طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود 35 درصد یارانه کودهای شیمیایی به کودهای ارگانیک اختصاص یابد که این امر تاکنون محقق نشده است.

صفری پور**یارانه بازهم به ارگانیک‌ها نرسیدبهنام طاهری فرد تولیدکننده کود ارگانیک و بیولوژیک در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: مصرف کودهای شیمیایی سیاه وسفید سال‌هاست که برای کشاورزان به عادت تبدیل شده به طوری که بدون آزمایش خاکی به اراضی کشاورزی کودهای شیمیایی پتاس و اوره اضافه می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف 30 سال کودهای شیمیایی در اراضی کشاورزی ساختمان خاک راتخریب کرده، تصریح کرد: دولت سرمایه گذاری خاصی برای توسعه و افزایش تولید کودهای ارگانیک و زیستی انجام نداده چرا که قرار بود 35 درصد یارانه کودهای شیمیایی در برنامه پنجم توسعه به کودهای ارگانیک اختصاص یابد اما هنوز محقق نشده است.

طاهری فرد با بیان اینکه مصرف کودهای شیمیایی میزان نمک خاک را افزایش و قدرت نگهداری آب در خاک راکاهش می‌دهد افزود: کودهای شیمیایی سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده می‌کند و بی مزه بودن محصولات کشاورزی را به دلیل مصرف بی رویه کودهای شیمیایی است.

این تولید کننده کود ارگانیک اظهار داشت: تک محصولی بودن کودهای شیمیایی سبب شده تا به دلیل کمبود کود آهن پوسیدگی درختان توسعه یابد.

وی گفت: استفاده از کودهای ارگانیک خاک را غنی کرده و مواد آلی خاک را افزایش می‌دهد درنتیجه قدرت نگهداری آب در خاک افزایش یافته و مصرف آب کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار