مانی حقیقی در نشست خبری «اژدها وارد می شود»:

مراسم فرش قرمز در ایران کمدی و سیرک است/ در جایزه برگزیده‌های فیلم شریک می‌شوم

من در این جشنواره روی فرش قرمز نرفتم؛ چون این مراسم در جشنواره فجر به بدترین شیوه انجام می‌شود.

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «اژدها وارد می‌شود» با حضور مانی حقیقی کارگردان، امیر جدیدی، کیانا تجمل، احسان گودرزی و همایون غنی‌زاده بازیگران و با اجرای حسین معززی‌نیا منتقد فیلم برگزار شد.

حقیقی در پاسخ به سؤال یک خبرنگار مبنی بر اینکه در این فیلم از سمبل یا نماد استفاده شده یا خیر گفت: من این مشکل را همیشه با فیلم‌هایم داشته‌ام. صادقانه اطمینان می‌دهم چیزی که از آن بیزارم، نمادگرایی است. هیچ‌وقت فیلم‌هایم سمبلیک نبوده. این تنبلی ذهنی منتقدانی است که از محتوای فیلم آنچه که در تصور خودشان است، برداشت می‌کنند و به آن نسبت می‌دهند. این  عدم علاقه به کاویدن بیشتر آثار سینمایی در عده‌ای از منتقدان وجود دارد.

حقیقی در خصوص حضور نیافتن بر روی فرش قرمز قبل از اکران فیلم گفت: من بر خلاف ابراهیم حاتمی‌کیا هیچ مشکلی با مفهوم فرش قرمز ندارم. اتفاقا از نظر من کار درست و دل‌انگیز و صحیحی است که جزو آداب و رسوم جشنواره‌هاست. من در این جشنواره روی فرش قرمز نرفتم؛ چون این مراسم در جشنواره فجر به بدترین شیوه انجام می‌شود. ما وارد محوطه برج میلاد می‌شویم و مثلا برای ورود به فضای نمایش فیلم به استقبال ما می‌آیند اما باید از مسیرهایی بگذریم و سوار آسانسور شویم و دوباره مسیری را بگذرانیم تا به فرش قرمز برسیم. پس از اینکه از آن عبور کردیم از ما می‌خواهند دوباره این حرکت را انجام دهیم و از فرش قرمز عبور کنیم. این شکل اجرای فرش قرمز را کمدی می‌دانم و به این سیرک تن نمی‌دهم.

حقیقی در ادامه با اشاره به فضای حاکم بر آثار خود گفت: من فضایی را در آثارم خلق می‌کنم که این حس را به وجود می‌آورد که معانی مختلفی دارد. این یک بازی جذاب است که در خصوص فیلم‌های قبلی‌ام مثل «کارگران مشغول کارند» حاکم بود. اما در خصوص واقعی بودن یا نبودن این فیلم باید بگویم اگر این فیلم واقعی نبود و خیالی بود، باید نمادین ساخته می‌شد. این فیلم یا راست است یا دروغ؛ اما اگر داستان واقعی باشد، نمی‌تواند نمادین باشد. باید این فیلم را تا آخر و تا انتهای تیتراژ ببینید تا منظور من را از واقعی بودن فیلم متوجه شوید.

منتقد فیلم در ادامه این نشست گفت: این فیلم با فاصله‌ای نسبت به سایر فیلم‌ها ساخته شده  و فیلم بهتری است. در این سال‌های پس از انقلاب اعتقاد عجیبی به رئالیسم داریم که لحن قالب فیلم‌های ما شده است و اگر فیلمی خارج از این قاعده ساخته شود، با آن ارتباط برقرار نمی‌کنیم و آن را پس می‌زنیم. اهمیت این فیلم در این است که خارج از محافظه‌کاری رایج سینما جسارت دارد و کار منحصر به فردی است. این فیلم غیرمنتظره بود.

کارگردان «اژدها وارد می‌شود» اظهار داشت: هنرمندی که به طور سمبلیک فیلم می‌سازد، از اینکه با صراحت حرف بزند می‌ترسد. اما من از هیچ‌کس نمی‌ترسم و نقدم را از اوضاع اجتماعی و ... به صراحت بیان می‌کنم.

همایون غنی‌زاده بازیگر فیلم با ابراز رضایت از حضور در این فیلم گفت: من فقط یک بازیگر هستم و از تجربه این بازیگری لذت برده‌ام. فیلمسازانی مثل مانی حقیقی آنقدر بزرگ هستند که نیازی نباشد از اعتبارشان خرج کنند تا بازیگر به فیلمشان بیاید. من فیلمنامه را در عرض یک ساعت و نیم خواندم و تمام کردم فیلمنامه ریتم خوبی داشت و بازی‌ها کاملا مشخص بود.

غنی‌زاده گفت: اعتراف می‌کنم که با دیدن قوه تخیل خلاقیت مانی و با خودم گفتم چرا این ایده به ذهن من نرسید؛ اما در کل فیلمنامه مرا هیجان زده کرد و آن را دوست داشتم.

امیر جدیدی بازیگر نقش اصلی فیلم گفت: من با این فیلم زندگی کردم. کار سنگین بود و در تهران فیلمبرداری نمی‌شد. اما کار به گونه‌ای بود که مرا درگیر کرد و از آن لذت بردم.

کیانا تجمل دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: من با خواندن فیلمنامه مطمئن بودم، اتفاق خوبی می‌افتد و از نظر من فیلم‌هایی که ساختارشکن هستند در مخاطب تأثیر می‌گذارد.

در پایان مانی حقیق که از کاندیداشدن فیلمش در چند رشته خوشحال شده بود گفت: وقتی فیلممان را به جشنواره می‌دهیم یعنی قواعد و قوانین آن را قبول کرده‌ایم و اگر با تصمیمات و داوری جشنواره‌ای مخالفیم می‌توانیم حضور پیدا نکنیم. من در این فیلم تنها کاری که کردم این بود تا فضایی ایجاد شود که تا حدی به ایده‌آل جشنواره نزدیک باشد. باید بگویم که هر نفری در این فیلم جایزه‌ای بگیرد، خودم را در آن سهیم می‌دانم. این فیلم بودجه‌ای متعارف داشت که نه کم خرج بود و نه ریخت و پاش داشت. از تهیه‌کنندگان این فیلم تشکر می‌کنم.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار