این روزها در گوشه و کنار شهر اصفهان در خیابانها ،کوچه ها ومیادین شاهد تن های به ظاهر خسته ای هستیم که گویی کوشش و تلاش شبانه روزی آنان را ضعیف ونحیف کرده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان این واقعیت اجتماع شهریست، اما در پشت پرده ظاهر خسته و نحیف زنانی که همواره به تکدی گری می پردازند وکارتن خوابی ویا سرگردان در هر کوی و برزن، داستان سوداگری است و افیون .

این واقعیت نشان از داستان همیشگی اعتیاد زنان ،اعتیادی که حکایت از آلوده شدن 8هزار و 700زن معتاد در استان اصفهان دارد.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی استان اصفهان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت:از 94 هزار معتاد در استان اصفهان ،8هزار و 700 نفر زن هستند.

مجتبی ناجی بابیان اینکه در دهه اخیر شمار زنان معتاد در استان اصفهان 5/5درصد افزایش یافته است افزود:10 تا 15 درصد از زنان معتاد به مراکز درمانی و ترک اعتیاد مراجعه می کنند.

وی گفت :شماری از زنان معتاد در استان اصفهان در خیابان سرگردانند و کارتن خواب.

معاون پیشگیری اداره کل بهزیستی ،اختلالات شخصیتی ،روانی ،افسردگی،بد سرپرستی ،نابسامانی خانواده هاو گسترش پدیده شهر نشینی را ازعوامل اعتیاد زنان در استان اصفهان برشمرد و افزود:معتادانی که برای درمان داوطلب و از حمایت خانوادگی وشغلی بهره مند هستند بهتراست سرپایی درمان شوند.

مجتبی ناجی به کمبود مراکز ترک اعتیاد اشاره کرد وگفت:3مرکز نگهداری زنان معتاد ،دختران فراری و زنان متکدی غیر معتاد در شهر اصفهان فعال است که جوابگوی نیاز جامعه زنان معتاد نیست.

م- ر یکی از معتادان کارتن خواب در گفتگو با خبرنگار ما گفت: توی خیابون سخت میگذره.آواره ،در بدر.به نظر آسون میاد.او درحالیکه بچه هفت ماهه اش را در آغوش می کشید افزود : ما دیگه توی این جامعه جایگاهی نداریم، نگاه مردم به ما خصمانه و توهین آمیزه.

ن- ز یکی دیگر از معتادان می گوید:شیشه نکشم شب نمی تونم بیدار بمونم. هر شب می کشم بعد می رم بیرون.او که همواره در حال چرت زدن بود گفت:یکبار که نکشیده بودم خوابم برد و صبح وسط خیابون بیدار شدم .

ل- م هم از قربانیان اعتیاد در حالیکه در پارک لاله اصفهان نشسته بود گفت:ازبچگی یادم میاد بابام معتاد بود. فرزند آخر خانواده و9ساله بودم که بابام مامانمو طلاق داد،بابام رفیق باز بود و چند بار ازدستش اقدام به خودکشی و خودزنی کردم و اینگونه شد که معتاد به کراک شدم.

میرزاییان مشاور روانشناسی اجتماعی گفت: خانواده یکی از مهمترین ساختار اجتماعی و در تعادل روانی ،اجتماعی و عاطفی افراد بسیار اثرگذار است.

این کارشناس مسئول دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی استان اصفهان بااشاره به اینکه فروپاشی نظام خانواده منجر به آسیبهای اجتماعی همچون فرار ،اعتیاد و انحراف جنسی میشود افزود:عوامل شخصیتی وفردی از جمله انزواطلبی،اعتماد به نفس پایین، افسردگی ودر حوزه خانواده عواملی چون مشاجره خانوادگی ،طلاق و ازدواج های اجباری و تنش های اجتماعی و اقتصادی سبب فرار از خانه و اعتیاد دختران و زنان می شود.

میرزاییان همچنین مهاجرت از شهرهای کوچک به بزرگ ،تغییر سبک زندگی از سنتی به صنعتی ،تهاجم فرهنگی ،از بین رفتن قبح هنجارهای فرهنگی ،نداشتن مسکن مناسب و نیازهای مالی را از دیگر عوامل اعتیاد در زنان برشمرد.

این روانشناس اجتماعی گفت:آموزش خانواده ،مهارتهای زندگی ،نحوه برخورد درست با فرزند ،برنامه ریزی برای افزایش و ارتقا توانایی ها و مهارتهای زیستی روانی می تواند در پیشگیری از اعتیاد و جلوگیری از پدیده فراراز خانه موثر باشد.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی هم گفت:برای نگهداری ،ترک وتوانمندسازی هر معتاد ماهانه 15 میلیون ریال هزینه می شود.

مرضیه فرشاد افزود:هم اکنون با مشارکت شهرداری اصفهان هزینه جاری یکی از مراکز اسکان شبانه و آموزش رفتاری در اصفهان تامین شده که در این مرکز خدماتی چون اسکان ،استحمام ویک وعده غذای گرم نیز برای معتادان زن بی سرپناه در نظر گرفته شده است.

سرهنگ کریمی معاون اجتماعی نیروی انتظامی استان اصفهان هم گفت:زنان معتاد پس از دستگیری وجداسازی متکدیان ودختران فراری به مراکز درمانی و آموزشهای اجتماعی هدایت می شوند.

آمار جمعیت معتادان کشور بیش از دو میلیون نفر است که روزانه 70 تا 100 نفر به آن اضافه می شود. 



انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.