اکونومیست: چرا سرمایه گذاران به بازار طلا روی آورده‌اند؟

افزایش 44 برابری بهای طلا نسبت به قیمت نفت، تجارت فلز زرد را رونق بخشیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان «اکونومیست» در مطلبی نوشتسرمایه گذاران در سراسر جهان بار دیگر با احتیاط به بازار طلا قدم گذاشته‌اند. پس از آنکه در هفته های اخیر بهای طلا به بالاترین سطح در 8 ماه گذشته رسید، سرمایه گذاری در این بخش تا حدودی رونق گرفت. با این حال سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری اقدام به تجارت طلا می کنند.

در معاملات پنجشنبه هفته گذشته، ارزش هر اونس طلا در بازار جهانی به یک هزار و 200 دلار رسید که بالاترین قیمت طلا در 8 ماه گذشته بود و این اشتیاق خریداران و سرمایه گذاران این بخش را بیشتر کرده است. کاهش بهای نفت و افزایش بدهی صنعت نفت شیل آمریکا تاثیر مستقیم بر قیمت جهانی طلا دارد. همچنین ترس از پایین آمدن نرخ بهره در آمریکا و سود اندک سپرده های بانکی، موقعیت درخشان تری به بازار جهانی طلا داده است. به عقیده بسیاری از تحلیلگران، سرمایه گذاری در بازار فلز زرد، کاملا ایمن و با حداقل خسارت است. وبسایت انگلیسی فورچون چندی پیش در گزارشی تحلیلی اعلام کرد هم اکنون بهای جهانی طلا در بهترین وضع در 150 سال اخیر قرار دارد.

با این حال، نوسان بهای طلا در بازار جهانی باب میل بسیاری از خریداران و فروشندگان طلا نیست ومی تواند به سردرگمی در بازار فلز زرد منجر شود؛ بطوری که بانک آمریکایی گلدمن ساکس از تداوم کاهش بهای جهانی طلا در سال 2016 خبر داده است. این امر در مبادلات روز جمعه بازار طلا و کاهش بهای فلز زرد به وضوح مشخص شد.

«جیم رید،» استراتژیست مالی دویچه بانک آلمان درباره نوسان بهای جهانی طلا می گوید: بهای طلا به بالاترین سطح در ماههای اخیر رسیده است. افزایش کلی بهای فلز زرد حدود 44 برابر قیمت جهانی نفت بوده است. در ژوئن 2008 ارزش طلا تا 6.6 درصد افزایش یافت و رشد آن در میانگین بلند مدت تا سال 2014 به 15.5 درصد رسید. بنابراین می توان گفت سرمایه گذاری در بازار طلا، تجارتی امن و کم خطر با ویژگی کوتاه مدت است؛ چراکه تغییرات سیاسی و اقتصادی در نقاط مختلف جهان، تاثیر مستقیم بر بهای طلا دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار