زنجان خاستگاه سه نوع فرش نفیس ایرانیست ولی با این وجود این گنجینه با ارزش همچنان درسایه گمنامی به سر می برد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،از زنجان؛فرش امروز نه تنها به عنوان یک هنر مورد توجه است بلکه در کنار جنبه هنری فرش، جایگاه صنعتی و اقتصادی این هنر دستی مطرح است به گونه ای که امروز سهم مهمی از صادرات ایران را فرش تشکیل می دهد.

زنجان هم از قدیم یکی از قطب های تهیه فرش در کشور بوده بطوریکه این استان جایگاه سه نوع فرش نفیس ایرانیست.

اما فرشهای بافته شده به دست هنرمندان زنجانی به دلیل اینکه در سطح ملی و عرصه صادراتی به نام استانهای دیگر صادر می شود گمنام مانده و نام و نشانی ندارد ؛با این وجود صنعت فرش بافی استان زنجان با توجه به برخوردار بودن از پتانسیل بالا فرایند مطلوبی را در زمینه توسعه سهم صادراتی استان داشته باشد.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان زنجان گفت :هم اکنون 36 هزار بافنده زنجانی سالانه به طور متوسط 150 هزارمترمربع فرش تولید می کنند.

جعفری افزود :ماهی افشار، بیدگینه ، قولتوق ، بومی روستایی شاه عباسی، اسلیمی ،لچک ترنج، محرمات، خشتی وگنبدی طرحهایی است که دراستان بافته می شود.

بهرامیان فروشنده فرش در زنجان است وی با اذعان به اینکه زنجان یکی از استانهای هست که همواره در زمینه فرشهای دست باف حرفی برای گفتن داشته است طرح و نقش فرش زنجان را بسیار زیبا خواند

این فروشنده فرش با اشاره به بافت فرش بید گینه به دست هنرمندان روستای بید گینه می گوید این فرش خاص است واز آن به فرش آهنی یاد می شود بافت این فرش مسیر ویژه ای را طی می کند.

تار و پود و گره های آن را از پشم خالص گوسفند تولید می کنند و رنگ هر گره آن از رنگ های طبیعی بهره می گیرد و

همین موضوع است که آن را به فرشی خاص و گران بها تبدیل می کند و آن را در زمره نفیس ترین فرشهای ایرانی قرار می دهد.

بهرامیان می افزاید ولی امروزه متاسفانه این فرش به خاطر اینکه گران است کم تر مورد استقبال قرار می گیرد

وی یکی دیگر از مشکلات پیشروی صنعت فرش زنجان را رکود بازار و استفاده تولید کنندگان از مواد اولیه بدون کیفیت عنوان می کند

این فروشنده فرش می افزاید تجار و فروشندگان برای رسیدن به سود بیشتر حاصل از تجارت خود از مواد اولیه بی ارزش استفاده می کنند که این کار علاوه بر اینکه سلامتی بافنده را در معرض خطر قرار می دهد بلکه به اعتبار فرش زنجان نیز آسیب می زند

اعلایی که تاجر فرش است در باره فرش زنجان می گوید با اینکه زنجان یکی از صادر کنندگان فرش در کشور است اما تا زمانیکه تولید کننده فرش در استان مجاب نشود از مارک و برند خود در تهیه فرشهای دستباف استفاده کند مشکل گمنامی فرش زنجان به قوت خود باقیست.

مدیر اداره فرش سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان زنجان نیز در باره استفاده از مواد اولیه بی کیفیت در فرشهای بافته شده در استان گفت:ما این موضوع را به کمیسیون نظارت در استان ارجاع دادیم و قرار شده که با عرضه کنندگان هر نوع مواد اولیه بی کیفیت برخورد جدی شود

رییس سازمان صنعت ومعدن نبود یک انسجام و تشکل را که بتواند این هنر و صنعت را در استان زنجان ساماندهی کند را علت اصلی گمنامی فرش استان عنوان کرد.

فغفوری افزود: سال گذشته در سطح استان زنجان برای برطرف سازی مشکلات صنایع و واحدهای تولیدی خوشه های مختلفی شکل گرفت که خوشه فرش دستباف نیز یکی از آنها است.

وی یادآورشد: در این خوشه صنعت فرش بافی نخستین موضوعی که مطالبه شد، ثبت نقشه فرش زنجانی به نام این استان بود.

فغفوری با اشاره به اینکه درسال 94 توانستیم همه دارهای قالی در استان را شناسنامه دار کنیم می گوید در صدد ثبت نقش و طرحهای با فته شده به نام خود استان زنجان هستیم.

با این حال فرش زنجان به علت طرح و کیفیت خاصی خود مشتریان ویژه ای را در سراسر جهان دارد هر چند که این فرشها با نام فرش زنجان عرضه نشده باشد.

به گفته مدیر اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان، مقصد اغلب فرش های دستباف این استان آلمان، ژاپن و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به امید روزی که فرش استان زنجان در صنعت فرش کشور از گمنامی رهایی یابد و با نام خویش بدرخشد.


انتهای پیام/پ


برچسب ها: پرآوازه ، گمنام ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.