بر داشتن ید طولانی در ارتکاب اقدامات ضدحقوق بشری مشترک خود طی سالیان گذشته در منطقه غرب‌آسیا و با اختصاص بودجه‌های کلان برای مداخله‌جویی و نسل‌کشی، این بار نیز در جریان دیکتاتور منشی‌های فرزندان عبدالعزیز در سرلیست قرار گرفتند و با فروختن و یا به عبارت بهتر، اهدای تسلیحات نظامی خود به عربستان، رژیم خودکامه حاکمه ریاض را با دستانی پر از تجهیزات مارک‌دار غربی، به مرزهای جنوبی حجاز گسیل دادند.

*"ارتکاب جرائم جنگی"، بیان نشریه انگلیسی از عملکرد آل‌سعود


بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

 روزنامه انگلیسی آبزرور در اوایل هفته گذشته طی گزارشی نوشت: نمایندگان پارلمان اروپا به دنبال تصویب طرحی با هدف اعمال ممنوعیت فروش سلاح و تحریم تسلیحاتی عربستان سعودی از سوی کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس هستند.

این نشریه هم‌چنین اضافه کرد: پارلمان اروپا براساس برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است این طرح را در 25 فوریه ( روز 6 اسفند) به رأی بگذارد.

لازم به‌ذکر است که در طرح تدوینی پارلمان اروپا، نکات برجسته‌ای پیرامون انجام جنایات جنگی از سوی رژیم آل‌سعود علیه یمن، ذکر گردیده است.

آبزرور با اشاره به این طرح آورده است: «معاملات تسلیحاتی گسترده کشورهای عضو اتحادیه اروپا از جمله انگلستان، اسپانیا، فرانسه و آلمان با کشورهای مختلف منطقه (خاورمیانه) به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و تعلیق فوری انتقال تسلیحات و حمایت نظامی به عربستان سعودی و شرکایش در ائتلاف، درخواست شده است».

در این طرح با اشاره به نقش چشم‌گیر لندن در ارسال تسلیحات به عربستان و هم‌پیمانان عربی‌اش در منطقه، تصریح شده است: «عربستان‌سعودی بزرگ ترین مشتری تسلیحات انگلستان است و انگلستان بزرگ‌ترین تأمین کننده تسلیحات برای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به‌شمار می‌آید».
 
در واقع در این طرح پارلمان اروپا به‌طور غیرمستقیم به جنگ‌های نیابتی در منطقه به بازیگردانی غرب و بازیگری عربستان‌سعودی، به‌عنوان عامل اجرا کننده سیاست‌های دخالت‌محور آمریکا و شرکای اروپایی‌اش اشاره کرده است.

*صدای جنایت‌کاری ریاض، از زبان تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا


بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

به‌علاوه روزنامه آبزرور با اشاره به اظهارات تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا درخصوص اقدامات ضد بشری آل‌سعود علیه ملت یمن و ضرورت توقف ارسال تسلیحات به این رژیم، نوشت: بر اساس متممی که "ریچارد هوویت" نماینده پارلمانی اروپا از حزب کارگر انگلیس ارائه داده بر لزوم اعمال تحریم تسلیحاتی عربستان‌سعودی از سوی اعضای اتحادیه‌اروپا تصریح شده است.

در ادامه، این نشریه با اشاره به وجود دست‌هایی در پارلمان قاره‌سبز برای جلوگیری از شکل‌گیری رای‌گیری طرح مذکور از زبان یکی دیگر از نمایندگان پارلمان مذکور بیان داشت:  "آلین اسمیت" نماینده پارلمان اروپا از حزب ملی اسکاتلند دیگر نماینده حامی این طرح می گوید: «هنوز این احتمال وجود دارد که رأی‌گیری طبق برنامه پیش نرود، چرا که نیازمند حمایت نمایندگان پارلمان اروپا از احزاب سوسیالیست و دموکراتیک است، این نمایندگان قرار است در هفته جاری پیرامون این موضوع گفت‌و‌گو کنند».

به هر حال "آلین اسمیت" بر این باور است که اگر این رأی‌گیری صورت بگیرد، قطعاً نمایندگان پارلمان اروپا آن را تصویب خواهند کرد. به‌نوشته این نشریه، نمایندگان پارلمان اروپا که از این حرکت حمایت می کنند، بر این باور هستند که تصویب چنین طرحی می تواند قدم مهمی در پایان دادن به خونریزی‌ها در یمن شمرده شود.

*پرده برداری از میزان تسلیحات ارسالی لندن به ریاض

بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

 آبزرور در گزارش خود هم‌چنین عنوان کرده است: دولت انگلیس تنها در یک سال گذشته، مجوزهایی به ارزش جمعاً 3 میلیارد پوند برای ارسال تسلیحات به عربستان صادر کرده است. ضمن این‌که براساس گفته‌های میدانی گفته می‌شود انگلیس به‌صورت مستقیم در هدایت حملات کمپین نظامی تحت رهبری عربستان به یمن، مشارکت دارد.

هم‌چنین دو هفته قبل کمیته فراحزبی توسعه بین المللی پارلمان انگلیس که از نمایندگان تمام احزاب مهم تشکیل شده، با انتشار گزارشی خواستار توقف فوری ارسال سلاح برای عربستان و آغاز تحقیقات مستقل بین‌المللی در مورد حملات عربستان به یمن شده بود.

*اظهارات دبیرکل سازمان ملل درخصوص توقف ارسال تسلیحات به عربستان

بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

"بان کی مون" اخیرا در سخنانی در محل پارلمان انگلیس که با همکاری سازمان ملل و اندیشکده چتم هاوس صورت گرفت، عنوان کرد: یمن در آتش می سوزد و در حملات هوایی نیروهای ائتلاف  به رهبری عربستان هم‌چنان مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و زیرساخت‌های شهری مورد هدف قرار می‌گیرند.

"بان کی مون" با بیان اینکه "یمن مملوء از سلاح است" گفت: درحال حاضر ما نیازمند این هستیم کشورهایی که عضوی از معاهده منع تجارت سلاح هستند وظیفه خود را برای اجرایی شدن یکی از اهداف اصلی این معاهده که همانا کنترل سرازیر شدن سلاح به عواملی که استفاده درستی از این سلاح‌ها نمی کنند، انجام دهند.

*رایزنی ایران با سازمان ملل و اتحادیه اروپا، دلیل  ارائه طرح ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان 

بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

در این راستا "عوض حیدر پور" عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی گفت:  بعد از آن‌که قراردادهای فروش اسلحه مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد که این اسلحه‌ها به دست تروریست‌ها می‌رسد، ایران از اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرد که محدودیت و ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان را در دستور کار خود قرار دهد. چ

وی ادامه داد: لذا به نظر می رسد با سفر رئیس جمهور به اروپا، مجدد بر موضوعیت محدودیت و ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان سعودی تاکید شد و شاهد حرکت‌های جدی از سوی اتحادیه اروپا هستیم.

حیدرپور تصریح کرد: امیدواریم که اتحادیه اروپا طرح ممنوعیت فروش اسلحه به عربستان را به صورت جدی و در بازه زمانی کوتاهی تصویب کند تا به واسطه آن مانع کشتار مردم بی‌گناه در یمن، سوریه و عراق به دست آل‌سعود شود.

بستن راه تسلیحاتی لندن- ریاض، در کش‌و‌قوس پارلمان اروپا؟!

با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته از سوی ایران با سازمان ملل و اتحادیه اروپا و نیز اعلام مخالفت شماری از اعضای پارلمان اروپایی در خصوص ممنوعیت فروش سلاح از سوی غرب به عربستان؛ به‌نظر می‌رسد با به رای گذاشتن این طرح و تصویب آن در پارلمان اروپا، شاهد قطع حمایت تسلیحاتی لندن از رژیم جنایت‌کار سعودی و در ادامه توقف حملات بی‌رحمانه این رژیم به ملت مظلوم یمن باشیم.  
 

گزارش از: وحید امیدی موحد
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۱ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
کاش انقدر قدرت داشتیم که خودمون میتونستیم از یمن حمایت کنیم،امیدوارم اونروز برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
این کار باید زودتر انجام شود اگر ذره ای انسانیت در پارلمان اروپا هست ، آل سعود در یمن روی اسرائیل را در غزه سفید کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
مردم یمن به این طرح های توخالی دل خوش نکنن.
یقین بدونن از اتحادیه اروپا آبی براشون گرم نمیشه
این طرح هم با مخالفت فرانسه وانگلیس به نتیجه نمی رسه!
تنها مردم قهرمان یمن مقاومته،مقاومت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۴
آل سعود اشتباه بزرگ کرده و با همراهانش به سوی نابودی است
آخرین اخبار