شرمن: شکست داعش به يک راهبرد چند جانبه نياز دارد

معاون سابق وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد شکست گروه تروریستی داعش به يک راهبرد چند جانبه با رهبری جهان اسلام نیازمند است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مایک مک فال سفیر سابق آمریکا در روسیه و وندی شرمن، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه سی بی‌اس نیوز به بررسی راهبرد آمریکا در برابر داعش و اظهارات دونالد ترامپ از رقبای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا در این خصوص، پرداختند. 

مایک مک فال، سفیر سابق آمریکا در روسیه، و وندی شرمن، معاون سیاسی سابق وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌و‌گو با شبکه «سی بی‌اس نیوز،» به بررسی راهبرد آمریکا در برابر داعش و اظهارات دونالد ترامپ از رقبای جمهوریخواه ریاست جمهوری آمریکا در این خصوص، پرداختند. 


مجری شبکه سی بی‌اس نیوز با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ئرسید: این اظهارات ضد مسلمانان چه تاثیری بر سیاست خارجی ما و روابط ما با متحدانمان دارد؟ 
وندی شرمن گفت: این اظهارات بسیار خطرناک است. این نوع اسلام‌هراسی کاملا به نفع کسانی که در جذب نیرو فعال هستند، عمل می‌کند و موجب می‌شود آن‌ها بتوانند در سراسر جهان، نیروهایی را به سمت خود جذب کنند. این اظهارات افرادی را که ما نیاز داریم با ما همکاری داشته باشند، دلسرد می‌کند. 

وی افزود: تلاش‌ها برای شکست دادن داعش، اقدامی است که باید به رهبری جهان اسلام صورت گیرد. در این اقدامات، آمریکا یک متحد مهم است، اما ما نمی‌توانیم این کار را به تنهایی انجام دهیم و نباید اینکار را به تنهایی انجام دهیم. در واقع این اظهارات فقط موجب می‌شود افراد -در زمانی که به آن‌ها بیشترین نیاز داریم- از ما دور شوند. 

مجری این شبکه با مطرح کردن ادعاهایی درباره اقدامات نظامی روسیه در سوریه، پرسید ولادیمیر پوتین چه نقشی بازی می‌کند؟ 

مایک مک فال گفت: این موضوع روشن است که علتی که او (پوتین) به سوریه رفت، این بود که از اسد حمایت کند. پوتین کسی است که به افرادی که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم، حمله می‌کند. 
 
مجری سی بی‌اس نیوز گفت: به این ترتیب، گفته‌های ترامپ که پوتین را می‌ستاید، تعجب برانگیز است. 

مایک مک فال در واکنش به این گفته‌ها، اشاره کرد: «در سخنان ترامپ خطاهای متعددی وجود دارد. نخست اینکه ولادیمیر پوتین فقط کاری را انجام می‌دهد که فکر می‌کند به نفع منافع ملی روسیه است؛ از این رو اینکه او ترامپ را تایید کرده است، به این معناست که او فکر می‌کند اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود، این امر به نفع منافع ملی روسیه است. نکته دیگری که من آن را شرم آور‌تر یافتم و در نوار شما پخش نشد، مقایسه اخلاقی بود میان آنچه آمریکا در خارج از کشور انجام می‌دهد با آنچه پوتین در داخل انجام می‌دهد. ترامپ اساسا گفت کاری که سربازان در افغانستان و خلبانان در سوریه انجام می‌دهند،‌‌ همان کاری است که افرادی که خبرنگاران را در روسیه می‌کشند، انجام می‌دهند. این گفته‌ها به نفع منافع ملی آمریکا نیست.» 


شرمن در ادامه درباره مبارزه با داعش گفت: یک راهبرد چندجانبه نه تنها داعش را شکست می‌دهد، بلکه جذب نیرو را متوقف می‌کند، تامین مالی داعش را متوقف می‌کند، تضمین می‌کند که ما روندی را نه فقط برای میان مدت که برای بلندمدت پی گرفته‌ایم. این‌‌ همان چیزی است که ما باید بر آن متمرکز باشیم. آمریکا در جهان اهمیت دارد، رهبری جهان عرب هم در دنیا اهمیت دارد. 

مجری گفت: داعش در حال گسترش حوزه نفوذ خود است. امروز در کنیا، نیجریه، در افغانستان ما شاهد گسترش پیام نفرت و وحشت هستیم بر این اساس به نظر شما راه حل چیست؟ 

مایک مک فال گفت: راه حل یک راهبرد چندجانبه بلندمدت است این روند آسان و شعارگونه نخواهد بود. از برخی رقبای ریاست جمهوری می‌شنویم که آمریکا کاری برای مقابله با داعش انجام نداد، اما باید یادآوری کنم که تا کنون ۹ هزار حمله علیه داعش در عراق و سوریه صورت گرفته است. ما بیش از ۵میلیارد دلار تا کنون در این عرصه صرف کرده‌ایم. اما هیچ کس باور ندارد که پیروزی در برابر داعش از طریق حمله هوایی امکان پذیر باشد. 

وی اضافه کرد: به این علت است که ما به یک راهبرد چندجانبه از جمله با مشارکت متحدان مسلمان خود نیاز داریم. زیرا در ‌‌نهایت باید این سربازان مسلمان باشند که درعراق و سوریه، داعش را شکست می‌دهند و نه آمریکا به تنهایی.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۰۷ دی ۱۳۹۴
اگه راس میگین سعودیا رو وردارین تا داعش نابود بشه
آخرین اخبار