یک عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است، دیپلماسی نفتی دولت یازدهم در مقاطعی ناکارآمد بوده است.

ابراهیم کارخانه‌ نماینده مردم همدان وفامنین در گفتگو با خبرنگار مجلسگروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دیپلماسی نفتی دولت یازدهم، گفت: در حال حاضر نتوانستیم در مبادلات نفتی بین‌المللی آنگونه که در سایر مسائل بین‌المللی و سیاسی تاثیرگذار بوده‌ایم، موثر باشیم.

وی با بیان اینکه پیش از مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های نفتی سختی برعلیه ایران اعمال شد، افزود: با وجود تحریم‌ها، دولت گذشته موفق شد تا محدودیت‌های اعمال شده را دور بزند.

کارخانه‌ متذکر شد: همچنین آمریکایی‌ها زمانی که تحریم‌های نفتی را در تاریخ 11 تیر سال 91 کلید زدند، درپی این تحریم‌ها قصد داشتند تا دیگر کشتی خارجی وارد بنادر ایران نشود، اما با همه این تحریم‌ها در آن مقطع صادرات نفت ما به 1 میلیون و 500 بشکه رسید که این اتفاق علی‌رغم خواست آمریکا بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه تاکید کرد: حتی پس از پایان دولت گذشته و در آغاز دولت یازدهم همچنان کشور تحت فشار تحریم‌های غربی بود که علی‌رغم تحریم‌ها بازهم صادرات نفتی ما ادامه داشت، بنابراین بنده معتقدم با همه امکانات محدودی که در اختیار داشتیم می‌توانستیم در حال حاضر بهتر از این عمل کنیم.

کارخانه‌ در ادامه با اشاره به تعیین سقف کلی صادرات نفت در اوپک، گفت: اوپک سقف کلی صادرات نفت را در حالی حدود 30 میلیون بشکه تعیین کرد که سهمیه‌ای برای دولت‌ها برای صادرات تعیین نشد، بنابراین با درنظر گرفتن این موضوع کشوری چون عربستان با رویکرد صادرات 11 میلیون بشکه به نوعی بازار نفت را اشباع کرد که این مسئله معادلات نفتی منطقه را بهم زد که بنده معتقدم در آن مقطع دیپلماسی نفتی ما باید فعالیت بیشتری از خود نشان می‌داد.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک ما می‌توانستیم بهتر از این با کشورهایی که درباره کاهش قیمت نفت متضرر شده بودند، وارد مذاکره شویم تا از اتفاقات ناگوار کاهش قیمت نفت در منطقه جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/
برچسب ها: مجلس ، نفت ، دیپلماسی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار