چرا تابلو «فاجعه منا» از جشنواره تجسمی فجر حذف شد؟

هنرمندی که «فاجعه منا» را در راستای مستندسازی در قاب هنر به تصویر کشیده خواستار رونمایی از این توسط یک حامی معنوی است.

امیررضا فقیهی هنرمندی است که بعد از فاجعه منا تلخی این حادثه را در قالب هنر نگارگری به تصویر کشید و بعد از ماه‌ها کار این اثر را به جشنواره فجر ارائه داد و با مخالفت شورای هنری برای پذیرش این اثر در جشنواره مواجه شد در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص ارسال مجدد این اثر به جشنواره برای بازبینی و تجدید نظر مجدد گفت: طبق اعلام شورای هنری جشنواره تجسمی فجر من و چند تن دیگر از هنرمندان برای بازبینی مجدد آثارمان را به این جشنواره ارائه دادیم، اما متاسفانه باز هم اتفاقی نیافتاد و کار شهدای منا را با وجود اینکه هم سوژه خوبی داشت و هم از لحاظ کیفیت اثر قابل عرضه‌ای بود حتی در بخش‌ فنی جشنواره که به خوشنویسی و نگارگری تعلق داشت نپذیرفتند.
 
وی در ادامه طی درخواستی خواستار توجه به این اثر شد و افزود: من حاضرم این تابلو را به هر ارگان و یا فردی که از آن حمایت کنند اهدا کنم و منظور از این حمایت حمایت معنوی است چرا که خود من نیز هنگام خلق این کار به هیچ وجه چشم داشت مادی نداشتم.
 
وی افزود: من خواستار این هستم که در یک مراسم از این کار در جهت توجه و بها دادن به تاریخ و مستندسازی که به گفته مقام معظم رهبری در خصوص این فاجعه باید انجام می‌گرفت رونمایی شود و این اثر به گونه‌ای شناسانده شود چون همانطور که گفتم خلق این کار با هدف ثبت این فاجعه در تاریخ و مستندسازی برای آیندگان صورت گرفته است.
 
فقیهی راجع به شکل‌گیری تابلو شهدا فاجعه منا اظهار کرد: این رویداد فاجعه بار تاثیر بسیار ناگواری روی همه مرم ایران گذاشت و من نیز با شنیدن و دیدن آن شوکه شدم و حس تلخی وجودم را فراگرفت که این حس موجب شد تا به سراغ ثبت این فاجعه از طریق هنر بروم.

خالق تابلو «فاجعه منا» خواستار علت حذف اثرش از جشنواره تجسمی فجر شد 

این هنرمند اذعان داشت: بعد از این تصمیم حدود 6 ماه روزی 8 ساعت کار می‌کردم و این حرکت را وظیفه خودم می‌دانم و در حین ترسیم این اثر با همه وجودم علاوه بر ثبت تاریخ به دنبال تسکین و آرامشی برای بازماندگان این حادثه بودم.
 
وی درباره رویکرد امسال جشنواره تجسمی فجر بیان کرد: برخی از کارهایی که در این جشنواره به ویژه در حوزه خوشنویسی و نگارگری دیده‌ام با همان سبک و سیاق گذشته و نگاه سنتی بوده‌اند و رویکرد معاصر و مدرنی در آن‌ها دیده نمی‌شد اما باز هم به جشنواره راه پیدا کرده بودند.
 
وی ادامه داد: من فکر می‌کنم این گروه داوری به صورت سلیقه‌ای عمل می‌کنند و در این شورا فردی که متخصص نگارگری یا خوشنویسی باشد وجود ندارد و غالبا تصویرگر، گرافیست، کاریکارتوریست و کارشناس هنرهای معاصر هستند، برای همین است که در حوزه کارهای سنتی سررشته ای ندارند و این شیوه قضاوت قطعا موجب سرخوردگی و عقب‌نشینی خیلی از هنرمندان برای حضور در چنین برنامه‌هایی می‌شود.
 
وی کرد: اگر جشنواره همچنان چنین رویکردی را ادامه دهد، به یقین پیشرفت و ترقی چندانی در راه پیش رو نخواهد داشت. همچنین وقتی هنرهای سنتی و کهن در کشور آن طور که باید مورد توجه قرار نگیرند هنرمندان و این آثار به خارج می‌روند چون آن جا به چنین آثاری بسیار توجه دارند. من هم امیدوارم با توجه بیشتر و مناسب‌تر به سرمایه‌های هنری و فرهنگی کشورمان از چنین امری جلوگیری به عمل آید.
 
فقیهی در پایان یادآور شد: فارغ از این صحبت‌ها من همچنان تقاضا دارم که در کنار رونمایی از اثر تابلو فاجعه منا این اثر بنا به دلایل مذکور ثبت ملی نیز بشود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
ادم دق میکنه شکر خدا حکومت اسلامی داریم وگرنه ی انسان مؤمن نمیتون نفس بکشه توی این زمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
سلام دوستان
حقیقت همیشه تلخ است البته به مضاق بعضی ها تلختر است .
و دوستان عربستانی شان ازرده خاطر میشوند.
نباید از این حرفها زد.
وقتی جنایات داعش را ادم میبیند و بعضی ها اینگونه از ان کفار از همه چی بیخبر حمایت میکنند ادم از وجود خود هم متنفر میشود که چرا نمیتواند کاری بکند
اصلا فرض کنیم اینها مسلمون هم نیستند ادم که هستند
چرا باید اینگونه قتل عام بشوند
چراباید ان دخترک معصوم سه چهار ساله را به ان طرز فجیعی در استخر غرق کنند .
ادم اگر بادیدن اینها دق کرده بمیرد جای ملامت نیست
ان وقت این وحشی ها با تمام توان از انها حمایت میکنند
و ما هم از نشر یک تابلوی افشاگرانه ی ال سقوط ممانعت بکنیم
برای چی
نکنه میترسند که بعضیها نگرانند که به ضرر جهان اسلام تموم شود!.
باز هم ممنونم از شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
باید مسئولان رسیدگی کنن که چرا یه اثر که باید ازش تقدیر بشه حتی رونمایی هم نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
اثر ارزشمندی است ولی متاسفانه هیچ کس در فکر آن حادثه وبازماندگان آنه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
خیلی تابلوی زیباییه.تازه سیاسی هم نیست.ناراحت نباش داداش تابلو ت هیچ وقت از دلهای پاک حذف نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
خیلی قشنگه خسته نباشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
متاسفم برای جشنواره فجر اسمش انقلابی است ولیدر عمل شاهد چیز دیگه ای هستیم پیشنهاد میکنم شما در جشنواره عما ر شرکت کنید حیف نیست ارزش کار خودتون رو در همچین جشنواره ای که به ظاهر انقلابی هم نیست رونمایی کنید . متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
هنوز كه شش ماه از فاجعه منا نگذشته!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۷ بهمن ۱۳۹۴
زیباست
آخرین اخبار