معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از نبود قوانین الزام‌آور در برخورد با کشاورزان متخلف ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از تبریز،ایوب ایرانی فام گفت: در حال حاضر قانونی برای مقابله با کشاورزان متخلف نداریم و وظیفه سازمان جهاد کشاورزی استان ارشاد، راهنمائی و ترویج است.

وی با ابراز تاسف از عملکرد برخی کشاورزان به دلیل رعایت نکردن راهنمائی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی افزود: اقدامات مقابله‌ای باید از طریق قانون‌گذار تعیین شود.

ایرانی‌فام گفت: وظیفه این سازمان در رابطه با احیای دریاچه ارومیه در سه بخش آبیاری تحت فشار، لوله‌گذاری و تغییر الگوی کشت تعریف شده و تا کنون در دو بخش اول برابر با اهداف پیش می‌رود و در رابطه با تغییر الگوی کشت اقدامات ترویجی صورت گرفته که در برخی از مناطق محصولات کم مصرف جایگزین شده‌است.

وی افزود: بالغ بر 2 هزار هکتار از اراضی تبریز و 7 هزار هکتار از اراضی اسکو به کشت کلزا تبدیل شده و محصولاتی مانند پسته و زعفران نیز به صورت محدود جایگزین محصولات پرمصرف آب شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کشت پیاز و هندوانه را از کشت‌های پرمصرف دانست و از مردم خواست از کشت آن‌ها اجتناب کنند.

ایرانی‌فام از هماهنگی جهاد کشاورزی با ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: اعتبارات تخصیص یافته در بخش‌های مربوطه هزینه و گزارش کار به آن ستاد ارسال می‌شود.

نماینده ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی هم گفت: تمام اعتبارات مصوب جذب شده و همه برنامه‌ها و پروژه‌های طراحی شده در جهت احیای دریاچه ارومیه در حال پیگیری و اجراست.

خلیل ساعی ضمن بیان این‌که در اثر بارش‌های اخیر ارتفاع آب دریاچه ارومیه 20 سانتی‌متر نسبت به آبان‌ماه افزایش یافته، ابراز امیدواری کرد این روند همچنان ادامه داشته باشد.

فرماندار بناب نیز با اشاره به سند تدبیر و توسعه شهرستان بناب در رابطه با احیای دریاچه ارومیه گفت: هدف اصلی این سند، جایگزینی محصولات کم‌مصرف به‌جای محصولات پرمصرف و آگاه‌سازی و آموزش کشاورزان از طریق کمیته فرهنگی-تبلیغی احیای دریاچه ارومیه در زمینه محصولات جایگزین است.

فرج‌الهی افزود: در این راستا 40 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان که تحت کشت محصولات پرمصرف بوده‌اند با کشت زعفران در حال جایگزینی است.

وی عمده محصولات جایگزین که با اقلیم شهرستان سازگار است را کلزا، گیاهان داروئی، گل‌محمدی و درخت پسته برشمرد.

وی با یادآور این‌که در سال گذشته در شهرستان بناب 500 هکتار از اراضی تحت کشت پیاز کم شده گفت: در اوایل کار با مقاومت کشاورزان روبه رو بودیم که با گذر زمان و آگاه‌سازی مردم، این روند روبه رشد است.

فرماندار شهرستان بناب با اشاره به این‌که اقدامات فوق هم برای دریاچه ارومیه مفید بوده و هم برای تالاب قره‌قشلاق، افزود: مهم‌ترین اقدام در این زمینه فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم است.

ولی‌الله فرج‌الهی با اشاره به ارائه تسهیلات کم‌بهره به کشاورزان در راستای تغییر الگوی کشت، برنامه‌های آتی شهرستان بناب را آگاه‌سازی بیشتر مردم و جلب مشارکت آن‌ها، اصلاح الگوی کشت، حمایت بیشتر از کشت‌های جایگزین، استفاده بهتر از آب موجود و استفاده از آبیاری تحت فشار و قطره‌ای عنوان کرد.

فرماندار عجب‌شیر هم دو هدف تعریف شده سند تدبیر و توسعه شهرستان را اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی مردم و اصلاح الگوی کشت دانست و گفت: 40 میلیون تومان اعتبار در جهت اقدامات ترویجی و اطلاع‌رسانی مردم با تمرکز بر روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه هزینه شده است.

ابراهیم طاهری با اشاره به اینکه شهرستان عجب‌شیر در استان بیشترین تماس را با دریاچه ارومیه دارد افزود: هزینه‌های تجهیز اراضی به آبیاری قطره‌ای رایگان بوده که 80 درصد آن از سوی دولت و 20 درصد آن از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه پرداخت شده است.

وی احداث گلخانه 46 هکتاری را زمینه مناسبی برای اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و سایر کشاورزان عنوان کرد و گفت: متقاضیان در این زمینه می‌توانند از تسهیلات بانکی ارائه شده استفاده کنند تا هم زمینه‌ای برای اشتغال جوانان فراهم شود و هم برای دریاچه ارومیه مفید باشد.

فرماندار عجب‌شیر با متذکر شدن این‌که روند احیای دریاچه ارومیه پروژه‌ای بلند مدت است گفت: هر سه هفته یکبار کمیته پژوهش تشکیل داده می‌شود که دو پروژه اصلی مورد بررسی در این کمیته را مطالعه پرورش کینوا و هدایت ریشه درختان به اعماق زمین عنوان کرد.

فرماندار ملکان هم اقدامات انجام یافته را شامل برنامه‌های آموزشی و عملیاتی عنوان کرد و گفت: در زمینه اقدامات ترویجی و آموزشی، کارگروه فرهنگی و اجتماعی تشکیل یافته‌ که طی دو سال گذشته عملکرد خوبی ارائه کرده است.

اسکندرزاده تشکیل سه همایش استانی و ملی با حضور مسئولین کشوری ستاد احیا، تهیه کتاب باموضوع دریاچه ارومیه، تکثیر و توزیع بیش از 10 هزار برشور و پوستر، نصب بنر در ورودی روستاها و شهرهای ملکان، لیلان و مبارک‌شهر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و آموزش چهره به چهره مردم را از اهم موارد انجام شده در کارگروه فرهنگی و اجتماعی دانست وگفت: تمامی موارد پیش‌بینی شده در این زمینه تحقق یافته است.

وی با اشاره به سند تدبیر و توسعه شهرستان که در راستای سند احیای دریاچه ارومیه تدوین شده است، اقدامات عملیاتی را تغییر روش سنتی آبیاری غرق آبی بیش از 640 هکتار از باغات ملکان به روش نوین آبیاری قطره‌ای، لای‌روبی قنوات، کانال‌های آب‌رسانی، رودخانه‌های مردق‌چای و لیلان‌چای و برخورد با افرادی که در حریم رودخانه اقدام به کشت محصول کشاورزی می‌کنند برشمرد.

اسکندرزاده با بیان اینکه در شهرستان ملکان 4 هزارو 27 حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد افزود: تا سه سال آینده با مسدود کردن تعداد زیادی از این چاه‌ها بخش زیادی آب به دریاچه ارومیه جریان خواهد یافت.

وی در رابطه با تامین منابع مالی طرح‌ها گفت: بخشی از هزینه‌ها از طریق کمک‌های دولتی تامین می‌شود که از آن جمله تامین هزینه‌های طرح تجهیز باغات به آبیاری قطره‌ای است که 85 درصد آن توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و 15 درصد از طریق ستاد احیای دریاچه ارومیه تامین می‌شود.

وی عمده مشکلات شهرستان ملکان را نبود برنامه کافی برای تامین امنیت مالی کشاورزان و آشنا نبودن آن‌ها با روش‌های نوین کشاورزی و آبیاری عنوان کرد.

فرماندار ملکان برنامه‌های آتی را انتقال 40 درصد از منابع آبی شهرستان به دریاچه ارومیه و تبدیل 11 هزار هکتار از باغات انگور از آبیاری سنتی به آبیاری قطره‌ای عنوان کرد.

رییس اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان آذربایجان‌شرقی نیز ضمن بیان اینکه در جهت جلوگیری از ایجاد گرد و غبار طرح شناسایی و الویت‌بندی کانون‌های ایجاد گرد و غبار موجود در محدوده دریاچه با استفاده از فناوی سنجش از دور را مدنظر قرار داده‌اند افزود: در راستای این امر، به صورت پایلوت، 30 هکتار از اراضی شرقی دریاچه ارومیه مالچ‌پاشی شده است.

قاسمی طرح‌های در دست مطالعه را نیز مطالعه پوشش گیاهی و جانوری تالاب قره‌‌ قشلاق (تالاب اقماری دریاچه ارومیه)، مطالعه و تعیین مرز و حریم اکولوژیکی تالاب قره‌قشلاق، مطالعه طرح پرورش و حفظ ذخایر آرتمیا در خرمالو و مرحله اول مطالعه اثرات جاده میان‌گذر بر اکوسیستم دریاچه ارومیه و ارائه طرح اجرائی برای راهکارهای اصلاحی عنوان کرد.

وی برنامه‌های صورت پذیرفته اداره کل محیط‌زیست در جهت آگاه‌سازی و جلب مشارکت مردمی را تشکیل کمیته محلی، آموزش و ظرفیت‌سازی جوامع محلی، استفاده از توان سازمان‌های مردم نهاد فعال در زمینه محیط‌زیست، تهیه شرح خدمات برنامه ارتباطات آموزش و مشارکت و اطلاع‌رسانی جامع در حوزه آبریز CEPA ذکر کرد.

رییس اداره کل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی مشارکت و همراهی مردم و کشاورزان در همراهی با طرح‌های ارائه شده از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه را خواستار شد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/ ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.