اجرای گروه موسیقی «شادیاخ» نیشابور در جشنواره موسیقی سنتی مشترک ایران و افغانستان با استقبال گسترده جوانان افغانستانی روبرو شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسئول هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور از استقبال جوانان افغانستانی از اجرای گروه موسیقی «شادیاخ» در این کشور خبر داد.
غلامرضا سلامتی گفت: این گروه موسیقی در جشنواره موسیقی سنتی مشترک هنرمندان ایران و افغانستان، چند قطعه موسیقی را همراه با خوانندگی یکی از هنرمندان اجرا کرد و سپس چند گروه از هنرمندان افغان به اجرای موسیقی سنتی پرداختند.
وی افزود: گروه موسیقی «شادیاخ» نیشابور با حضور هنرمندان صاحب نام موسیقی این شهر هنر خیز از جمله  مجتبی روزبه، نوازنده «تار»، علی نجفی، نوازنده «بم تار و دوتار»، حمید سمغانی، نوازنده «دف و تمبک»، محمدشمس آبادی، نوازنده «کمانچه» و محمد خیری «آواز» را برعهده داشتند.
مسئول هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت: این گروه موسیقی قطعات «نه نه گل ممد، یوسف و زلیخا، نوید بهار و سپیده» را اجرا  و سپس نوازندگان و خوانندگان هر دو کشور ترانه «ملامحمدجان» را به صورت مشترک اجرا کردند که در این اجرای مشترک، بخشی از یک ترانه را یک خواننده افغان و بخش دیگری را یک خواننده ایرانی خواند و نوازندگان دو کشور سازهای سنتی را برای آنان نواختند.
سلامتی با بیان اینکه این گروه موسیقی در ایام الله دهه مبارکه فجر، به افغانستان اعزام شد تا در تلویزیون یک افغانستان حضور یافته و برنامه های  متنوع را به صورت زنده اجراء کند، تاکید کرد: اجرای این گروه موسیقی مورد استقبال مردم این کشور قرار گرفت.
وی افزود: در پایان این اجرا «سیدمصدق خلیلی» معاون فرهنگی وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان، «شمس الحق آریانفر» مدیر کل  و«سیده مژگان مصطفوی» معاون انتشارات و مطبوعات این وزارتخانه، «علی عدالت» معاون سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و «ناصر جهانشاهی»، رایزن فرهنگی ایران در افغانستان، لباس ابریشمی مخصوصی را به هنرمندان  گروه  موسیقی «شادیاخ» نیشابور  اهدا کردند.
مسئول هنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گفت: نام برخی از دستگاه های موسیقی خراسان قدیم که به ایران و افغانستان تعلق دارد، در موسیقی کشورهای عربی، فارسی دری است که «باربد» و «بامشاد»، از آن جمله هستند.
سلامتی تصریح کرد: گروه موسیقی «شادیاخ»  نیشابور همچنین به مناسبت آغاز سی وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در تالار افغان توریسم نگارستان ملی افغانستان همزمان با گشایش نمایشگاه فرهنگی – هنری «ایران؛ سرزمین من» به اجرای برنامه پرداخت.
شادیاخ نام پیشین نیشابور در زمان ایلخانان مغول بوده است و نام این شهر پیش از حمله مغول نیشابور و در زمان ساسانیان«نیوشاپور» بوده است.
انتهای پیام//


برچسب ها: موسیقی ، شادیاخ ، نیشابور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.