دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو باحضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان،ریکا اوماگاری رایزن فرهنگی ژاپن، پی یوش گنجی، کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و ... در سینماهلال اهواز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مجتبی گهستونی، دبیر جشنواره در ابتدای مراسم گفت: دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو با هدف معرفی و رواج فرهنگ قصه‌گویی و تشویق عموم مردم به پاسداشت از این میراث فرهنگی برگزار شد.

وی افزود: قصه‌ها بخش مهمی از میراث فرهنگی یک سرزمین را تشکیل می‌دهند که سینه به سینه از پدران به نسل حاضر رسیده‌اند و نوجوان و جوان امروز باید قصه‌ها را بشناسد و در حفظ آن کوشا باشد. از سوی دیگر، مادر و پدرها، نقش بسیار مهمی در انتقال قصه‌ها به نسل جوان دارند.
وی ادامه داد: قصه‌ها به رویدادهای تاریخی، رزم‌ها، بزم‌ها، قهرمانی‌ها، عشق و محبت، شادی و اندوه، آموزه‌های دینی و اخلاقی و ... توجه می‌کنند و شکی نیست که قصه‌گویی در فرهنگ سنتی ما قدمتی چند هزارساله دارد.

گهستونی به آثار رسیده اشاره کرد و گفت: پس از انتشار فراخوان جشنواره، بیش از ١٠٠ اثر از سراسر استان و بیشتر از مناطق روستایی به دبیرخانه رسید که از این میان ٢٢ اثر که با معیارهای جشنواره هماهنگ بودند، انتخاب شدند.

وی افزود: آن چه در این جشنواره برای ما مهم است، قصه ، نوع روایت و پندآموز بودن آن است و قومیت و زبان قصه برای ما مهم نیست.

دیبر دومین جشنواره مادران و پدران قصه‌گو ادامه داد: اتفاقی که در جشنواره رخ خواهد داد این است که جشنواره امسال رقابتی نیست و از همه قصه گو ها تجلیل خواهد شد. در جشنواره خلاصه ای از  قصه ها پخش خواهد شد اما یک هفته پس از برگزاری جشنواره همه قصه ها در دو سانس به طور کامل در سینما هلال پخش می شوند.
همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز در ادامه ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: این گونه برنامه ها ها که به فضای همدلی، همفکری و همراهی کمک می کنند، بسیار خوب و لازمند.

وی افزود: بدلیل تنوع قومی که در استان خوزستان وجود دارد، قصه ها ، داستان ها و تمثیل هایی نیز از اقوام مختلف وجود دارد و وظیفه ما این است که آن ها را جمع آوری کنیم و در اختیار نسل های آینده قرار دهیم.

قنواتی به شناسنامه دار نبودن قصه های قدیمی اشاره کرد و ادامه داد: قصه های قدیمی مانند قصه های جدید شناسنامه ندارند و ما نمی دانیم این قصه ها و متل ها از کجا آمده اند و اولین بار چه کسانی آن ها را روایت کرده اند اما می دانیم که این قصه ها از گذشته به جا مانده اند و نسل به نسل و در هر دوره تغییراتی یافته اند و صیقل داده شده اند اما ماهیت آن ها تغییر نکرده است.

وی در پایان گفت: این روایات و داستان ها پشتوانه قوی هستند که برای حفظ هویت فرهنگی در اختیار ما هستند و لازم است آن ها را حفظ و تقویت کنیم.

در پایان از حفیظ الله ممبینی پژوهشگر ادبیات عامه و فولکولور خوزستان و محمد نوروزی شاعر و داستان نویس تجلیل شد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: خوزستان ، قصه ، ژاپن ، کانون ، میراث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.