در بهره برداری آب باید خود را با آوردهای امروز سدها تطبیق دهیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رییس گروه سیاست گذاری و تخصیص آب وزارت نیرو در نخستین جلسه شورای هماهنگی مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه آبریز بختگان خشک شدن دو دریاچه مهم طشک و بختگان را زنگ خطری دانست که با جابه جایی محل برداشت آب و جابه جایی آب سطحی و زیرزمینی اتفاق افتاده است.
ترابی با اشاره به اینکه در این منطقه با حوضه ناپایدار آب روبرو هستیم مطالعه آمایش سرزمین و در نظر گرفتن بحثهای اشتغال و کشاورزی را در این حوضه ضروری دانست و به طرح بررسی اثر اقلیم بر منابع آب حوضه بختگان به عنوان پایلوت مناسب برای دست یافتن به بحث پایداری حوضه ها اشاره کرد.
خلیل رضاییان گفت: در مدیریت و برنامه ریزی منابع آب باید خود را با آوردهای امروز سدها تطبیق دهیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به اینکه توجه جدی به میانگین بارشها و برنامه ریزی بر اساس آورد سدها با توجه به خشکسالی ها باید از سوی مشاوران صورت گیرد به تغییر کاربری و شکل اشتغال در بخش کشاورزی اشاره کرد و حل چالش های مربوط به حوضه بختگان را  منوط به تغییر شکل اشتغال از کشاورزی به صنعت و گردشگری عنوان کرد.
رضاییان تاکید کرد: در حوضه بختگان نباید به هیچ چاه غیرمجازی مجوز دهیم چرا که سهم استفاده از آب کشاورزی در این بخش زیاد است و هر برداشت غیرمجاز ضرر به این حوضه را به همراه دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خواستار چاره اندیشی برای اشتغال کشاورز در کمیته اشتغال حوضه آبریز شد و ضمن بیان اینکه نباید اشتغال کشاورز را فراموش کنیم بر برنامه ریزی و عزم جدی در این بخش تاکید کرد.
وی تصریح کرد: 60 درصد نیاز آبیآشامیدنی و صنعت استان در حوضه بختگان قرار دارد و از آنجایی که بار زیادی بر سد درودزن متحمل می شود باید کار انتقال حوضه به حوضه داخل کشوری صورت گیرد چرا که دیگر حوضه بختگان توان تامین آب آشامیدنی و صنعت را ندارد و بخشی از نیاز آشامیدنی و صنعت شیراز باید از خلیج فارس جایگزین آن شود که این امر نیز مستلزم همت عالی و تقبل هزینه بالای آب است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، استفاده از پساب تصفیه شده در صنعت را، دیگر راهکار رفع مشکل کم آبی دانست و ابراز امیدواری کرد با عزم همگانی بر اساس واقعیات با مشکلات روبرو شویم.
جنگی معاون دفتر حوضه آبریز فلات مرکزی در این جلسه به بیان گزارشی در خصوص برنامه و عملکرد سدهای مخزنی درودزن، ملاصدرا و سیوند در سال آبی 95-94 پرداخت و با اشاره به کاهش شدید بارندگی این حوضه طی 13 سال اخیر، به روند کاهشی آب ورودی سد درودزن طی 8 سال اخیر اشاره کرد و افزود: در حوضه آبریز بختگان و مهارلو متوسط بلندمدت بارندگی 47 ساله 264 میلی متر است و گزارش چهار ایستگاه باران سنجی چمریز،دژکرد، سده و خسرو و شیرین از کاهش میزان بارش این ایستگاهها نسبت به میزان بارندگی بلندمدت حکایت دارند.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.