حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن در مراسم کلنگ زنی بیمارستان سوانح و سوختگی/اعتراض ساکنین خیابان یاس به ساخت این بیمارستان

وزیر بهداشت با توجه به نارضایتی اهالی خیابان یاس گفت: کاری را به زور انجام نمی‌دهیم؛ قانون همه چیز را تعیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت امروز در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی بیمارستان سوانح و سوختگی در خصوص نیاز کشور برای احداث بیمارستان‌های مخصوص سوختگی گفت: بیمارانی که در پتروشیمی خوزستان دچار سوختگی بودند حدود 900 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان هزینه برای مراحل اولیه درمان خود صرف کرده‌اند. سوختگی یک بیماری پرهزینه است 25 هزار بیمار سوختگی در کشور داریم که اعتبار 35 میلیاردی برای این بیماران در اختیار ما قرار دارد. مجلس باید توجه بیشتری به بیماران سوختگی داشته باشد.

وی افزود: دو هزار تخت بیمارستانی نیاز داریم که 400 تخت مربوط به بخش آی سی‌یو سوختگی است که از این تعداد تنها 870 تخت داریم که 100 مورد از آنها مربوط به آی سی یوی سوختگی است.

هاشمی با تاکید بر اینکه موافق با ساخت بیمارستان خاص سوختگی نیست، گفت: ساخت بیمارستان خاص سوختگی چندان مقرون به صرفه نیست چرا که سوختگی تنها یک بیماری نیست بلکه تمام اعضا و جوارح را درگیر می‌کند بنابراین باید مجموعه‌ای از جراحان و متخصصان پوست را داشته باشیم. 

وی در ادامه گفت: خرید خدمت با توجه به تجدید نظر در تعرفه‌ها برای اینکه برای سرمایه گذاران مقرون به صرفه باشد صورت می‌گیرد تا بتوانیم کمبودها را در بازه زمانی دو ساله بر طرف کنیم. برای این کار باید یا از منابع عمومی استفاده کنیم که حاضر به استفاده از منابع عمومی نیستیم و یا تغییر ساز و کار بدهیم.

هاشمی خاطر نشان کرد: در هیئت وزیران قطعا نمی‌توانیم منابع حمایت مالی را برای این بیماران فراهم کنیم. در حال حاضر منافع مردم مهم است و هرگز بدون موافقت ساکنین این منطقه ساخت بیمارستان ضرورتی ندارد البته مردم هم باید بپذیرند که کمبود بیمارستان مشکل کشور است و آسیبی هم به آنها نمی‌رساند.  بنابراین باید شهرداری محترم با مردم منطقه گفتگویی داشته باشند تا به یک اتفاق نظر برسند‌. 

رسیدگی به بیماران سوختگی باید در صدر تصمیمات وزارت بهداشت قرار بگیرد
وزیر بهداشت در ادامه گفت: برای 25 هزار بیمار  سوختگی در سال 2 هزار تخت سوختگی داریم که 400 تخت آی سی یو برای بیماران سوختگی مورد نیاز است به طور کلی 870 تخت بیمارستانی و 100 تخت آی سی یو در اختیار داریم که حدود 50 درصد میزان مورد نیاز است و این تعداد نیز در دو سال اخیر تامین شده است. بنابراین نیاز مبرم به توجه بیمه‌ها داریم. بیماران حوزه سوختگی در کنار بیماران اعصاب و روان هزینه بالایی را برای درمان می‌پردازند که متاسفانه بخش خصوصی هیچگونه حمایتی از این بیماران ندارد بخش دولتی نیز در طی 25 سال گذشته نتوانسته است در این جهت اقدام موثری نماید. 

وی افزود: یک بیمار سوختگی معمولا 10 تا 20 عمل لازم دارد که هزینه بالایی را برای وی در بر خواهد داشت.  یکی از تابلوهای نامناسب این حوزه حادثه شین آباد است که بعضی از آنها برای بیستمین بار عمل شدند در حالی که آثار  آن تا پایان عمر با آنها همراه خواهد بود. 

وی در ادامه گفت: متاسفانه در حوزه سلامت عزم جدی از نظر سیاست‌گذاری در مجلس و دولت وجود ندارد بعد از سی و چند سال تلاش داریم که مشکلات مردم را حل کنیم البته دولت و مجلس حمایت‌هایی داشته‌اند اما این کافی نیست. استمرار این حرکت مهم است تا بتوانیم یک نظام کارآمد سلامت را داشته باشیم. 

هاشمی افزود: برخی استادان دانشگاه مشکلات جدی‌ دارند که با وجود نیروی متخصص و مجرب به علت نبود فضای درمان مناسب برای بیماران سوختگی 30 تا 40 درصدی شاهد از دست رفتن آنها هستیم در حالی که در دنیا افراد با سوختگی‌های تا 80 درصد می‌توانند زنده بمانند. قرار بوده یک بیمارستان هزار تختی ساخته شود ولی به بیمارستان 180 تختی رسیده‌ایم.

راه‌اندازی 7 بخش ICU سوختگی در 7 استان کشور با 77 تخت بیمارستانی
همچنین محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص تاثیر طرح تحول سلامت و حمایت از بیماران سوختگی گفت: در حال حاضر 870 تخت سوختگی داریم که از این تعداد 100 مورد مربوط به بخش ICU سوختگی است. در طرح سطح بندی خدمات درمانی مشخص شده است که به دو هزار تخت سوختگی و 400 تخت آی سی یو در بخش سوختگی نیاز داریم که فاصله زیادی بین آنچه نیاز داریم و آنچه در حال حاضر در اختیار داریم وجود دارد‌. طرح تحول سلامت توانسته است در حمایت از بیماران سوختگی بسیار موثر باشد. وزارت بهداشت 7 بخش  ICU  سوختگی در 7 استان با 77 تخت بیمارستانی راه‌اندازی کرده است که بخشی از آن امسال و بخشی دراوایل سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. موضوع درمان و  ICU  سوختگی هزینه بسیار زیادی را در بر خواهد داشت. 

وی افزود: راه‌اندازی این مراکز در استان‌ها بر اساس میزان سوانح و سوختگی صورت گرفته است. ما پیشرفت‌های زیادی در درمان سوختگی داشته‌ایم اما از لحاظ درمان با کشورهای پیشرفته دنیا فاصله داریم. چرا که در کشورهای دیگر سوختگی‌های بیش از 80 درصد نیز امکان زنده ماندن دارند. 

وی در ادامه گفت: علاوه بر احداث مراکز سوختگی به متخصص و پرستار نیز نیاز داریم. که اگر بتوانیم این کمبودها را بر طرف کنیم گام موثری در حمایت از بیماران سوختگی برداشته‌ایم. در حال حاضر استفاده از روش کشت سلولی برای ترمیم سلول‌های پوستی در حال تحقیق و تولید است. که این برنامه‌ها نیز می‌تواند برای این حوزه موثر باشد.

افتتاح بیمارستان 180 تختخوابی برای بیماران سوانح و سوختگی
در ادامه علی اصغر پیوندی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص ویژگی‌های این بیمارستان گفت: با کمک‌های سازمان اوقاف ، وزارت بهداشت، و شهرداری‌، بیمارستان فوق تخصصی سوانح و سوختگی، در فضای 5 هزار و 200 متری با 180 تخت که از این تعداد 50 تخت آن مربوط به سوختگی است احداث خواهد شد‌. 

وی افزود: امیدواریم با رقم‌هایی که خیرین و وزارت بهداشت برای راه‌اندازی این بیمارستان هزینه می‌کنند بتوانیم بخشی از نقصی که در حوزه سلامت وجود دارد را برطرف سازیم. مشکل اساسی کمبود بیمارستان‌ها و یا استاندارد نبودن آنها است که باید حل شود. 

وی در ادامه گفت: برای حل این مشکلات ما نیاز به کمک مردم داریم که امیدواریم دست ما را خالی نگذارند که بتوانیم به زودی شاهد افتتاح بیمارستان‌های بیشتر در این حوزه باشیم. 

وقوع سالانه 150 هزار حادثه منجر به سوختگی
همچنین سردار طلایی نایب رئیس شورای شهر تهران در خصوص اقدامات شورای شهر تهران در احداث مراکز درمانی در شهر تهران گفت: از جمله اقداماتی که در شهر تهران انجام داده‌ایم احداث مجتمع درمانی برای بیماران است در سال حدود 150 هزار سوختگی در کشور داریم که تعدادی از آنها فوت می‌کنند و بقیه نیز دچار افسردگی و مشکلات دیگر می‌شوند اقدام امروز تنها برای شهر تهران نیست بلکه فراتر از آن برای کشور ضروری است. 

وی در خصوص جانمایی این بیمارستان توضیح داد: جانمایی این بیمارستان باید منطبق با استانداردها باشد همچنین باید حقوق شهروندان این منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد نباید شروع چنین کار بزرگی با نارضایتی مردم محلی همراه باشد. 

وی در ادامه گفت: خدمات مورد نیاز برای بیماران سوختگی با آنچه در حال حاضر در کشور وجود دارد قابل مقایسه نیست در حوزه بیماران خاص خدمات خوبی صورت گرفته است ولی در حوزه بیماران سوختگی هنوز راه بسیاری در پیش است. 

بدین منظور مجموعه انجمن حامی بیماران سوختگی در حال راه‌اندازی است همچنین بیمارستانی هم در غرب در حال راه‌اندازی است امیدواریم با توجه به آمار بالای سوختگی بتوانیم اقدامات مفیدی در این زمینه داشته باشیم. 

طلایی افزود: از 150 هزار سوختگی سه هزار نفر آنها فوت می‌کنند پس توجه به این امر کاری ضروری است. 

سوانح و سوختگی یکی از معضلات جامعه است
در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدزاده رئیس سازمان اوقاف ضمن بیان اینکه زمین ساخت بیمارستان 180 تختخوابی سوانح و سوختگی وقفی است؛ گفت: این مجموعه از جمله موقوفاتی است که سالیان زیادی متوقف مانده است و امیدواریم با توجه به نظرات ساکنین و قوانین اقدامات لازم صورت گیرد. ما آمادگی این را داریم هر ملک موقوفی در حوزه سلامت باشد برای این حوزه به کار اندازیم البته این کار با رعایت موازین شرعی و قوانین و مقررات ممکن صورت می‌گیرد تا سلامت جامعه را احیا کنیم.

وی افزود: یکی از معضلات جامعه موضوع سوختگی و سوانح است که سلامت بخشی از جامعه ما را از بین می‌برد. پس اگر به این دو بخش توجه کنیم این خود خدمت به همگان است که این امر باید به صورت مردمی به جایگاه مورد نظر برسد.

حاشیه‌های پررنگ تر از متن افتتاح بیمارستان/ کلنگ وزیر بهداشت بر زمین نخورد 
برخی از اهالی خیابان یاس می ‌گویند با توجه به اینکه این منطقه کاملا مسکونی است ما به ساخت این بیمارستان اعتراض داریم چرا که کوچه‌های باریک و شش متری اینجا گنجایش ساخت یک بیمارستان را ندارد همچنین دو مدرسه در 50 متری محل راه اندازی بیمارستان وجود دارد که آلودگی ‌های بیمارستانی می‌تواند برای ما مزاحمت های بسیاری ایجاد کند.

وزیر بهداشت در پاسخ به این گلایه ها اظهار داشت: شهرداری مقرراتی از لحاظ بار ترافیکی و همچنین نوع کاربری این محل دارد و با توجه به آن مجوز لازم را صادر می‌کند همچنین واقف نیز در استفاده از این مکان جهت خدمات درمانی نظر داشته است. اما اینکه این محل برای یک درمانگاه یا بیمارستان ‌مورد استفاده قرار می‌گیرد هنوز مشخص نیست هرچه قوانین بگوید ما تابع آن هستیم .

وی افزود: رضایت ساکنین در قالب قانون شرط اصلی است و با زور نمی‌توان کاری را پیش برد. این کار برای مردم و افراد دردمند است پس نباید سازمان اوقاف‌،‌ شهرداری و دولت تصمیمی بگیرد که موجب آسیب مردم شود. از سردار طلایی به عنوان نماینده مردم در شورای شهر می‌خواهم که آنچه خیر و صلاح مردم در آن است انجام دهند. 

وزیر بهداشت تاکید کرد: اگر می‌دانستم این ناهماهنگی‌ها وجود دارد جلسه دولت را برای حضور در اینجا به تعویق نمی‌انداختم. از سازمان اوقاف به دلیل زحمات و حمایتهایشان متشکرم که در همه شرایط کمک حال ما بودند. مسئله سلامت موضوعی نیست که به تنهایی دولت بتواند به آن سامان ببخشد بلکه نیاز به کمک خیرین و مساعدت مردم داریم. کمک به بیماران سوختگی باید در صدر تصمیمات ما قرار بگیرد. 

گفتنی است وزیر بهداشت به خاطر همین گله مندیها هنگام اجرای مراسم کلنگ زنی بیمارستان در کنار سایر مسئولان حضور پیدا نکرد.

ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی متوقف نمی شود
حجت الاسلام والمسلمین علی محمدزاده رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه ساخت بیمارستان انجام خواهد شد؛ گفت: خدا را شاکریم که بعد از حدود نیم قرن ملکی که وقف شده بود با مسائلی که امروز شاهد آن بودیم ساخت بیمارستان سوانح و سوختگی آغاز شد. کار‌شناسان امر چه در مسائل اقتصادی و اجتماعی و چه اخلاقی که برای دیگران مزاحمتی ایجاد نکند مطالعات لازم را انجام داده‌اند و مجوز صادر شده است.
 
وی افزود: امروز علاوه بر کلنگ زنی خاکبرداری نیز شروع می‌شود. اگر شما اینجا را ترک کنید خواهید دید که ماشین‌ها و ابزارآلات کار را شروع خواهند کرد و کار متوقف نخواهد شد و در بستر قانونی خود پیش می‌رود. بنابراین هیچ نکته خلاف قانون و اخلاق رخ نداده است. ما اگر در این محل مسجد یا پارک هم بسازیم باز عده‌ای از مردم در این منطقه ناراضی خواهند بود.
 
وی در ادامه گفت: باید یک سری خدمات به همسایه‌ها مثل ارائه خدمات ویژه رایگان، آزمایش و درمان برای آن‌ها فراهم شود اما احداث بیمارستان اتفاق خواهد افتاد. ما مسئول هستیم نیت واقف را انجام دهیم. فردی که مجوز می‌دهد قطعا مطالعات لازم را در این خصوص انجام داده است. 

رئیس سازمان اوقاف ضمن تاکید بر اینکه هیچ گونه دخالتی در صدور مجوز نداشته است در پایان خاطر نشان کرد: ما از وزارت بهداشت و شهرداری تقاضا کردیم که زمین وقف شده برای حوزه سلامت به بهره برداری برسد و دستور لازم نیز در این خصوص از سوی وزارت بهداشت و شهرداری صادر شده است بنابراین سازمان اوقاف در صدور مجوز هیچ دخالتی نداشته است.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.