تحصیل 21 هزار دانشجوی خارجی در کشور/ ایجاد همکاری‌های علمی بین‌المللی در دستور کار وزارت علوم

وزیر علوم با بیان این که ایجاد همکاری‌های علمی بین‌المللی در دستور کار وزارت علوم است، گفت: 21 هزار دانشجوی خارجی از 47 کشور در ایران تحصیل می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه مراسم تجلیل از نفرات برتر آزمون سراسری در جمع خبرنگاران در خصوص نخبگانی که تا به حال تسهیلاتی به آنها ارائه نشده است، گفت: بنیاد نخبگان تسهیلاتی را ارائه می‌دهد که بخشی از آن پرداخت شده و این موضوع را باید از خود مسئولین بنیاد نخبگان پیگر شویم.

وی در ادامه در خصوص تصویب برنامه‌هایی برای آزمون دکتری گفت: آزمون دکتری در چهاردهم اسفندماه برگزار می‌شود و این که تحصیل در دوره دکتری کمتر شود هم هنوز به طور کامل اعلام نشده است.

وزیر علوم در خصوص دوره پسابرجام افزود: در عرصه‌های مختلف تبادل استاد و دانشجو و برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف به خصوص در حد دکتری که به صورت مشترک است دانشجوی دکتری می‌پذیریم که انجام تحقیق مشترک و پروژه‌های تحقیقی مشترک را در بر می‌گیرد و از دیگر اهداف این کار تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، برگزاری کنفرانس‌های علمی مشترک، تأسیس دانشگاه مشترک است که به صورت جدی پیگیر این مسئله خواهیم بود. در برنامه ششم توسعه به خوبی دیده شده که احکام مورد نیاز به زودی تصویب شود و می‌توانیم این تعامل و همکاری را با دانشگاه‌های معتبر دنیا داشته باشیم. در این زمینه کارگروهی مشخص شده و حوزه معاونت آموزشی و بین‌المللی دانشجویی و سازمان سنجش در حال پیگیری است. البته ما باید راهکارهای لازم را به دانشگاه‌ها نیز ابلاغ کنیم و باید ظرفیت‌ دانشگاه‌ها را نیز بسنجیم که آیا آنها پذیرش دانشجو دارند یا خیر و بعد کسانی که متقاضی هستند با اعلام این دانشگاه‌ها فرم‌های لازم را پر کنند و از طریق سازمان امور دانشجویان به دانشگاه‌های مرتبط معرفی می‌شوند و ما این مسئله را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: حدود 21 هزار دانشجوی خارجی از 47 کشور در ایران مشغول به تحصیل هستند و ما برنامه‌ریزی‌ کرده‌ایم در برنامه ششم حداقل 15 درصد از دانشگاه‌ها بتوانند دانشجوی خارجی جذب کنند.

دکتر فرهادی در خصوص اختیار بورسیه‌ها در دانشگاه‌های کشور گفت: دانشگاه‌ها بر حسب نیازشان در رشته‌های تحصیلی که لازم دارند افراد واجد شرایط را طبق دستورالمعل‌های اجرایی بررسی می‌کنند و افرادی را که از این طریق بورسیه‌ شوند را انتخاب می‌کنند که البته برای بورسیه‌ها آزمون برگزار می‌شود و این آزمون از طریق سازمان سنجش اعلام می‌شود.

دکتر خدایی رییس سازمان سنجش در تکمیل صحبت‌های وزیر علوم تحقیقات و فناوری بیان کرد: تسهیلات برای دانشجویان نخبه در نظر گرفته شده است و آن بخشی که مربوط به ماست همان پانزده نفر اول المپیاد هستند که بدون آزمون پذیرش می‌شوند و بقیه استعدادهای درخشان که 10 درصد بیشتر دانشگاه‌ها هم هستند بدون آزمون پذیرش می‌شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار