وقتی با تشدید آلودگی هوای تهران یک شیفت کاری در بهشت زهرا(س) افزایش می یابد، اما برخی مسئولان همچنان...

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان: متاسفانه نبود هوای سالم و رسوخ گرد و غبار و مواد آلاینده به ریه شهروندان از مشکلات همیشگی مردم تهران در چند سال اخیر بوده است. شنیدن خبر آلودگی هوا دیگر برای مردم این شهر اتفاق تعجب برانگیزی نیست. بسیاری از شهروندان بارها و بارها هنگام تنفس که حق مسلم شان است، با زحمت و مشکلات زیادی مواجه هستند. آن ها به بی نشاطی ، سردردهای بی دلیل و دیدن آسمان کدر عادت کرده اند. هم اکنون وضعیت هوای تهران بسیار وخیم تر از قبل شده است، به طوری که حتی بارش باران هم نمی تواند این هوای ناسالم را از وضعیت هشدار خارج کند. هوای غبار آلود این شهر به طور مستقیم بر سلامت شهروندان اثر گذاشته و بسیاری از افراد را به دلیل مشکلات تنفسی و قلبی به سوی مراکز درمانی و اورژانس ها روانه کرده و تعطیلی مدارس را به همراه داشته است، اما آیا مشکل هوای ناسالم پایتخت با تعطیلی مدارس رفع می شود؟

*** افرادی که مدام گرد و غبار تنفس میکنند!

"با تعطیلی مدارس به جایی راه نمی بریم، برای کاهش آلودگی هوا باید از راهکارهای علمی و عملی مناسب استفاده کرد." این گفته مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در دویست و هفدهمین جلسه شورا اسلامی شهر تهران است.

اما با توجه به این که در حال حاضر تعطیلی مدارس تهران به عنوان راهکاری اساسی و مهم برای کاهش آلاینده های موجود در هوا شناخته شده است، می توان در آینده شاهد راهکارهای دیگر بود؟

با اجرای این طرح کودکان و نوجوانان تهران روزهای بسیاری از تحصیل و آموزش خود دور می شوند و بسیاری از آن ها به علت اشتغال والدین نمی توانند در خانه تنها بمانند و ناگزیر به همراه پدر و مادرشان به محل کار و مراکز شهر می روند؛ این بدان معنا است که راهکار اجرایی هم به سلامت دانش آموزان و درس و تحصیلشان لطمه وارد می کند و هم تردد در سطح شهر را کاهش نمی دهد.

بنابراین با توجه به این که هوای آلوده تهران به مرور زمان و بنا به دلایل گوناگون مثل ایرادات حمل و نقل عمومی، وجود کارخانه ها و معادن در نزدیک شهر و ... به وجود آمده است،این سوال مطرح می شود، که آیا فقط تعطیلی مدارس می تواند راهکار مناسبی برای این مشکل مهم و ضروری باشد؟!

نگار 35 ساله کارشناس بهداشت و محیط می گوید:" زمانی که که مدارس تعطیل است، پسر 9ساله ام را به محل کارم که در مرکز شهر قرار دارد، به طور اجبار می برم .در این مدت فرزندم مدام سرفه می کند و حالش روزبه روز بدتر از قبل می شود."

*** شرایط حساس هوای پایتخت

نقص در سیستم حمل و نقل عمومی و بنزین بی کیفیت یکی از مهم ترین دلایل آلودگی مداوم و همیشگی کلان شهر تهران است.

هنگام تردد در اتوبان ها و خیابان ها خودروهای تک سرنشین توجه هر کسی را به خود جلب می کند و یکی از دلایل این رویداد که آلودگی هوا را تشدید می کند، کمبود وسایل حمل و نقل عمومی و دسترسی مشکل به این سیستم است که شهروندان ناگریزند از اتومبیل شخصی استفاده کنند.

محمد، 32 ساله، کارشناس زبان انگلیسی، می گوید: "اگربخواهم صبح ها با وسایل حمل و نقل عمومی به محل کارم بروم به علت نبود اتوبوس کافی بسیار دیرتر از ساعت مقررکاری به آن جا می رسم . به همین دلیل استفاده از خودروی شخصی را به ساعت ها انتظار در هوای سرد و بارانی ترجیح می دهم."

جعفر تشکری هاشمی ،درمورد راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا می گوید: " کلید کاهش آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی و شبکه حمل و نقل ریلی است. گسترش و جایگزینی وسایل نقلیه پاک به جای وسایل فرسوده و آلاینده از مهمترین راه حل های این مشکل است."

اما چرا در تمام این سال ها که پایتخت با این معضل رو به رو است هنوز حمل و نقل عمومی با مشکل جدی مواجه است؟!

***مرگ تدریجی تهرانی ها

شهروندان کلان شهر تهرانی در این روزها هوایی را تنفس می کنند، که در آن ذرات با قطر کمتر از 2/ 5میکرون وجود دارد. آلودگی هوا سلامت مردم این شهر را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث مرگ تدریجی این افراد می شود. از مهمترین دلایل وجود این ذرات که به ریه افراد رسوخ می کند کارخانه های اطراف شهر و معادن شن وماسه منطقه کن است. شن و ماسه حاصل از این معادن با وزش باد وارد تهران صنعتی و آلوده می شود و جان وسلامت جمعیت زیادی را به خطر می اندازد.

حقانی عضو کمسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران می گوید:" معادن شن و ماسه منطقه کن، برداشت های بی رویه و تردد شبانه روزی کامیون ها از مهم ترین منابع ریزگردها با قطر کمتراز 10 میکرون هستند.

اما به گفته مهدی چمران ریس شورای شهر تهران"اجاره نامه این معدن سال ها است که پایان یافته و حتی کمسیون ماده 205 درباره آن رای صادر کرده است."

***تهران و آلودگی همیشگی اش

با تشدید آلودگی هوای تهران یک شیفت کاری در بهشت زهرا(س) افزایش می یابد و با این شرایط می توان گفت سلامت شهروندان پایتخت و محیط زیست کلان شهر تهران به طور جدی در خطر است. با این حال آیا وقت آن نرسیده تا مسئولان سلامت مردم را جدی بگیرند و برای آلودگی ها چاره ای بیندیشند؟


گزارش از نازنین میرزایی


برای دریافت پیامکها و اخبار باشگاه خبرنگاران جوان به کانال تلگرامی ما بپیوندید.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۰۳ دی ۱۳۹۴
راه کار که زیاده برای رفع آلودگی ولی هزینه های سنگین برای دولت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۰۳ دی ۱۳۹۴
اره واقعااین همه ماخوزستانیا خاک خوردیم هیچکی نگفت چرا..یه عمرداریم باچه مکافاتی زندگی میکنیم هرچی بدبختی وخاک وجنگ برامابوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۲ دی ۱۳۹۴
باید بریم احمد ی نژاد را بیاوریم بلکه باهاله نورش یا با مدیریت جهادیش مشکل الودگی هوا را حل کند ( مادر چاوز)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام این هم کار خداست تا شما بالا نشین ها بفهمین چند ساله ما چه میکشیم از دست گرد و غبار این همه خاک خوردیم این همه مریض شدیم یه نفر ککش گزید که بگه جنوب و جنوب غرب چه خبره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۰۲ دی ۱۳۹۴
دارن فکر می کنن البته به اینکه چه جوری خودرو های رده خارجشون رو به مردم بندازن و ازش پول در ارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
یقینا همه مردم ومدیران میخواهند ونزدیکترین مسیر برای هماهنگی در سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۲ دی ۱۳۹۴
سلام.وقتی بیشتر کارخونه ها تو تهران و تبریز و ... هستن باید هم الودگی ایجاد بشه در شهرشون.کارخونه ها رو ببرید بیرون شهر.تنها راهش همینه.در ضمن شما یه زمستون الوده میشه شهرتون ولی ما خوزستانیا کل سال هوامون الودست.و هیچ کس هم کاری نمیکنه.فقط بلدن شعار بدن.خوزستان این همه نفت گاز و...داره اخر اوضاعش اینقد بده و بهش بی اعتنا هستن..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۰۲ دی ۱۳۹۴
چرا همش تهران

وقتی ما گرد و خاک میخوردیم در لرستان کسی نمیگفت خاک میخورن

تهران چند روز الوده شد تمام شبکه ها شدن الودگی تهران ولی ما انگار انگار ایرانی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۴
خدا باعث وبانی وارد کننده بنزین های آلوده را لعنت کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۰۲ دی ۱۳۹۴
دولت و رسانه ها هی میگه با خودرو تک سرنشین بیرون نیایید .
یکی نمیاد بگه آخه چرا این بنزینه مزخرف رو میدید به خورد ماشینهای بی کیفیت ایرانی که دودش بره تو گلوی خلق الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۲ دی ۱۳۹۴
شهرداری که قربونش برم چیزی برا راه نفس مردم نذاشته . چیزی که از پارک لاله باقی نذاشته . درختاشو بریده و دور تا دورش رو هتل و رستوران و فروشگاه و موزه زده . پارک ملت رو هم که قربونش برم داد به بیمارستان قلب که هر چی درخت توش داشت بکنن انگار جاهای دیگه نمیشد بیمارستان و سالن همایشها زد ؟ جالبیش اینه که اون موقع پونک بیابون بود
آخرین اخبار