با هنر تأتر می توان حقیقت انسان را برای انسان اشکار ساخت,چرا که بی شک سخن تأتر سخن انسان است

محمد درزی کاسمانی کارگردان نمایش «شعبده‌باز» درباره روند نویسندگی این متن در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اظهار کرد: سعی کردم نمایشنامه را با رویکردی بر پایه اطلاعات ژورنالیستی و پژوهش در دیگر کتاب‌های دینی و نگاهی بر ادبیات ایران از جمله آثار خیام و مولانا به نگارش در آورم.

وی افزود: تئاتر تحلیل روند زندگی مردم به لحاظ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی در موقعیت‌های خاص تاریخی‌ است. من هم تلاش کردم با در نظر داشتن باورهای دیگر ادیان و همچنین با آگاهی از حقایق و تعریف‌های مختلف از 2 جهان مرگ و زندگی پس از مرگ و چگونگی شکل‌گیری شخصیت‌ها که بر اساس جایگاه اجتماعی‌شان تعریف می‌شود، به ارزش انسانی اشاره کنم. این شرافت انسانی است که انسان را در دوره‌های زندگی جاودانه می‌سازد. در شعبده‌باز به بسیاری از حقایق دردناک جامعه بشری به شیوه طنز گروتسک اشاره می‌شود.

درزی کاسمانی خاطرنشان کرد: در این اجرا هنرمندان مؤسسه فرهنگی هنری «پینار» که همگی زیر نظر خودم آموزش دیده‌اند به ایفای نقش می‌پردازند. تجربه ثابت کرده است بهترین کلاس هنرجوهای بازیگری تجربه روی صحنه است و آن‌چه که فرا گرفتند را تمام و کمال به معرض نمایش می‌گذارند. مهم‌تر آن‌که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنند که خود جدیت و مطالعه هنرجوها را به دنبال خواهد داشت.

این کارگردان تئاتر گفت: آخرین اجرای گروه تئاتر پینار نمایش «اعترافات چند معلول» بود. این گروه تولید و اجرای نمایش‌های «آلپاچینو در بابل» و نمایش بزرگ «ایران» را نیز در برنامه دارد. 

درزی کاسمانی افزود: با هنر تأتر می توان حقیقت انسان را برای انسان اشکار ساخت,چرا که بی شک سخن تأتر سخن انسان است و ارزش معناگرا بودن هنر تجویز اخلاقیات در یک جامعه می باشد,شعبده باز را دریچه ای میدانم برا آگاهی...
 
گفتنی است؛ «محمد درزی کاسمانی» نمایش «شعبده‌باز» را به زودی از ده بهمن ۹۴  در سالن آمفی تئاتر کانون فرهنگی تربیتی امام خمینی بابل هرشب ساعت۱۸:۳۰ روی صحنه خواهد برد. این نمایش درباره خانم برناندو از یک خانواده سرشناس و ثروتمندی است که برای جشن تولد دختر خود «لوسی» چهره‌های مشهور و بزرگان شهر را دعوت می‌کند. در این جشن تولد برنامه‌هایی برای مهمان‌ها اجرا می‌شود که یکی از این برنامه‌ها شعبده‌بازی توسط یک شعبده‌باز معروف است. به گفته کارگردان این نمایش، تعداد شخصیت‌های حاضر در این نمایش به حدود 30 تن می‌رسد.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار