عارضه پس از جراحی، مساله ای که این روزها با عدم دسترسی به موقع به جراح معالج و نیز هزینه های گزاف درمانی ، اما و اگرهای زیادی را با خود به همراه آورده است.

خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ تقریبا بیشتر بیماران جراحی شده در دوران پس از جراحی به ویژه طی یک ماه الی یک سال بعد از عمل ، آن را تجربه کرده اند ، تجربه ای تلخ به نام عوارض بعد از جراحی که برای بیمارانی با اعمال جراحی عمیق یا گسترده تلخی اش بیشتر شده ، موضوعی که در اغلب موارد خانواده بیماران علت آن را در عدم دسترسی به موقع به جراح معالج بیمارشان و عده ای نیز در سرباز زدن  برخی مراکز درمانی از پذیرش مسئولیت عارضه های  پیش آمده به دلایل مختلف می دانند که یکی از مهمترین آنها این است که باید خود جراح بیمار عارضه پیش امده را درمان کند و مسئولیت رسیدگی به آن را بر عهده گیرد.

 اما این موضوع در شرایطی که بیمار حتی پس از ترخیص از بیمارستان به یک باره دچارعارضه  میشود و نیاز به خدمات اورژانسی دارد نیز صدق میکند ؟ یا اگربه هر دلیلی دسترسی به جراح معالج امکان پذیر نشد تکلیف بیمار و وضعیت پیش امده به وی چه میشود ؟ بنابر این متولی و مسئول رسیدگی کیست ؟ در حالی که طبق آخرین آمارهای سازمان بهداشت جهانی به طور سالانه 234 میلیون جراحی در سراسر جهان انجام می شود که در این بین  کشورهایی همچون ایران بویژه در زمینه جراحی های ناشی از تصادفات و و زیبایی دارای آمار های قابل ملاحظه ای هستند  .

پاسخگوی عوارض اورژانسی جراحی کیست ؟
 علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در ارتباط با موضوع فوق و با تاکیید براینکه عوارض جراحی اورژانسی حتی در نبود پزشک جراح بلافاصله در مراکز درمانی باید مورد پیگیری و درمان قرار گیرد، گفت : به طور کلی عوارض جراحی به دو دسته حاد و اورژانس تقسیم میشوند که در نوع دوم و درصورتیکه بیمار بعد از ترخیص از بیمارستان یا کلینیک دچار عارضه شده باشد ، باتوجه به وضعیت بیمار و نیاز به رسیدگی فوری برای کنترل و درمان عارضه همه بیمارستانها ی دانشگاهی و حتی خصوصی موظف به پذیرش بیمار و انجام اقدامات سریع درمانی هستند و به همین منظور نیز در بیمارستانهای دولتی  معمولا پزشکان جایگزین جراح به صورت آنکال و شیفت های شبانه روزی حضوردارند و در بیمارستانهای خصوصی نیز نفردومی به غیر جراح اصلی برای حضور در مواقع اورژانسی تعریف شده .

وی همچنین با اشاره به اینکه اگر عرضه جراحی پیش آمده اورژانسی نباشد افزود : در چنین مواقعی بهترین اقدام مراجعه به جراح اصلی است که بواسطه جراحی که خودش انجام داده است در حل و فصل عوارض پیش آمده موفق تر است .

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم 
اما موضوع تنها به اینجا ختم نمیشود، در بیشتر موارد نیز بیماران پس از جراحی و ترخیص کامل از بیمارستان حتی اگر هم دچار موارد اورژانسی برای درمان عارضه پیش آمده نشوند ، در سایر موارد که نیازمند ویزیت جراح معالجشان هستند ، گاهی باید مدتها در صف های طولانی درمانگاه ها و یا نوبت ها چند ماهه مطب جراحشان منتظر بمانند تا اینکه در مورد وضعیت و روند درمان عارضه جراحی ، نسخه ای برایشان پیچیده شود و این درحالی است که در اغلب موارد جراح در مرکز درمانی حضور دارد و می توان دسترسی اش را به بیمارسهولت بخشد ! اما براستی این دسترسی چگونه امکان پذیر میشود ؟ مشکل کار کجاست ؟ منشی مطب که دیر نوبت می دهد ؟ جراحی که فقط وقت جراحی دارد ؟ یا افزایش سیل بیماران و مراجعات در مارکز دولتی ؟ در هر صورت اگر امکان دسترسی به جراح به موقع میسر نبود عاقبت بیمار و عارضه پیش آمده چه می شود؟ 

استنکاف جراح از پذیرش بیمار= قصور آشکار پزشکی 
دکتر آقاجانی ، معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشورنیز با تاکید براینکه استنکاف جراح به هر دلیلی از پذیرش بیمارش ویا عدم پذیرش بیمار جراحی شده اش ، قصور پزشکی کاملا آشکار است ، اضهارداشت : این اقدام در هیئت انتظامی سازمان نظام پزشکی کاملا قابل پیگیری بوده و قطعا چنین احمالی نابخشودنی است اما این درحالی است که بیماران نیز نباید انتظار داشته باشند هر موقع که اراده کنند پزشک معالجشان باید آنها را ویزیت کند بلکه چکاپ و بررسی وضعیت بیمار نیز به تشخیص جراح معالج و درزمان تایین شده ای است .

از سوی دیگر کشور ما دارای جراحانی بسیار حاذق و با تجربه ای است که بخش مهمی از علمشان به ایجاد ارتباطات و تبادلات اطلاعات در سطح بین المللی است زیرا جراح گاهی ممکن است در مسافرتی کاری و علمی باشد ، گاهی دراتاق عمل باشد یا جراحی اورژانسی برایش پیش اید که نتواند بیمارش را حتی در وقت تایین شده ویزیت کند اما اگر این عدم پذیرش به طور مداوم اتفاق بیافتد ، بیمار میتواند موضوع را در قالب قصور پزشکی به سازمان نظام پزشکی اطلاع داده و پیگیری کند .

البته علاوه بر مشکلات بروز عوارض جراحی و دسترسی یا عدم دسترسی برای درمان عارضه ، حالا تحمیل هزینه های سنگین درمان عارضه جراحی حتی درمراکز درمانی نیز متوجه بیماران و خانواده آنها شده به گونه ای که در اغلب موارد این هزینه ها حتی ازاد نیز حساب میشوند درحالیکه شاید خود جراحی در همان مرکز تحت پوشش بیمه انجام گرفته ، موضوعی که هم اکنون موجب نگرانی جدی جامعه پزشکی شده و قطعا دو آن به چشم نظام سلامت کشو میرود زیرا هرچقدر که هزینه های درمان عوارض جراحی بیشتر شود قطعا بار مالی آن بر خانواده ها افزایش می یابد ، مساله مهمی که اعتراض سازمان نظام پزشکی را نیز با خود به همراه آورده است .

اعتراض نظام پزشکی به عدم پوشش بیمه ای عوارض بعد جراحی 
رئیس سازمان نظام پزشکی در ادامه با اظهار نگرانی جدی جامعه پزشکی کشور از عدم پوشش بیمه ای عوارض بعد از جراحی ها ، تصریح کرد : بر اساس یکی از مصوبات سازمانهای بیمه گرکه مستقیما در متنش اشاره شده، بیمه ها دیگر عوارض جراحی ها را پوشش نمی دهند و این علاوه بر اینکه مهمترین دلیل افزایش هزینه های درمان عارضه در مراکز درمانی است ، انجام جراحی های با ریسک و خطر بالا رانیز با تهدیدی جدی مواجه میکند زیرا در این صورت بیماران به علت افزایش چنین هزینه هایی قطعا حاضر به انجام جراحی و نجات جانشان نمیشوند و این یعنی آسیب و خطری جدی به نظام سلامت جامعه و این اقدام حتما به ضرر بیماران و خانواده آنها تمام میشود .

وی گفت : جامعه پزشکی به شدت نسبت به عدم تقبل عوارض جراحی ها توسط بیمه ها معترض هستندو در بخش دولتی نیز ضررهای هنگفتی متوجه نظام درمان میشود و به همین منظور درحال تدارک نامه ای به رئیس شورای عالی بیمه و وزارت بهداشت هستیم تا هرچه زودتر این مهم بررسی و چاره جویی شود اما به طور کلی بیمه ها باید عوارض جراحی را تقبل کنند زیرا بروز این عوارض به هر شکلی که باشد به هیچ عنوان دست بیمار نیست و قطعا در اثر ماهیت بیماری به وجود می آید و حالا اگر حمایت بیمه ها از این مساله حیاتی قطع شود ، نگرانی ها و مشکلات مرتبط با این موضوع به زودی دامن گیر نظام بهداشت و درمان کشور می شود .

امیدواریم موضوع درمان و رسیدگی به موقع به عوارض جراحی به گفته مسئولین با همین جدیت پیگیری شود زیرا به نظر میرسد برداشتن چترحمایت بیمه ها از سردرمانهای  عوارض جراحی برای نظام بهداشت و درمان کشورمان عاقبت خوشی ندارد .

گزارش از : فرشته برزگری 

انتهای پیام/

برچسب ها: جراح ، پزشک ، متخصص ، نظام پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
عالی بود از تهیه این گزارش مچکرم
آخرین اخبار