کارشناسان اقتصادی معتقدند طلا هنوز هم یکی از مطمئن‌ترین پناه‌گاه‌‌های امن سرمایه‌گذاری است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از کانورسیشن، همیشه این سوال مطرح است که چرا طلا هنوز هم به عنوان سرمایه‌گذاری مطمئن در طوفان مالی آینده شناخته می‌شود؟

اگر به رسانه‌های مالی‌ ایمان دارید که معتقدند پناه‌گاه‌های امن سرمایه‌گذاری به صورت دائمی درحال تغییرندT به این مثال توجه کنید. پس از یک دوره افزایش بهای طلا در سال گذشته، وال استریت ژورنال مدعی شد "نقش طلا به عنوان یک پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری رو به افول است" اما سه ماه بعد اعلام کرد طلا جایگاه خود را دوباره به عنوان پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری به دست آورده است. 

اما آیا وضع طلا به عنوان سرمایه‌گذاری امن واقعا به طور مداوم تغییر می‌کند؟ پاسخ مشخص است. این گونه نیست. این اشتباه از فهم نادرست از سرمایه‌گذاری امن ناشی می‌شود.

کاهش بهای طلا به معنای از دست دادن جایگاه این فلز به عنوان پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری نیست. پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری شبیه ایمنی لنگرگاهی است که قرار است یک پناه‌گاه  امن در طوفان (اقتصادی) باشد. بهای طلا در بحران‌ها افزایش می‌یابد.

این ویژگی کوتاه مدت طلا به عنوان یک پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری بسیار ضروری و مهم است. برای مثال بهای طلا پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001 به سرعت افزایش یافت اما دو هفته پس از این حادثه، بهای آن بی‌ثبات شد. 

با این وجود، طلا تنها پناه‌گاه امن سرمایه‌گذاری نیست. شواهد نشان داده‌ است که ارزش دلار آمریکا نیز در دوره‌های بحران افزایش می‌یابد. این امر شامل برخی از ارزهای دیگر مانند فرانک سوئیس نیز می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار