اعضای کنگره آمریکا طرح محدودیت سفر بدون ویزا به این کشور را نژادپرستانه خواندند و خواستار لغو بخشی از آن شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پولیتیکو، تعدادی از اعضای جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا تلاش می‌کنند برنامه صدور ویزای این کشور را به حالت سابق برگردانند. زیرا معتقدند طرح محدودیت سفر بدون ویزا به آمریکا، نژادپرستانه و به معنای تمایز قائل شدن میان انسان‌ها بر مبنای قومیت آن‌ها است.


«جاستین اماش،» یکی از اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا، و «جان کانیرز،» عضو دموکرات کنگره، لایحه‌ای را ارائه کردند که محدودیت‌های نژادپرستانه را لغو خواهد کرد. انتظار می‌رود «جف فلیک،» سناتور جمهوریخواه» و «دیک دوربین،» سناتور دموکرات، نیز به زودی لایحه‌ای مشابه را پیشنهاد کنند. دولت اوباما در بیانیه‌ای از این طرح‌ها حمایت کرد.


مهمترین تغییری که اواخر سال گذشته میلادی در قوانین مربوط به ویزای آمریکا ایجاد شد، محروم کردن تعدادی از شهروندان ۳۸ کشور از مزایای توافق معروف به «لغو متقابل روادید»  بود. بنابر این توافق، شهروندان این 38 کشور می‌توانند بدون ویزا برای دیدارهای ۹۰ روزه به آمریکا سفر کنند.


اما تغییر جدید دو دسته از شهروندان این کشورها را استثنا قرار می‌دهد: یک، افرادی که تابعیت ایران، عراق، سوریه و سودان را علاوه بر کشوری که در آن زندگی می کنند دارند. دومین گروه، آن دسته از شهروندان این کشورها که به هر دلیل در ۵ سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند.


نمایندگان کنگره و مجلس نمایندگان آمریکا در لایحه‌های مذکور تنها خواستار تغییر بخش مرتبط به محدودیت ویزای افرادی که دارای دو تابعیت هستند شدند و بخش دوم یعنی محدودیت سفر کسانی که در 5 سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده‌اند همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار