سهم 700 هزار نفری تهران از اتباع خارجی غیر مجاز/طرد اتباع بیگانه چقدر آب می‌خورد؟

طبق آمارهای منتشر شده،استان تهران با 500 تا700 هزار تن از اتباع،بیشترین سهم را از حضور و استقرار اتباع در استان های کشور بر دوش می کشد،عدد و رقمی که برخی معتقدند یک فرصت ویژه به شمار می رود و عده ای دیگر از آن به عنوان یکی تهدید یاد می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،اتباع خارجی همواره به یکی از موضوعات و مباحث جدی در حوزه سیاست گذاری کشورها به شمار می رود که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

عموما حوزه اتباع خارجی از عرصه هایی به شمار می رود که فارغ از شرایط داخلی کشور،نقش و تاثیر تحولات فرامرزی نیز در افزایش و کاهش آن تاثیر بسزایی ایفا می کند.

اساسا پدیده مهاجرت جز لاینفکی از موضوع اتباع خارجی به شمار می رود و به واقع هر آنچه میزان مهاجرت ها افزایش یابد به همان میزان پراکندگی و حضور اتباع خارجی در کشورهای مقصد نیز تشدید خواهد شد.

عموما مولفه های متعددی همچون امنیت،شرایط اقتصادی،حوادث غیر مترقبه و طبیعی و...در امر مهاجرت تاثیر گذار هستند.

در طول دو دهه اخیر با توجه به اوج گیری تنش های داخلی و خارجی و به چالش کشیده شدن عرصه و حوزه امنیتی کشورها در برخی از منطق دنیا و بخصوص خاورمیانه،آرایش و تغییرات و تحولات حوزه مهاجرت با شیب تندی همراه شده است.

جنگ در عراق،افغانستات،سوریه،یمن و...با موجی از مهاجرت ها همراه شده و بطور طبیعی کشور ایران نیز به دلیل همجواری و نزدیکی به چنین کشورهایی و از سوی دیگر ثبات امنیتی مطلوبی که در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه از آن برخوردار است،همواره یکی از مقاصد مطلوب برای مهاجران و اتباع کشورهای مورد اشاره به شمار می رود.

**حضور سه میلیون تبعه خارجی در کشور


آمارها از حضور 3 میلیون مهاجر و تبعه خارجی در کشور حکایت دارد که قریب به نیمی از این میزان بصورت غیرمجاز وارد کشور شده اند که با توجه به عدم ورود قانونی چنین طیف ها و گروه هایی،نظارت کافی بر روی فعالیت و نحوه امرار و معاش آنها وجود ندارد.

برخی از کارشناسان این موضوع را به عنوان یک تهدید مطرح می سازند و به عقیده آنها حداقل عارضه چنین حضور غیر قانونی،تولد کودکان بی هویت است.

البته در کنار این نظریه،برخی نیز معتقدند وجود نیروها و اتباع خارجه در کشور از جهاتی به عنوان فرصتی ویژه قابل توجه مطرح است زیرا به عقیده این طیف،برخی از اتباع مورد اشاره به مشاغلی می پردازند که رغبت و تمایل چندانی از سوی نیروی کار داخلی به چنین فعالیت هایی نشان داده نمی شود.

طبق اظهارات احمد محمدی فر،مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور،سالیانه قریب به 350 تا 450 هزار نفر از اتباع بیگانه و غیر مجاز از کشور طرد می شوند،این میزان از طرد اجباری از کشور،موید چالش ها و مخاطراتی است که این گروه می توانند برای جامعه به همراه داشته باشند.

یکی از قواعد و ضوابط مربوط به حضور اتباع در کشور ایران،به پرداخت هزینه دریافت خدمات معطوف می شود که با وجود 1 میلیون و 500 هزار نفر مهاجر غیر قانونی و غیر مجاز به تبع هزینه حضور این افراد رقم قابل توجهی به نظر می رسد که عدم خروج آنها می تواند بار مشکلات و هزینه های اقتصادی کشور را سنگین تر سازد.

پیرو اظهارات مدیرکل امور اتباع و مهاجرین وزارت کشور،استان تهران با 500 تا 700 هزار نفر اتباع خارجی غیر مجاز بیشترین سهم را در بین اتباع و مهاجران خارجی بر دوش می کشد.

** طرد اتباع بیگانه چقدر آب می خورد؟


اگرچه حضور بی ضابطه و غیر قانونی اتباع خارجی در کشور هزینه ساز است اما طرد و خروج این طیف نیز هزینه های قابل توجه و سنگینی را بر کشور تحمیل می کند.

هزینه ای که به گفته محمدی فر برای خروج و طرد 640 هزار اتباع خارجی غیر مجاز تاکنون رقمی بالغ بر 30 میلیارد تومان هزینه شده است و فارغ از این میزان باید افزود اعتباراتی که برا ی تحصیل 48 هزار تن از اتباع غیر مجاز و اعتبار 25 میلیارد تومانی بیمه سلامت اختصاص یافته است.

با وجود هزینه های سنگین مذکور اما نمی توان نسبت به امور فوق نیز بی تفاوت بود زیرا به هر حال اتباع خارجی نیز انسان هستند و بطور طبیعی،از حق زندگی برخوردارند و آموزش و سلامت نیز از حقوق مسلم آنها به شمار می رود.

** تهدیدهای بالقوه یک حضور


فارغ از هزینه هایی که ورود و خروج اتباع خارجی بر کشور تحمیل می کند اما طرح یک موضوع در این خصوص ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

پدیده کودکان بی هویت که حاصل ازدواج غیر قانونی اتباع خارجی با ایرانیان است،کودکانی که به دلیل فقدان هویتی مشخص و عدم برخورداری از شناسنامه،قادر به دریافت هیچگونه حقوق شهروندی،اجتماعی و انسانی نیستند و به عقیده محمداسماعیل سعیدی،عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی می تواند به تیعات و عوارض منفی جدی برای کشور منتهی شود.

کارشناسان معتقدند چنانچه برای ساماندهی اتباع بیگانه برنامه ریزی مشخصی در کشور منظور نشود،در آینده باید شاهد عوارض و پیامدهای مخربی بود و جلوگیری از آن مستلزم طرح و برنامه مدون،اصولی و هوشمندانه است تا بتوان قبل از درمان احتمالی،اصل پیشگیری قطعی را لحاظ کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار