تغییرات اقلیم در ایران محسوس است

رئیس سازمان هواشناسی گفت: در سال‌های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها و خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها نشانه‌های تغییر اقلیم ایران در قابل مشاهده است.

تلفنی******* تغییرات اقلیم در ایران محسوس استبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، داود پرهیزکار رئیس سازمان هواشناسی در افتتاحیه پنجمین کنفرانس منطقه‌ای تغییر اقلیم با توجه به اینکه تغییر اقلیم بحث روز جهان است، اظهار داشت: بر اساس اندازه‌‎گیری‌های صورت گرفته گرم شدن کره زمین در 60 الی 70 سال اخیر موجب افزایش دی اکسید کربن شده به طوری که این افزایش دی اکسید کربن در سطح اقیانوس‌ها هم مشاهده شده و حال باید گفت که ادامه این روند خطر بزرگی برای محیط زیست، آتش سوزی مکرر جنگل‌ها چالش‌هایی در آب شرب را به دنبال خواهد داشت اما لازم به ذکراست که گرمایش زمین واقعیتی انکارناپذیر است که اثرات آن در جاهای مختلف متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه در ایران تغییر اقلیم در سال‌های اخیر مشاهده شده گفت: افزایش سال‌های کم بارش، گرم شده زمین و خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، کاهش فراوانی برف در سطح کشور از جمله نشانه‌های مختلف تغییر اقلیم در سطح کشور است.

پرهیزکار بیان کرد: طی سال‌های 87 تا 94، سال زراعی 93 الی 94، SPI به سبب خشکسالی‌های اخیر به شدت منفی بوده و البته لازم به ذکر است که طی هشت سال اخیر به طور مکرر بارش‌ها کمتر از حد نرمال خود بوده است.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به راه سازگاری با اقلیم تصریح کرد: بررسی پایش‌های خشکسالی و در گام دوم بررسی اثرات تغییرات اقلیم در حوزه‌های مختلف و در نهایت مدرن‌سازی شرایط اقلیمی تنها راه سازگاری با اقلیم است که باید به کار گرفته شود ضمن اینکه ایران تعهد کرده که گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهد اما این امر نیاز به برنامه منسجمی دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار