هم اکنون تکثری افرادی که شعر سپید می‌سرایند به صورت یکی از معضلات این قالب شعر مطرح است.

سینا به منش، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  با اشاره به مشکلات عمده شعر سپید امروز گفت: تکثر افرادی که شعر سپید می‌سرایند، هم اکنون به صورت یکی از معضلات این قالب شعری مطرح است در این هنگام اظهار نظر سخت‌تر می‌شود و هیچ منتقدی نیست که بتواند به طور جدی به شعر تمام این افراد بپردازد.
 
وی افزود: متاسفانه به شعر مانند سایر هنرها نگریسته نمی‌شود  و آن را ساده ترین هنر می‌دانند که سرایش آن در دسترس تمام افراد وجود دارد به عنوان مثال برای خطاط شدن مجبور هستیم سالهای طولانی سیاه مشق کنیم تا خط را به یکی از دوستانمان هدیه کنیم در صورتی که به مرحله استادی در این زمینه برسیم کسی ما را نخواهد شناخت.
 
 این شاعر با اشاره به آنکه هنگامی که افراد سراغ هنر می‌روند، شعر را انتخاب می‌کنند، اظهار داشت: اکثر افرادی که شعر می‌سرایند، اطلاعاتشان از این نوع ادبی بسیار کم است این افراد با ادبیات، شاعران قدیم و شعر معاصر  آشنایی ندارد و این مطالب را مطالعه نمی‌کنند به همین دلیل متن‌های بسیار غلط می‌نویسند.
 
 به منش  ادامه داد: بسیاری از افراد خود را شاعر فرض می‌کنند در حالی که اثر خود را تنها در فضای مجازی منتشر کرده‌اند البته هم اکنون نمی‌توان از تاثیر شعرهای ضعیف بر ادبیات امروز سخن گفت شاید در 20 سال اینده به مطالبی که تحت عنوان شعر منتشر می‌شود و ضعیف است کسی نگاه نکند اما این مسئله را نمی‌توان از هم اکنون دریافت و درباره آن داوری کرد.
 
 این شاعر با اشاره به آنکه ممکن است در آینده انقلابی فرهنگی رخ بدهد تصریح کرد: شاید حرکتی فرهنگی در سال‌های آتی رخ دهد و مردم متوجه شوند بسیاری از آثار کنونی شعر نیست و دیگر کسی هم مخاطب آنها قرار نگیرد.
 
 وی بیان کرد: در صورتی که سالیان گذشته در آموزش متوسط ما، ادبیات به خوبی آموزش داده می‌شد، هم اکنون مخاطب به راحتی شعر را تشخیص می‌دادند به دلیل آنکه شعر سپید نمایی در کتاب‌های  درسی ما نمی‌اید و حتی در دانشگاه‌ها نیز  این مسئله دیده نمی‌شود، آشنایی با این نوع شعر را در جامعه نمی‌بینیم در صورتی که این اتفاق رخ بدهد، خود مخاطب بهترین الک شعر خواهد بود در این هنگام مخاطب یک شعر را به عنوان شعر تشخیص می‌دهد این قدرت در زمینه تشخیص متن ادبی یا بی ارزش برای وی به وجود خواهد آمد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار