در نشست خبری جشنواره فیلم مردمی عمار؛

جلیلی: دولت رسما اعلام کرد که حتی یک ریال هم نخواهند داد

با وجود تصویب مجلس شورای اسلامی دولت رسما اعلام کرد که حتی یک ریال هم نخواهند داد اما من باز هم از مسئولان فرهنگی و سینمایی می‌خواهم که به دبیرخانه جشنواره بیایند و با حضور خود دگراندیشی را به رسمیت بشناسند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین نشست خبری جشنواره مردمی فیلم عمار با حضور نادر طالب‌زاده دبیر جشنواره، سید رسول منفرد دبیر اجرایی ، وحید جلیلی مسئول شورای سیاست‌گذاری و سجاد اسلامیان مسئول روابط عمومی جشنواره عمار در حسینیه هنر برگزار شد.

نادر طالب‌زده با ابزار خرسندی از حضور این جشنواره و خدمت به این جریان بیان کرد: کیفیت آثار جشنواره عمار خبر خوشی است که می‌توان به علاقمندان و مردم داد. جشنواره عمار با محتوای گسترده و منحصر به فرد است و از نتایج گزارشاتی که مطالعه کردم و آثاری که دیدم خوشحالم که آثار خوبی به جشنواره ارسال شده و امیدوارم که فیلمسازان جشنواره عمار در رسانه ملی حضور پیدا کنند و از ایده و ساخت فیلمهایشان بگویند.

وی در ادامه با اشاره به شجاعت فیلمسازان در فیلمسازی این سوژه‌ها گفت: فیلمسازان جشنواره عمار چه در بخش ملی و چه بین‌الملل با شجاعت سراغ سوژه‌هایی رفتند که هر کسی دل و جرأت کار کردن روی آنها را ندارد. اتفاقی که افتاده این است که در بخش بین‌الملل ما بیش از 3 هزار اثر ارسال شده که همین موجب جداسازی بخش ملی و بین‌الملل به دلیل حجم آثار ملی بوده است.

دبیر جشنواره با ابراز خرسندی از کیفیت آثار گفت: امسال با جا افتادگی آثار و بالا رفتن کیفیت آنها مواجه بودیم و جشنواره عمار با ابتکار در عمل و کیفیتی که دارد و در همه جا پیشتاز است می‌توانیم دلمان را خوش کنیم که در چند سال آینده فیلمسازان بسیار خوبی را به سینما معرفی کنیم.

سیدرسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به مهلت ثبت نام بخش‌های مختلف جشنواره گفت: مهلت ثبت‌نام در بخش‌های مختلف جشنواره متفاوت است و بخش‌ها به صورت جداگانه آثار را دریافت و داوری می‌کنند.

وی افزود: 2 هزار و 155 اثر در مجموع داخلی ثبت‌نام کرده‌اند که به تفکیک 140 اثر انیمیشن، 300 اثر داستانی، 220 نماهنگ، 400 فیلمنامه، 120 تیزر تبلیغاتی و 620 مستند به دبیرخانه بخش ملی جشنواره ارسال شده است. همچنین در بخش فیلم ما 270 اثر حضور دارند که نسبت به سال  گذشته دو برابر شده است.

منفرد با بیان این مطلب اظهار داشت: دوره گذشته هزار و 500 اثر در بخش داخلی جشنواره شرکت داشتند که این آمار امسال به 2 هزار و 155 اثر رسیده است که عمده آن متعلق به فیلمسازان شهرستانی است. امسال جشنواره برای تحقق عدالت در حوزه تولید یک گام رو به جلو گذاشته و به تمام شهرستان‌ها امکانات تولید تقسیم شده است. استان‌های قم و خراسان رضوی پس از تهران بیشترین ثبت‌نام را داشته‌اند.

سجاد اسلامیان مدیر روابط عمومی جشنواره عمار با اشاره به شروع زودهنگام فعالیت روابط عمومی جشنواره بیان کرد: امسال با شروع زودهنگام فعالیت دوستان روابط عمومی رسانه‌ها بیشتر و زودتر از کم و کیف اخبار جشنواره باخبر می‌شوند. ضمن اینکه در پایان مراسم امروز از پنج رسانه برتر در پوشش اخبار مکتوب و تصویری و ارائه گزارش‌های تحلیلی تقدیر خواهد شد.

وحید جلیلی رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره بیان کرد: جشنواره عمار دو هدف اصلی دارد و یکی از آنها این است که در سینماهای ایران تا زمانی که سازمان تماشای سینما متحول نشود قادر به ساماندهی تولید نخواهیم بود. عمار چرخه تکمیل و اصلاح سینمای ایران را در دو حوزه تولید و تماشا با هم می‌بیند و نسبت به مخاطبی که تاکنون توجه زیادی به آن نشده است توجه دارد. ما می‌توانیم سازمان تولید و فیلمسازان را به سمت سوژه‌های بدیعی تر ببریم. خوشبختانه فضای مردمی جشنواره هر سال بهتر و در هر مرحله پیشرفته‌تر می‌شود.

وی افزود: امسال جشنواره عمار با جبهه جهانی مقاومت و مدافعان حرم پیوند دارد و کشور ایران که امروزه در یکی از ملتهب‌ترین و بحرانی‌ترین مناطق جهان در امنیت و آسایش به سر می‌برد و با انواع توطئه‌ها و اقدامات تروریستی گریبانگیر است می‌تواند با فیلمسازی در حوزه انقلاب اسلامی و شجاعت فیلمسازان خود اتفاقات خوبی را به رقم بزند ضمن اینکه فیلم‌هایی که از عراق و سوریه رسیده و فیلمسازان ما آنها را ساخته‌اند بسیار جذاب، بدیع و نفس‌گیر است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار با ابراز امیدواری از موفقیت این جریان اظهار داشت: روایت فتح‌هایی جدیدی در حال شکل‌گیری است که با حضور جدی و آرمانی جریان مقاومت از پاکستان و افغانستان تا لبنان و سوریه تلاش برای بازنمایی و منعکس کردن شجاعت‌های مقاومت و توطئه‌های منطقه شکل می‌گیرد.

طالب‌زاده در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران  مبنی بر موضوع کشتار شیعیان نیجریه گفت: قطعا یکی از سوژه‌های مهم اتفاقات دردناک نیجریه است و فیلمسازان ما دغدغه اعزام به نیجریه و فیلمسازی در خصوص این اقدامات تروریستی را دارند. ممکن است در حوزه‌های مقاومت مسئولیت اعزام و حمایت از فیلمسازی این موضوع را برعهده بگیرند.

جلیلی نیز در این خصوص بیان کرد: خوشبختانه در شرایطی که کسانی موظف بودند در افریقا اقداماتی انجام بدهند کاری نکردند، فیلم‌های متعددی از آفریقا، از سومالی تا کنیا به جشنواره رسیده است. برای حوادث نیجریه یک گروه به این منطقه رفتند و راش‌هایی زیادی از اتفاقات آنجا وجود دارد اگر بخواهیم به سابقه سال‌های اخیر نگاه کنیم با نفوذ نیروهای رسانه‌ای واقعیات کشف و منعکس می‌شود.

جلیلی همچنین در خصوص حمایت و پیگیری نکردن وزارت فرهنگ و ارشاد برای اختصاص بودجه جشنواره عمار گفت: ما چند بار از مسئولان سینمایی و شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت به حضور و مشارکت کرده‌ایم چون به هر حال جشنواره عمار جزئی از سینما است که سالانه چند هزار فیلم را داوری و اکران می‌کند که اگر مسئولان فرهنگی دولت می‌خواستند برای اکران هزینه کنند باید ده‌ها میلیارد بودجه اختصاص می‌دادند ولی مردم اکران آن را بر عهده گرفتند.

وی اظهار داشت: در خصوص چنین جریانی که نیازمند زیرساختی و توجه و حمایت مسئولان فرهنگی کشور است باید این بودجه اختصاص می‌‌یافت اما با وجود تصویب مجلس محترم شورای اسلامی این اتفاق نیفتاد و دولت رسما اعلام کرد که حتی یک ریال هم نخواهند داد اما من با این وجود باز هم از مسئولان فرهنگی و سینمایی می‌خواهم که به دبیرخانه جشنواره بیایند و با حضور خود دگراندیشی را به رسمیت بشناسند. قاعدتا اگر مدیریت مسئول سینمایی به دنبال انجام وظایف خود باشد به این جشنواره توجه می‌کند و صد البته که چنین جشنواره‌ای منتظر تصمیمات و حمایت کردن یا نکردن مسئولان فرهنگی نمی‌ماند و به لطف خدا و کمک‌‌های مردم جشنواره را به پیش می‌بریم.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره عمار در ادامه افزود: ‌دو بخش جدید گرافیک و بازی‌های رایانه‌ای به درخواست متخصصان و فعالان این حوزه به جشنواره اضافه شده است و در سینما قالب‌‌های عرضه اثر متنوع شده و تقسیم‌بندی‌ها گسترده شده است. یکی از این ابزارها پاور پوینت است که آثار ارسالی با پاور پوینت بسیار جالب و خوب بوده است با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی امیدواریم از این طریق اتفاقات تازه منعکس شود.

جلیلی در خصوص بحث اقتصاد مقاومتی و مسائل اقتصادی جشنواره گفت: در بحث اقتصاد مقاومتی آثار خوبی به دست جشنواره رسیده که از فیلمسازان کم‌نام و تازه نفس است در بخش مسائل اقتصادی نیز جشنواره عمار موجب اتفاقی شده است که شاید هیچ کدام از نهادهای دولتی نمی‌توانستند آن را ایجاد کنند و آن مشارکت هزاران نفر در ساخت و اکران فیلم‌های جشنواره است همزمان با تکمیل پیوست اجتماعی برای هنر در فکر پیوست اقتصادی هم هستیم که باید ذائقه‌سازی کنیم.

وی با اشاره به اینکه بخش بین‌الملل و بخش بیداری اسلامی از هم مجزا هستند گفت: در بخش بین‌الملل آثار فیلمسازان خارجی را داریم و بیداری اسلامی متعلق به فیلمسازان ایرانی و آثارشان در کشورهای خارجی است.

منفرد دبیر اجرایی جشنواره با اشاره به انتقال ایده‌ها از روستاها و شهرها با همدیگر گفت: ستادهای برگزاری نماز جمعه نیز در این جشنواره مشارکت جدی داشتند و در 40 نقطه و 40 ستاد نماز جمعه فیلم‌ها اکران شده است.

وی با اشاره به اینکه هشتم دی روز افتتاحیه است گفت: افتتاحیه و اختتامیه به دلیل محدودیت مکانی سینما فلسطین در مکانی دیگر برگزار خواهد شد.

جلیلی اظهار داشت: ویژگی جشنواره عمار این است که جریان فرهنگی سینمای انقلاب را که بایکوت شده بود و در جشنواره به آن بی‌توجهی می‌شد مورد توجه قرار داد و امکان دیده شدن فیلمسازان انقلابی را فراهم کرد انیمیشن پرواز تا بی‌نهایت هادی محمدیان که در دوره دوم جشنواره بود و موفق به کسب جایزه شد می‌بینیم که از این کارگردان امسال انیمیشن شاهزاده روم به فروش میلیاردی دست یافته است.

وی در پایان توجه به سینمای مستند را برای تقویت سینما مهم دانست و گفت: به دنبال شرایطی هستیم که خدمات و حمایت‌های آموزشی مناسب را فراهم کنیم.مدرسه سینمای عمار نیز شکل گرفته و فعالیت‌های خود را آغاز کرده است می‌توان گفت نقطه عطف این جشنواره همان توجه آموزش است.

پس از پایان سخنان جلیلی و اشاره طالب‌زاده به آموزش فیلمسازان در جشنواره عمار از پنج رسانه برتر تقدیر شد که در پنجمین دوره جشنواره بهترین پوشش خبری را داشته‌اند.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار