حجیم شدن پوست چه بلایی بر سرتان می‌آورد

نکاتی مهم درباره عارضه‌ای پوستی که بانوان باردار، نوجوانان و ورزشکاران را بیشتر تهدید می‌کند.

حسن اعتماد‌زاده متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه پیشرفت سریع ورم‌های پوستی باعث پارگی و ترک پوست و بروز عارضه‌های بسیاری می‌شود، اظهار داشت: به طور معمول پوست افرادی که دچار افزایش یا کاهش وزن، بلندی و یا افزایش ناگهانی حجم پوست می‌شوند بر اثر پیشرفت سریع ورم‌های پوستی و پارگی و تحرک پوست دچار عارضه‌های بسیار خواهند شد. ترک‌های پوستی بیشتر بر اثر کاهش یا افزایش وزن پس از زایمان بانوان باردار، اختلالات در سنین نوجوانی، رشد سریع استخوان‌های بلند مانند زانو، مچ، لگن و شانه به وجود می‌آید.

اعتماد‌زاده تصریح کرد: بانوان باردار افرادی که علاقه به کاهش وزن سریع دارند، وزنه‌برداری،‌افرادی که در معرض روش‌های پرورش اندام هستند و نوجوانان در حال رشد بیشتر در معرض ترک‌های پوستی قرار می‌گیرند. بانوانی که صاحب فرزندان چند قلو هستند بیشتر دچار این عارضه خواهند شد.

این متخصص پوست و مو تأکید کرد: هنگامی که رشد سلول‌های پوست و استخوان‌ها بیش از حد معمول اتفاق بیافتد کلاژن و الاستین موجود در بدن نمی‌تواند با افزایش حجم، وزن و قد تطابق پیدا کند و دچار ترک‌های پوستی می‌شود.

وی افزود: افرادی که مصرف طولانی مدت کورتن دارند باعث شکستگی و ترک پوست می‌شوند، پوست در این هنگام به دلیل ورم بسیار مانند بادکنکی که بر اثر فشار‌ هوای زیاد دچار ترک می‌شود پوست نیز دچار ترک و پارگی می‌شود. در برخی افراد ترک‌های پوستی شروع به جمع‌ شدن می‌کند و تبدیل به نوار یا خط‌های پوستی می‌شود.

اعتماد‌زاده در پایان گفت: 99/09 درصد ترک‌های پوستی اثری از خود برجای نمی‌گذارد و در بیشتر مواقع ترک‌های پوستی در زانو، شانه و لگن باقی می‌ماند. لیزر‌های co2  و در برخی موارد لیزر‌های عروقی، مصرف پماد‌ یا کرم‌های ضد ترک پوست، مصرف ویتامین c ، اسید میوه، ویتامین موضعی، مشتقات ویتامین a، جراحی، کاهش وزن تدریجی از روش‌های درمان ترک‌های پوستی است. این روش‌ها باید بر اساس ویژگی‌های فردی و با تجویز متخصصان انجام می‌شود و بیماران باید در مصرف آن دقت کنند تا دچار عارضه‌های مختلف به ویژه عارضه‌های پوستی نشوند. برخی از ترک‌های پوستی بر اثر عوامل و پیش زمینه‌های ژنتیکی به وجود می‌آیند.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار