وب‌سایت المانیتور با انتشار گزارشی موضع سیاسی ترکیه را با توجه به بالاگرفتن اختلافات ایران و عربستان بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان وب‌سایت المانیتور در گزارشی تأثیر اختلافات اخیر عربستان و ایران را بر سیاست خارجی ترکیه بررسی کرد. در این گزارش آمده است: معترضان به اعدام شیخ نمر باقر النمر -روحانی برجسته شیعه- سوم ژانویه (13 دی) در مقابل سفارت عربستان در آنکارا و کنسولگری این کشور در استانبول تجمع کردند. این در حالیست که رسانه‌های ترکیه از پوشش این تظاهرات امتناع کردند. برخی رسانه‌ها نیز ادعا کردند این معترضان از میان جامعه شیعه ترکیه بوده‌اند، درصورتیکه یکی از سازمان‌دهندگان این تجمع اعلام کرد: " مردم با فرقه های مختلف از جمله سنی، علوی، شیعه، کُرد و ترک  در این اعتراضات شرکت داشتند." وی همچنین از تشدید اقدامات امنیتی پلیس برای محافظت از سفارت و کنسولگری عربستان خبر داد.

اعدام شیخ نمر اختلافات ایران و عربستان سعودی را به مرحله‌ی جدیدی وارد کرد. برخی معتقدند این تنش‌ها بر سیاست‌های ترکیه در قبال کُردها تأثیر می‌گذارد. المانیتور با گروه‌های مختلفی از کارشناسان در آنکارا و استانبول مصاحبه کرد تا اهمیت تأثیر تنش‌های فرقه‌ای بر سیاست‌های ترکیه را بررسی کند. برخی از این کارشناسان معتقدند که این تنش‌ها رو به افزایش خواهد بود؛ اما دیگران کاهش تنش‌ها را پیش‌بینی کردند. مردم و رسانه‌های ترکیه در حمایت از عربستان و ایران دو دسته شده‌اند. نیمی از مردم و رسانه‌های ترکیه این اقدامات عربستان را محکوم و نیمی دیگر از آنها حمایت می‌کنند. 

یک کارشناس آگاه به امور ایران در مصاحبه با المانیتور اعلام کرد امید زیادی به تغییر سیاست خارجی ترکیه وجود ندارد. سیاست خارجی ترکیه در خاورمیانه کاملاً به سوریه بستگی دارد. ترکیه با کشورهایی که سیاستی همسو با آنکارا در سوریه دارند، متحد می‌شود و دشمن دیگر کشورها باقی می‌ماند. ترکیه اتحاد خود با عربستان را در جنگ یمن حفظ کرده و پس از اعدام شیخ نمر از هرگونه اعتراض به رژیم آل‌سعود امتناع کرده است. این کارشناس معتقد است که تنش‌‌های ایران و عربستان نه تنها بر سیاست‌خارجی ترکیه بلکه بر سیاست‌های داخلی آن نیز تأثیر عمده‌ای دارند. زیرا علاوه بر سنی‌ها، فرقه‌های دیگری هم در ترکیه زندگی می‌کنند و باید توجه داشت که تمام سنی‌های ساکن این کشور حامی عربستان سعودی نیستند.

نگارنده در ادامه می‌نویسد: "رجب طیب اردوغان،" رئیس‌جمهور ترکیه مهم‌ترین شخصیت سیاسی برای تعیین سیاست خارجی این کشور است. وی از زمان آغاز جنگ سوریه، همواره حامی عربستان سعودی بوده است. حال سوال اینجاست: موضع ترکیه با بالا گرفتن اختلافات ایران و عربستان چه خواهد بود؟ 

یک مقام عالی‌رتبه آنکارا که اصرار به فاش نشدن نامش داشت در مصاحبه با المانیتور گفت: " ترکیه به همراه برزیل در سال 2010 از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد. در حال حاضر کشورهای مختلفی با سیاست‌های عربستان مخالف هستند و آنچه مشخص است ما یک مرز مشترک با ایران داریم و مایل هستیم با این کشور پای میز مذاکرات برویم. اگر اختلافات ایران و عربستان بالا بگیرد، ترکیه خود را از بحران سوریه بیرون می‌کشد. اگر می‌توانیم دشمنی با اسرائیل را پایان دهیم چرا نتوانیم با ایران دوست بمانیم؟"

نگارنده در پایان نتیجه می‌گیرد: واکنش ترکیه به اعدام شیخ نمر و پیامدهای آن، سیاست‌های آینده این کشور را به وضوح مشخص می‌کند. ایران بارها اتحاد ترکیه با عربستان و نقش آنکارا در اعدام شیخ نمر را زیر سوال برده است. به نظر می‌رسد ترکیه از توانایی‌های ایران مخصوصا در سوریه وحشت دارد. ترکیه با توجه به انتخابات پیش‌روی ایران و روابط این کشور با آمریکا، سیاست‌های خود در قبال تهران را مشخص خواهد کرد. پس پرسشی که درخصوص نقش و موضع‌گیری ترکیه در اختلافات اخیر ایران و عربستان مطرح می‌شود، هنوز پاسخ مشخصی ندارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۴
یاشاسن آزربایجان
آخرین اخبار