روزنامه نیویورک تایمز در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت تنش‌های جدیدی بر سر توافق هسته‌ای ایران بروز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در سرمقاله امروز خود نوشت: روزنامه ها در تهران به تازگی مملو از گزارش هایی درباره سفر خارجی‌ها به ایران به منظور بحث و گفتگو درباره فرصت هایی بودند که احتمالاً اوائل سال آینده به محض لغو تحریم های اقتصادی محقق می شوند. حسی از هیجان حاکم است که بعد از سال‌ها تحریم، روزهای بهتری در راه است.

اما کنگره آمریکا این ماه با تصویب محدودیت های جدیدی درباره صدور روادید آمریکا برای افرادی که در پنج سال گذشته به ایران، سوریه، عراق یا سودان سفر کرده اند، این خوشبینی را متزلزل ساخت. قبل از این اقدام که ناشی از حملات تروریستی در پاریس و کالیفرنیا بود، شهروندان سی و هشت کشور عمدتاً در اروپا می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی و بدون دریافت روادید به آمریکا وارد شوند.

مقامات ایرانی بر این باورند که اعمال تحریم‌های جدید، محدودیت‌هایی برای انجام تجارت با این کشور ایجاد خواهد کرد؛ زیرا ورود افراد را به ایران محدود می‌کند و این نقض وعده لغو تحریم‌ها و توافق هسته‌ای است که به موجب آن، ایران کاهش شدیدی در برنامه هسته‌ای خود داده است. واشینگتن مدعی است این از لحاظ فنی، تحریم محسوب نمی‌شود. با این حال به نظر می‌رسد این اقدام با آنچه که جو توافق تاریخی ایران نامیده می‌شود، هماهنگی ندارد.

محدودیت صدور ویزا برای کسانی که به عراق و سوریه سفر کرده باشند، منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا این کشورها محل استقرار نیروهای گروه تروریستی داعش است. سودان نیز محل ترانزیت نیروهایی است که قصد دارند به داعش ملحق شوند. به سختی می‌توان پذیرفت گنجاندن ایران در میان این کشورها، تلاش دیگری از سوی قانونگذارن کنگره آمریکا برای ایجاد اخلال در توافق هسته‌ای که مخالفان زیادی نیز داشت، نباشد.

در حالیکه نام ایران به عنوان رهبر شیعیان به اتهام حمایت از حزب‌الله و حماس که با تروریسم می‌جنگند، در لیست تروریسم قرار گرفته است، عربستان سعودی، که 15 نفر از 19 هواپیما ربای حمله تروریستی 11 سپتامبر (20 شهریور) در آنجا به سرمی‌برند، جزء لیست محدودیت صدور روادید قرار ندارد. همچنین پاکستان که منبعی از گروه‌های تروریستی و ترکیه که محل ترانزیت نیرو به داعش است، در این لیست قرار ندارند.

برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند نگرانی ایران بیش از اندازه است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نامه‌ای خطاب به محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود، نوشت: دولت آمریکا می‌تواند از این محدودیت‌ها چشم‌پوشی کند و آنها را به گونه‌ای به اجرا درآورد که با منافع تجاری قانونی ایران منافاتی نداشته باشد.

برای مقامات آمریکایی سرباز زدن از لغو تحریم‌ها بر اساس توافق هسته‌ای، که 36 سناتور جمهوریخواه موافق آن بودند، احمقانه به نظر می‌رسد. این موضوع سبب شکست معامله‌ای خواهد شد که مقامات ایرانی و آمریکایی انجام داده اند و به گفته مقامات دو کشور، تهران عمل به این معامله را آغاز کرده است. برای نمونه، ایران در حال آماده سازی قسمت اعظم اورانیوم غنی شده خود برای ارسال به روسیه است. قدرت مدیریت قوی و متعهد در هر دو کشور لازم است تا این توافق را در مسیر اصلی خود حفظ کند.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۸ دی ۱۳۹۴
ما ترسی از جهان سلطه نداریم، وضعشون که بدتر از یمن نميشه، اون ابرقدرتی که دربارش حرف میزنن خداست فقط از خدا میترسیم، حرف خدا و رهبرمونم با جون دل پذیراییم مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار