طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، دشت های فارس را به تعادل می رساند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیرعامل آب منطقه ای فارس در کارگاه منطقه ای طرح احیاء و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی در شیراز با تاکید بر اهمیت این طرح از سوی وزارت نیرو، اجرای صحیح آن را اولویت اول آب منطقه ای فارس دانست و افزود: حفظ منابع آبهای زیرزمینی مهم ترین دغدغه کنونی ما است که با پر کردن چاههای غیرمجاز و نصب کنتورهای هوشمند سعی در به تعادل رسیدن دشتها داریم.  

حمیدرضا دهقانی با بیان گزارشی در خصوص عملکرد طرح احیاء و تعادل بخشی در فارس، بر اجرای درست و بهینه آن تاکید و اضافه کرد: متوسط بارندگی استان 7/300 میلی متر و حجم بارش ها 38 میلیاردمترمکعب است . 

باتوجه به اینکه میزان آب تجدید شونده 1/12 میلیارد مترمکعب است و از این میزان بیشتر مصرف آب استان با 3/7 میلیاردمترمکعب را آب های زیرزمینی در بر می گیرند برنامه ریزی مصرف صحیح منابع موجود ضروری است. 

دهقانی با تاکید بر اینکه از 103 دشت دارای شبکه پایش استان 83 دشت ممنوعه شده اند به افت سطح آب این دشت ها را در هر سال از 5/0 تا 5/3 متر اشاره کرد و افزود:  49 دشت استان بیش از 10 متر افت داشته اند و 64 هزار چاه مجاز در فارس با تخلیه سالانه 5 هزار و 256 میلیون مترمکعب و بیش از 20 هزار چاه غیرمجاز با تخلیه سالانه 1 هزار و 281 میلیون مترمکعب منابع آب زیرزمینی را مصرف کرده اند. 

مدیرعامل آب منطقه ای فارس از تشکیل شورای تامین و نگهداری منابع آب در هر شهرستان خبر داد و با بیان اینکه در این شهرستانها فرماندار، دستگاه قضایی و انتظامی به طور مستقیم وارد کار شده اند خاطرنشان کرد : در این راستا آب منطقه ای امسال 1 هزار و 362 چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه کرده است و پارسال تعداد 1 هزار و 64 حلقه چاه پر و مسلوب المنفعه شد. وی درخصوص وضعیت طرح احیاء و تعادل بخشی گفت: 5/31 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح در فارس در نظر گرفته شده و تاکنون 27 درصد تخصیص یافته است. عمده این رقم به کنتورهای حجمی و هوشمند اختصاص می یابد. 

وی به برگزاری 92 جلسه شورای حفاظت در شهرستانها اشاره کرد و انتخاب مشاور، مطالعات تشکیل تشکل های آب بران در دشتهای شیراز و افزر، انعقاد قرارداد 50 برنامه با صدا و سیما به منظور فرهنگ سازی مصرف بهینه آب، مصاحبه با افراد شاخص و به نام استان، عقد تفاهم نامه طرح داناب با اداره آموزش و پرورش استان و جلسات با مدیران و کارشناسان صنعت آب و برق فارس را از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص عنوان کرد : دهقانی بر ادامه کالیبراسیون شارژ کارت کنتورهای هوشمند و آب و برق نصب شده تاکید کرد و هماهنگی با بانک عامل جهت نصب کنتورها را از دیگر برنامه های این طرح دانست. 

وی با اشاره به وضعیت 6 دشت پایلوت ارسنجان، افزر، جهرم، گله دار، سروستان و قره باغ به بیان وضعیت دشت پایلوت ارسنجان پرداخت و با بیان اینکه این محدوده تاکنون 44 متر افت داشته است از پر و مسلوب المنفعه کردن 49 چاه غیرمجاز در این بخش را عمده برنامه آب منطقه ای تا خرداد 95 خبر داد. 


  انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.