وزیر خارجه عراق در اظهاراتی حضور نظامی ایران در عراق را رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، در گفتگو با روزنامه الشرق‌الاوسط چاپ لندن گفت: ایران در عراق حضور نظامی ندارد. 

خبرنگار الشرق الاوسط پرسید: برخی‌ها می‌گویند ایران هم در عراق حضور دارد و در نتیجه توجیهی برای این سرو صدا‌ها ضد ترکیه وجود ندارد. نظر شما چیست؟ 

جعفری: هیچ نیروی نظامی ایرانی و غیر ایرانی حضور ندارد. فقط ترکیه بدون اطلاع عراق حضور یافته است. ما مستشارانی در زمینه امنیتی و همکاری اقتصادی، از کشورهای مختلف جهان آمریکا، انگلیس، کانادا، زلاند نو و استرالیا به درخواست دولت حضور دارند. 

وزیر امور خارجه عراق درباره موضع کشورش در قبال گروه به اصطلاح ائتلاف اسلامی به فرماندهی عربستان گفت باید هویت چنین ائتلافی کاملا مشخص باشد و با همه طرفهای مربوطه مشورت شود. 

وی تصریح کرد بهتر بود با عراق مشورت می‌شد نه اینکه بغداد نام چنین ائتلافی را از رسانه‌ها می‌شنید. 

وزیر خارجه عراق در پاسخ به این سئوال که پس از نشست وزرای عربی و موضع گیری در حمایت از عراق ضد دخالت ترکیه چه خواهد شد گفت: در ابتدا راهی را طی کردیم که از نقطه نخستین با گفتگوی دو جانبه بغداد - آنکارا برای حل مسئله آغاز کردیم. ما همواره بر روابط خوب با ترکیه اصرار داریم. پس از آن به وزرای امور خارجه کشورهای عربی و دولتهای عضو دائم شورای امنیت خبر دادیم. پس از آن نشست وزراء عربی برگزار شد و منتظریم اگر واکنش ترکیه عقلانی، سریع و واقع بینانه باشد و بر حسن نیت و خروج (نیروهای ترکیه) از عراق تأکید داشته باشد ما براساس پاسخ مثبت ترکیه رفتار خواهیم کرد. 

خبرنگارپرسید: حضور ترکیه بدون اطلاع شما بوده است؟ 
جعفری: بله. در یک حالت نادر و برای نخستین بار نیروهای مسلح ترکیه وارد عراق شدند و تا عمق یکصد و ده کیلومتری رسیدند. 

جعفری در خصوص ادعاهای مطرح شده علیه نیروی بسیج مردمی را در کرد و گفت: شاید برخی عناصر تخلفاتی داشته باشند اما نیروهای بسیج مردمی هیچ تخلفی مرتکب نمی‌شوند و تحت فرماندهی مرکزی کار می‌کنند، اما شاید برخی مواقع تخلفاتی صورت می‌گیرد و این اتفاق در بسیاری از ارتش‌های جهان می‌افتد. 

وی در ادامه درباره ائتلاف بین المللب گفت: نیروهای عراقی از حمایت بین المللی برخوردارند، اما در حد چالشهای عراق نیست وکمتر از حد انتظار ما است. قطعا حمایت ادامه دارد اما اتهامات مطرح شده ضد ائتلاف بین المللی درباره تأمین مالی داعش و کمک به آن هنوز برای ما ثابت نشده و زمانی که برای ما ملموس شود ما از هیچ کس ترس نداریم که آن را آشکار سازیم. 

خبرنگار الشرق الاوسط پرسید: طرح تأسیس نیروی نظامی اسلامی (ائتلاف به اصطلاح نظامی به فرماندهی عربستان سعودی) را چگونه می‌بینید و موضع عراق در قبال آن چیست؟ 

وزیر خارجه عراق: موضع ما در قبال ائتلاف اسلامی این است که ما با هر طرحی که همبستگی و عظمت مسلمانان و اعراب را تقویت کند موافقیم اما شروطی وجود دارد. باید هویت آن کاملا مشخص باشد و با همه طرفهای مربوطه مشورت شود و طرح حضور طرفهای فعال و اساسی گسترش یابد.

جعفری درباره مسئله سوریه و گفتگوی دولت با معارضان گفت: ما از آغاز بحران با مذاکره موافق بودیم و معتقدیم ملت، عملیات تغییر را بر عهده می‌گیرد و دشمن اساسی سوریه اکنون داعش و قبل از آن نسلی از النصره و القاعده است و این از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. 

وی افزود: تلاش‌ها باید روی مبارزه با تروریسم متمرکز باشد. ملت‌ها برخی نظام‌ها را تغییر دادند.‌‌ همان طور که در مصر و تونس اتفاق افتاد. منطق درست این است که این تروریسم یک خطر جهانی است و اکنون تروریسم سوریه در مرز‌هایش متوقف نخواهد شد و باید روی رهایی از تروریسم متمرکز شویم اما نظام‌ها را خود ملت‌ها تغییر می‌دهند. 

خبرنگاردر ادامه پرسید: درباره هماهنگی با روسیه در جنگ ضد داعش نظر شما چیست؟ 
وزیر خارجه عراق گفت: جنگ بر ضد داعش سنتی نیست بلکه جنگ از نوعی جدید است و اطلاعات امنیتی در این جنگ نقش اساسی ایفا می‌کند به همین سبب میان ما و روسیه ائتلاف نظامی وجود ندارد اما هماهنگی اطلاعاتی وجود دارد. ما نیاز به اطلاعات درباره حرکت داعشی‌ها در داخل و خارج عراق داریم.

انتهای پیام/



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار