به نوشته نشریه فوربز، عربستان در حال آغاز انقلابی اقتصادی برای جلوگیری از اتکای محض بر درآمد نفتی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشریه فوربز در گزارشی نوشت: به دنبال کاهش بهای نفت، انقلابی اقتصادی در عربستان در حال وقوع است. اما چه زمانی این انقلاب در روسیه آغاز خواهد شد؟


90 درصد درآمد عربستان از فروش نفت این کشور تأمین می‌شود. به همین جهت، کاهش بهای طلای سیاه ضربه بزرگی به اقتصاد آن محسوب می‌شود. کمبود بودجه عربستان هم‌اکنون برابر با 15 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است.


اما ریاض از هم‌اکنون با کاهش هزینه‌های دولت، افزایش هزینه‌های آب و برق و مسکن و افزایش مالیات، دوره جدیدی را آغاز کرده است.

فروش دارایی‌های باارزش


در ادامه این گزارش آمده است: آل‌سعود قصد دارد بخشی از سهام «آرامکو،» شرکت ملی نفت عربستان، را به فروش برساند. حتی اگر این طرح نیز تصویب نشود، عربستان به سراغ فروش سهام پالایشگاه‌های این کشور خواهد رفت. آرامکو با تولید روزانه 10 میلیون بشکه، یکی از بزرگترین شرکت‌های نفتی جهان است.


ذخایر نفتی عربستان در خارج از این کشور با ارزشی برابر با 550 میلیارد دلار، به کمک آل‌سعود در شرایط بحران کنونی خواهد آمد؛ گرچه این ذخایر نفتی اواسط سال گذشته میلادی حدود 650 میلیارد دلار ارزش داشتند.


علائم دیگر مشکلات اقتصادی مانند استخدام بیش از نیمی از نیروی کار بوسیله دولت و طرح‌های ناموفق اقتصادی نیز مقامات عربستان را از خواب غفلت بیدار کرده است.


مشکلات اقتصادی عربستان از بسیاری جهات شبیه روسیه است. زیرا هر دو این کشورها بیش از حد به درآمد نفتی خود متکی هستند. تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل بحران اوکراین، شرایط را در این کشور دشوارتر نیز کرده است.


بحران نفتی روسیه


به ادعای این گزارش، کاهش بهای نفت، تحریم و اقتصادی که در انحصار عده‌ای از تجار نزدیک به دولت قرار دارد، روسیه را به لحاظ اقتصادی در شرایط دشواری قرار داده است. رشد اقتصاد این کشور رو به افول و ارزش واحد پول آن در حال کاهش است.


شرایط زمانی برای عربستان و روسیه دشوارتر خواهد شد که بهای نفت بر روی کمتر از  40 دلار به ازای هر بشکه باقی بماند یا حتی به زیر 30 دلار برسد.


عربستان سعودی متوجه این خطرات شده و قصد دارد به سمت مدرن شدن پیش برود. این کشور قصد دارد از ذخایر مالی خود برای گسترش صنایع جدید و در عین حال درآمد مالیاتی بیشتر بهره بجوید.


اما تفاوت عربستان و روسیه در شرایط بحرانی کنونی این است که ریاض متحدانی دارد که مایلند به این کشور در ایجاد منابع متنوع درآمدی و استقلال از عایدی حاصل از فروش نفت کمک کنند؛ در حالی که روسیه از این لحاظ بی‌نصیب است.


چه آینده‌ای در انتظار این دو کشور است؟


به ادعای نگارنده این گزارش، در صورتی که عربستان بتواند انقلابی اقتصادی به پا کند، ظرفیت تبدیل شدن به بزرگترین قدرت خاورمیانه را دارد. مسئله‌ای که با استقبال آمریکا نیز مواجه خواهد شد. در حالی که اگر روسیه نتواند خود را از شرایط بحرانی کنونی و اتکا بر درآمد نفتی نجات دهد، این کشور در آینده به مکانی خطرناکتر و منزوی‌تر از زمان کنونی تبدیل خواهد شد.


در انتهای این گزارش آمده است: بهای نفت برای این دو کشور سرنوشت‌ساز است و هر دو به روش خود به افزایش آن امید دارند. اما به دلیل بیداری به موقع مقامات عربستان، روسیه به طور حتم شرایط سخت‌تری را تجربه خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۴
فشار اقتصادی سیاسی و حتی نظامی بر عربستان باعث پیشرفت اقتصادی کشور میشه...چون درامد عربستان یعنی قیمت نفت...از طرف دیگر با قطع تجهیز تروریست ها توسط عربستان و هم پیمانانش فروش نفت قاچاق داعش هم تموم میشه....و اون موقع است که . . .
آخرین اخبار