فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه گفت: خواسته من این است که در این مذاکرات همه موضوعات به صورت عمیق تر بررسی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلویزیون الجزیره مباشر، استفان دی میستورا در کنفرانس خبری خود در ژنو گفت: گفتگوهایی که امروز داشتیم آغاز رسمی گفتگوهای ژنو بوده است. ما به مواضع همه طرف ها احترام می گذاریم. آنان تاکید دارند که گفتگوها به صورت سوری-سوری باشد تا در نتیجه بتوانیم به نتیجه بیانیه ژنو و قطعنامه 2254 شورای امنیت برسیم.

بر این مسئله تاکید داریم در خلال این گفتگوها میان طرف های سوری درباره آینده این کشور، آنان تلاش می کنند از شدت اقدامات خصمان کاسته شود و گشایشی در پرونده بازداشت شدگان ایجاد و محاصره مناطق مختلف برداشته شود. ما احساس می کنیم این خواسته ها بسیار مهم است.

وی افزود: ملت سوریه خواهان تحقق این خواسته هاست و زمانی که با ملت سوریه دیدار کردم، آنان از من خواستند تنها به دنبال برگزاری کنفرانس نباشم بلکه باید مسئله قابل ملاحظه ای از این کنفرانس بیرون بیاید و امروز گروه های سوری در ژنو حضور دارند و فردا با نمایندگان دولت سوریه و گروه های مخالف دیدار می کنم تا به صورت عمیق تر موضوعات مختلف را گفتگو کنیم.

زمانی که در نشست وین حضور داشتم من به همراه دبیر کل سازمان ملل این احساس را داشتیم که کنفرانس جدید ژنو میان گروه های سوری با کنفرانس سابق متفاوت است و باید این گونه باشد چرا که ما در سال 2016 قرار داریم و ملت سوریه به اندازه کافی با مشکلات روبروست و باید به نتیجه قابل لمسی از این مذاکرات برسیم.

وی افزود: مسئله ای که در نشست وین مطرح شد این بود که زمانی که مذاکرات ژنو آغاز می شود باید در گفتگوها مسئله برقراری آتش بس نیز مطرح شود و من به تنهایی قادر به بررسی این مسئله نیستم و باید همه این مسئله را بررسی کنیم.

گفتگوهای ما به صورت رسمی در ژنو آغاز شده است و ما نگرانی طرف های مختلف را شنیدیم و فردا وارد جزئیات می شنویم. فردا این موضوعات را به صورت عمیق تر بحث و بررسی خواهیم کرد و در کنفرانس خبری فردا هر گونه مطلب جدید را به اطلاع شما خواهم رساند.

دی میستورا بیان داشت: ما به این مذاکرات نیاز داریم و جامعه بین المللی این مذاکرات را دنبال می کند و در این زمینه قطعنامه شورای امنیت و گروه بین المللی حمایت از سوریه وجود دارد و این طرف ها می خواهند به این اطمینان برسند که تلاش ما در ژنو به این معناست که سوری ها را رها نکرده ایم.

همچنین با آغاز این مذاکرات، ارسال کمک های بشردوستانه به سوریه آغاز می شود تا گفتگوهایی درباره برقراری آتش بس فراگیر در این کشور صورت گیرد و در صورتی که بتوانیم به این هدف برسیم به معنای آن است که قوی ترین پیام را از این کنفرانس به ملت سوریه داده ایم و این مسئله بر همه مناطق تحت محاصره تاثیرگذار است.

وی افزود: هدف کوتاه مدت ما در این مذاکرات این است که به اطمینان برسیم این مذاکرات ادامه خواهد یافت. بسیار مهم است که هیچ طرفی احساس نکند از این مذاکرات به حاشیه رانده شده است و همه در این کنفرانس به صورت موثر شرکت دارند و طبیعی است زمانی که افراد دارای اختلافاتی با یکدیگر هستند، سالن را ترک می کنند ولی از همه می خواهم به گفتگوهای خود ادامه بدهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار