عضو کمیسیون اقتصادی گفت: دولت باید برای بودجه تخمینی جواب داشته باشد که چگونه می‌خواهد آن را تأمین کند.

"ابوذر ندیمی" در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرامون ویژگی‌های بودجه 95 گفت: بودجه 95 مانند همه بودجه‌ها روند طبیعی‌اش را طی کرد.

بودجه انبساطی


عضو کمیسیون اقتصادی با اشاره به انبساطی بودن بخش مصارف بودجه سال آینده اظهار داشت: این بودجه با انبساط اعداد و ارقام روبروست و در آن گسستی وجود ندارد و می‌تواند جوابگوی انتظارات مردم باشد.

وی با بیان اینکه دولت در این لایحه سعی کرده همه آنچه که در سال‌های 93 و 94 بوده را حفظ کند و همچنین نگاه ویژه‌ای به پروژه‌های عمرانی داشته است تصریح کرد: دولت باید برای بودجه تخمینی جواب داشته باشد که چگونه می‌خواهد آن را تأمین کند. چرا که اگر این بودجه تحقق پیدا نکند نتایج بدی را در پی خواهد داشت.

بخش عمران؛ قربانگاه کسری بودجه

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه اگر اعتبارات را افزایش دهیم ولی میزان بودجه پیش‌بینی شده در عمل تحقق نیابد کسری بودجه بوجود می‌آید اذعان داشت: همیشه بلای کسری بودجه بر سر بودجه طرح‌های عمرانی می‌آید و عمرانی‌ها در قربانگاه کسری بودجه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه بودجه 95 از نظر رویکردی قابل توجه است گفت: ممکن است اعداد و ارقام در نظر گرفته شده تحقق نیابد به همین دلیل  نگرانیم که در آینده با از بین رفتن فرصت‌های عمرانی بیشتری روبرو شویم.

بزرگ نشان دادن قیمت نفت و خطر کسری بودجه

ندیمی با اشاره به اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده 40 دلار پیش بینی شده است اظهار داشت: بزرگتر نشان دادن قیمت نفت از یک جهت خوب است برای اینکه نفتمان بازار انرژی خودش را پیدا می‌کند اما از این جهت بد است که ممکن است واقعاً باورمان شود و بر اساس آن بودجه کشور را ببندیم و بعد با کسری بودجه روبرو شویم.

وی افزود: بودجه باید به سمت کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی پیش برود و بر مبنای مالیات و سایر درآمدها باشد.

اصلاح توزیع یارانه

عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه باید مبنای توزیع یارانه‌ احیا شود تصریح کرد: یعنی دولت مثلاً اگر 36 هزار میلیارد تومان یا بالاتر از این عدد را تکرار کند معنایش این است که نمی‌خواهد از جهت عددی یارانه را کم کند پس مبنای درآمد را با کاهش روبرو نمی‌بینیم.

عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه باید روش توزیع یارانه‌ها اصلاح شود گفت: روش توزیع به معنای آنکه  آیا همه کسانی که یارانه می‌گیرند واجد شرایط هستند و دوم آنکه آیا همه کسانی که حذف شدند مستحق حذف هستند.

ندیمی با بیان اینکه در بخش یارانه‌ها مشکل منبع درآمدی نیست بلکه ایراد کار در باب منبع روش توزیعی است خاطر نشان کرد: باید روش توزیع یارانه اصلاح شود تا به ذی حق برسد و به کسانی نیز که به ناحق یارانه‌شان قطع شده برگشت داده شود ضمن اینکه دولت باید یارانه‌های نقدی اقشار پردرآمد را قطع کند.

انتهای پیام/


برچسب ها: مجلس ، کمیسیون ، لایحه ، تصویب ، ماده ، طرح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار