آثار کم‌کیفیت و بی‌توجهی برخی از ناشران به کیفیت کتاب‌های دفاع مقدس، ادبیات این حوزه را دچار ضعف می‌کند.

گلعلی بابایی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان این امر که شتابزدگی در نگارش برخی از کتاب‌های دفاع مقدس مشهود است، اظهار داشت: تصمیم‌گیری‌های مقطعی برخی از مراسم‌های ادبی و تشویق نویسندگان به نگارش آثار سفارشی، از دلایل شتابزدگی در حوزه ادبیات دفاع مقدس به حساب می‌آید.

وی افزود: برخی مواقع نویسنده‌ای کار آماده دارد و ناشری سفارش نگارش آن اثر را می‌دهد و در کمترین زمان موجود سفارش خود را تحویل می‌گیرد؛ اما در زمان‌های دیگر تصمیم ناگهانی گرفته می‌شود و سفارشی داده می‌شود که با توجه به تعیین زمان کوتاهی برای نگارش اثر، کار کیفی موفقی از آب در نمی‌آید.

این نویسنده گفت: ناشران خصوصی که به سودآور بودن کتاب‌هایشان فکر می‌کنند، تمایلی به ارائه کتاب‌هایی با کیفیت کم ندارند؛ اما کیفیت آثار منتشر شده اهمیت چندانی برای ناشران دولتی ندارد.

بابایی ادامه داد: سفارشی‌نویسی شتابزده و بی‌توجهی برخی از ناشران به کیفیت آثار منتشر شده، عرضه آثار کم‌کیفیت را مد می‌کند و این امر در ارزیابی بعضی از جشنواره‌ها خودش را نشان می‌دهد و اکثر آثار موجود در ریزش اولیه جشنواره‌ها نتیجه همین امر است.

وی تصریح کرد: سعی کردم که تا به امروز کار با عجله‌ای را انجام ندهم و آثار با کیفیتی را به بازار کتاب ارائه کنم؛ زیرا دبیر برخی از جشنواره‌ها بودم و می‌دانم که آثار کم کیفیت، ادبیات دفاع مقدس ما را ضیعیف می‌کند.

این نویسنده گفت: قرار نیست که ما انبوهی از کتاب داشته باشیم؛ بلکه قرار است که کار شاخص انجام بدهیم. زیرا آن‌هایی که در دفاع مقدس حاضر شدند، از بهترین‌های جامعه ما بودند.

بابایی افزود: وقتی که یک کار مستندنگاری حوزه دفاع مقدس اثر برگزیده جایزه جلال آل‌احمد می‌شود، افتخار ما به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که از فرهنگ شهادت گرفته شده است، ظرفیت زیادی برای کارهای فرهنگی و هنری دارد.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار