رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت : در این استان با برداشت‌های غیر منطقی و بیش از حد، سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب کسری آب و افزایش برداشت از منابع را داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛نیازعلی ابراهیمی‌پاک در آئین تجلیل از تولیدکنندگان و بهره‌برداران برتر بخش کشاورزی شهرستان آبیک  اظهار کرد: خاک جایگاه ویژه‌ای در بخش کشاورزی دارد اما طی سال‌های گذشته با استفاده و بهره‌برداری بیش از حد از این منبع خدادادی موجب تخریب آن شده است.


وی ادامه داد: استفاده درست و مناسب از خاک در تولید پایدار کشاورزی نقش بسزایی دارد که با آن باید توجه ویژه‌ای شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد : اگر از خاک استفاده درست نکنیم بعد از پنج سال بهره‌وری مناسب را نداریم، بنابراین باید از کودهای عالی و شیمیایی مناسب استفاده کنیم تا ارزش خاک حفظ شود.

ابراهیمی پاک با بیان اینکه تولید سالم و صادرات محصول در پایداری تولید بخش کشاورزی نقش بسزایی دارد، بیان کرد: اگر بخواهیم در کشاورزی درآمد پایدار داشته باشیم باید تولید را در واحد سطح افزایش دهیم که این امر تنها با استفاده از آب، خاک و کود مناسب امکان‌پذیر است.

این مسئول با تأکید بر سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی لازمه توسعه بخش است که متأسفانه طی چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام نشده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان قزوین یادآور شد: در این استان که ارزش تولیدات بخش کشاورزی آن 8 هزار میلیارد تومان بوده لازم است سرمایه‌گذاری خوبی در این بخش انجام شود.

ابراهیمی‌پاک خواستار مشارکت بیشتر بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی و اعطای تسهیلات به بهره‌برداران این بخش شد.

وی با اشاره به اعتبارات تخصیص داده شده برای توسعه مکانیزاسیون و کشت محصولات زراعی و باغی بر آمادگی این سازمان برای معرفی متقاضیان برای دریافت تسهیلات با نرخ 18 درصد تأکید کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تشریح کرد: با توجه به کمبود اعتبارات، این سازمان آمادگی همکاری و کمک به بهره‌برداران بخش کشاورزی برای دریافت تسهیلات را دارد.

ابراهیمی‌پاک مطرح کرد: در استان قزوین اگر بخواهیم تولید را در واحد سطح افزایش دهیم باید از بذر مناسب و کود شیمیایی به اندازه کافی و مجاز استفاده کنیم بنابراین استفاده مناسب از کود، بذر و سم مجاز تأثیر 35 درصد را در افزایش راندمان تولید در واحد سطح دارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: از 150 سم‌فروشی که در سطح استان قزوین فعالیت دارند، بیش از 50 درصد آن غیر مجاز هستند که با پیگیری‌ها از طریق مراجع ذیصلاح در صدد برخورد با عاملان توزیع سم فاقد مجوز هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از کشاورزان و بهره‌برداران درخواست کرد تا سم مورد نیاز خود را از مراجع مورد تأیید این سازمان تهیه کنند.

ابراهیمی‌پاک در ادامه به وضعیت منابع آب‌های استان قزوین اشاره کرد و افزود: متأسفانه با برداشت‌های غیر منطقی و بیش از حد، سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب کسری آب و افزایش برداشت از منابع را داریم که با نظارت و مسدود کردن چاه‌های غیر مجاز می‌توان از این میزان برداشت جلوگیری کرد.

این مسئول گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری به ویژه قطره‌ای و موضعی نقش بسزایی در افزایش راندمان آب در مزرعه داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین  تأکید کرد: باید از آب، خاک و منابع استفاده بهینه کرد تا بتوان به امنیت غذایی و رونق اقتصادی کشور و همچنین توسعه پایدار کشاورزی دست یافت.

گفتنی است، در ابتدای این مراسم بیژن لطفی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبیک گزارشی از وضعیت کشاورزی این شهرستان ارائه کرد.

در ادامه این مراسم از 18 نفر از تولیدکنندگان و بهره‌برداران برتر بخش کشاورزی شهرستان آبیک با اهدا لوح تجلیل و قدردانی شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.