اقتصاد دانش بنیان، راهکاری برای حل بحران انرژی آینده

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم گفت: اقتصاد دانش بنیان راهکاری برای حل بحران انرژی جهان در آینده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم  در نشست خبری نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و زیست بازار ایران گفت: با توجه به شرایط فعلی کشور و جهان که به سرعت به سوی بحران انرژی در حال حرکت است و با توجه به کاهش قیمت نفت و مشکلات بهره‌برداری عمده نفت دچار چالش‌های جدی هستیم و آن را لمس می‌کنیم باید به فکر راهکارهایی اساسی و بنیادی باشیم. 

وی در ادامه افزود: اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهکار ویژه و رو به جلو در حال انجام است و محوریت اقتصاد مقاومتی اقتصاد دانش‌بنیان است . ما باید نگاهی رو به جلو و نو داشته باشیم و از منابع قدیم و نامشهود یعنی نفت ومعادن به دانش و سرمایه انسانی روی بیاوریم خوشبختانه ایران ظرفیت‌ بالایی دارد و ما از این نظر در جهان در جایگاه خوب و مناسبی هستیم .

از سال 2002 تا 2008 15.6 درصد افزایش فرآورده‌های زیست فناوری داشته‌ایم و افزایش سرمایه گذاری و اشتغال زایی در این زمینه نیز 18.7 درصد بوده است. کشورهای دیگر نیز مثل کره جنوبی،‌ بودجه‌ای معادل یک میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری کرده‌اند که این اهمیت بالای این موضوع را نشان می‌دهد، ما در این حوزه در وضعیت خوب و مناسبی هستیم و ظرفیت نیروی انسانی بالایی داریم و باید تمرکز خود را در به دست آوردن سهم بیشتری در GLP معطوف کنیم. 

احمدی در ادامه گفت: در حوزه تامین انرژی و ذخایر نیز باید از همین نگاه استفاده کنیم زیرا می‌تواند کمک بسیار زیادی به ما کند و حتی در آینده باعث بهبود کسب و کار افزایش رفاه و سلامت جامعه نیز شود، باید توجه داشت تامین امنیت و ایمنی غذایی محورهای اصلی اقتصاد زیستی است و ما باید سیاستی منظم برای آن تعریف کنیم.

وی در ادامه با اشاره به پیشرفت این حوزه در کشورهای دیگر گفت: کشوری مانند انگلستان سهم گردش مالی در حدود 4.5 درصد بودجه خود را در سال 2012 داشته است و کشورهایی مانند کانادا، مالزی و کره جنوبی نیز تمرکز زیادی روی این موضوع کرده اند.

جایگاه علمی کشور در جهان
معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم در خصوص جایگاه علمی کشور در دنیا گفت: سهم تولید علمی کشور یک آمار رو به رشد را نشان می‌دهد و بسیار امیداور کننده است به این صورت که در سال 2012 تولید علمی کشور ما 1.38 درصد بوده ولی در حال حاضر 1.5 درصد است در تولید مقالات ISI و اسکپوس 1.65  درصد بوده است. کیفیت دانشگاه‌های ما در لاینس در سال 2012 در بین 1 درصد دانشگاه برتر دنیا صفر بوده ولی در حال حاضر 13 دانشگاه کشور در بین 1 درصد دانشگاه برتر جهان وجود دارند و نکته قابل توجه این است که در سال 2012 کیفیت مقالات کشورمان 0.82 درصد بوده ولی در حال حاضر با پشتکار محققان و پژوهشگران کشور این آمار به 1.56 درصد رسیده است.

وی در ادامه گفت: آخرین گزارشات مربوط به شتاب علمی معیار نیست اما شتاب علمی دنیا در حال حاضر منفی 0.9 درصد است ولی کشور ما در سال 2015 شتاب علمی برابر 7 درصد داشته است،‌ که از این نظر بعد از کشورهای چین، هند و کره جنوبی ما در دنیا در رتبه چهارم قرار داریم. باید توجه داشت که این شرایط را در دوران بحرانی تحریم‌ها به وجود آورده‌ایم و امیدوار هستیم با رفع تحریم‌ها و بهتر شدن شرایط ما نیز بتوانیم این رتبه‌بندی‌ها را بهبود دهیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار