رئیس پلیس بین الملل ناجا:

پلیس کانادا خاوری را شناسایی کرد/ در حال پیگیری استرداد خاوری هستیم

رئیس پلیس بین‌ الملل ناجا گفت: پلیس کانادا گفته تنها اعلان قرمز برای دستگیری خاوری کافی نیست و باید مقام قضایی این کشور دستگیری این متهم را تأیید کند.

به گزارش خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرتیپ دوم پاسدار مسعود رضوانی  رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی در نشست خبری که امروز یکشنبه با موضوع پیگیری استرداد پرونده های مجرمین به کشور برگزار شد اظهار داشت: پلیس بین الملل و نیروی انتظامی مسئولیت پیگیری موضوعات برون مرزی و در بعد دیپلماسی بین المللی در بخش هماهنگی مقابله با جرائم و مجرمان بین المللی فعالیت دارد. 

وی افزود: پلیس بین الملل نمایندگی دفتر ملی مرکزی پلیس اینترپل را که به نام اینترپل تهران نامیده می شود را داراست و رسیدگی به پرونده ها در حوزه بین الملل بر عهده پلیس اینترپل است.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظمی بیان داشت:در حوزه جرایم بین المللی پلیس بین الملل به مبارزه با تروریست مقابله با مجرمان در حوزه های مختلف مبارزه با قاچاق انواع کالاها جرایم مختلف در حوزه ورزش از جمله تبانی جرایم حوزه محیط زیست مسائل مرتبط با حوزه هفته ای و قاچاق محصولات هسته ای فعالیت دارد. 

سردار رضوانی افزود: پلیس بین الملل با 190 کشور در دنیا ارتباط آنلاین 24 ساعته دارد و به محض فرار مجرم از کشور اگر نام وی در این سیستم قرار گرفته شود تمام 190 کشور از آن مطلع می‌شوند که این سیستم طی 30 سال از زمان تاسیس تاکنون مورد هک قرار نگرفته است.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: اعلان قرمز سامانه ای برای اعلام مجرمیت افراد در حوزه بین الملل محسوب می شود که برای ردیابی مجرمان بین المللی از آن استفاده می شود.

وی بیان داشت:سیستمی به نام (snpv) در پلیس اینترپل وجود دارد که اکثر کشورها عضو آن هستند و اگر شخصی با گذرنامه مسروقه اقدام به ورود به کشوری کند مورد شناسایی قرار میگیرد و این سیستم در تمام پایانه های مرزی کشور وجود دارد.

سردار رضوانی با اشاره به جرایم و کشفیات پرونده ها در 9 ماه سال گفت: در بحث ردیابی پرونده افراد متواری دیگر کشورها در 9 ماه سال نسبت به سال گذشته رشد 60درصدی داشتیم که اکثر جرم این افراد قتل سرقت و کلاهبرداری بوده است.

وی افزود: تعداد این پرونده ها در سال گذشته 70 مورد بوده است که امسال به 110 مورد رسیده است. 

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی در رابطه با میزان پرونده های ردیابی شناسایی که منجر به دستگیری مجرمان شده است، بیان داشت: طی 9 ماه سال 70 نفر از مجرمان در دیگر کشورهایی که عمدتا ایرانی هستند توسط پلیس بین الملل دستگیر شده اند که این رقم رشد 56 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

سردار رضوانی با تاکید بر اینکه از آنجا که پلیس بین الملل تا مرحله دستگیری مجرمان دارای وظیفه است، تصریح کرد: مسئولیت استرداد مجرمان  به دستگاه دیپلماسی کشور بستگی دارد که از طریق معاوضت قضایی توانستیم 11 نفر از مجرمان را به داخل کشور استرداد کنیم که این رقم رشد 57 درصدی را نشان می دهد.

وی در رابطه با استرداد مجرمان اتباع خارجی به کشورهایشان گفت: از ابتدای سال 10 نفر از مجرمان اتباع خارجی به کشورهایشان بازگرداننده شده اند که عمدتا اتباع افغانی بودند که به جرم قتل و گروگان گیری دستگیر شده بودند.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: تاکنون 17 پرونده مرتبط با کلاهبرداری که از سوی دستگاه قضایی برای آنها اعلان قرمز صادر شده بود با پیگیری پلیس بین الملل بدون استرداد مجرمان مصالحه خاتمه پیدا کرده است.

سردار رضوانی افزود: پلیس بین الملل کشور در حال حاضر با 70 کشور جهان دارای قرارداد معاضدت قضایی است اما براساس کنوانسیون های بین المللی ردیابی و دستگیری مجرمان در دیگر کشورها نیازی به این نوع قرارداد ندارد.

وی در رابطه با پرونده خاوری گفت: تا زمانی که مجرمیت فردی توسط پلیس بین الملل تأیید نشود برای وی اعلان قرمز صادر نمی شود که برای خاوری این اتفاق افتاده و وی در کانادا شناسایی و ردیابی شده و پرونده در مرحله دستگیری متهم قرار دارد، اما پلیس کانادا اعلام کرده است تا زمانی که پرونده به دستگاه قضایی این کشور ارسال نشود نمی توانیم خاوری را دستگیر کنیم و ما منتظر جواب دستگاه قضایی کانادا هستیم که تا دستور دستگیری خاوری را صادر کند.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی، بیان داشت: پلیس بین الملل تمام پیگیری های لازم در پرونده خاوری را انجام داده و پلیس بین الملل ایران به تیم پلیس کانادا اعلام کرده است که آمادگی دارد با اعزام گروهی به این کشور خود موضوع پرونده را از دستگاه قضایی کانادا پیگیری کند.

سردار رضوانی تأکید کرد: پناه دادن به مجرمان نه تنها به ضرر کشورهایی که جرم در آنها اتفاق افتاده، بلکه به ضرر کشورهای پناه دهنده به آنها نیز است و شاهد این موضوع شخص فراری به کشور استرالیا است که ما بارها به این کشور در رابطه با بازگردانی این مجرم به کشور در خواست داده بودیم.

وی درخصوص دستگیری برادر ریگی که به کشور پاکستان فرار کرده است، گفت:حکم استرداد این شخص صادر و به پاکستان ارسال شده اما مقامات پاکستانی ابتدا اعلام کردند که فردی با این مشخصات شناسایی نشده است و در مرحله بعدی اعلام کردند که این فرد به دلیل ارتکاب به جرایم دیگر در پاکستان زندانی است که ابتدا باید به آنها رسیدگی شود.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی بیان داشت: شخص دیگری که در بخش قاچاق دارو فعالیت داشت و دارای فرارهای سریالی بود در یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس شناسایی شده و شب گذشته موفق به دستگیری وی شدیم که به دستگاه قضایی تحویل داده شد. 

سردار رضوانی گفت: در حوزه جرایم مالی فرد دیگری که اقدام به کلاهبرداری 9 میلیارد یورویی شده و به شهر ورشو لهستان متواری شده بود شناسایی و در مرحله استرداد به کشور قرار دارد.

وی در رابطه با مهاجرت های غیر قانونی که در نهایت منجر به قاچاق انسان می شود، افزود: زمانی اعلام شده بود که مهاجرت از  مسیر شرق آسیا به استرالیا نیاز به ویزا ندارد اما متأسفانه شاهد گرفتاری عده‌ای از هم وطنانمان در شبکه های قاچاق انسان بودیم و عده‌ای که موفق به رسیدن به استرالیا شده اند توسط نیروهای پلیس این کشور درجزیره ای زندانی شدند که پلیس بین الملل پیگیر پرونده این افراد است اما آمار دقیقی در رابطه با افراد زندانی شده در استرالیا وجود ندارد. 

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی در رابطه با بازگردانی تعدادی از پرواز های یک شرکت هواپیمایی به سمت روسیه گفت: یکی از شرکت های هواپیمایی داخلی با وعده دادن ویزا های کشورهای شرق اسیا اقدام به اعزام مسافران از طریق روسیه به این کشورها می کرد که پلیس روسیه متوجه این موضوع شد و جلوی پروازهای این شرکت های هواپیمایی گرفته شد.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی گفت: یک ماه پیش پلیس اینترپل اتریش اعلام کرد که در مرز یونان 80 نفر در یک کانتینر یخچال دار خفه شده اند که متأسفانه 2 نفر از این افراد ایرانی بوده اند.

سردار رضوانی در رابطه با آزادی گروگان های ایرانی در کشورهای دیگر بیان داشت: یکی از پرونده هایی که منجر به آزادی گروگان شد مربوط به فرد تاجری بود که به علت اختلافات مالی در روسیه گروگان گرفته شد که با موفقیت به پایان رسید و این فرد به کشور بازگردانده شد و پرونده دیگری که افراد اقدام به گروگان گیری یکی از اتباع کشور کرده بودند از خانواده وی 2 میلیارد تومان پول مطالبه کرده که ای پرونده کمتراز 48 ساعت مختومه شد.

وی گفت: تاکنون برای 14 نفر از اتباع کشور در رابطه با پرونده های هسته ای در پلیس اینترپل اعلان قرمز صادر شده بود که بعد از توافق هسته ای  تمام انها از طریق اینترپل لغو شد.

سردار رضوانی بیان داشت: تاکنون به درخواست مقام قضایی کشور 140 اعلان قرمز برای اتباع ایرانی متواری در دیگر کشورها اعلان قرمز صادر شده است که این رقم رشد 146 ردصدی را نشان می دهد.

رئیس پلیس بین الملل نیروی انتظامی در پایان گفت:پلیس بین الملل در حوزه سایبری در کشور اتریش دارای دفتری است که در خصوص جرایم و استرداد مجرمان در این حوزه دارای فعالیت است اما به افراد توصیه می شود که فعالیت های خود را در رابطه با فضای سایبری براساس هشدارهای پلیس فتا تطابق دهند زیرا برخی از کشورها رسیدگی به این گونه پرونده ها را به مراجعه حضوری شاکی معوق می کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار