شهردار تبریز بزرگترین ضعف طرح جامع پیشنهادی را ثابت ماندن محدوده شهر عنوان کرد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ صادق نجفی در جلسه شورای اسلامی تبریز با انتقاد از ثابت بودن محدوده شهر تبریز در طرح جامع پیشنهادی از رشد و توسعه شهرهای سردرود و باسمنج در آینده ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به فراهم بودن زیرساخت‌ها و امکانات در جنوب تبریز، این بخش را مناسب‌ترین منطقه برای توسعه آینده شهر تبریز دانست.

نجفی در بخش دیگر سخنانش هزینه‌های برخی از خدمات شهری را بسیار بالا دانست و گفت: در بخش اتوبوس‌رانی و مدیریت پسماند هزینه‌های زیادی صرف می‌شود که حمایت‌های دولتی و سودی که به شهرداری از این طریق می‌رسد بسیار اندک است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 460 هزار واحد مسکونی، تجاری و خدماتی در شهر تبریز موجود است گفت: در سال 92 درآمد حاصل از عوارض نوسازی شهری 2 میلیارد و 600 میلیون تومان بوده است که رقم بسیارناچیزی است.

شهردار تبریز افزود: در سال جاری درآمد مصوب حاصل از عوارض نوسازی 20 میلیاردتومان است که تا کنون 10 میلیارد تومان از آن تحقق یافته است.

شهردار تبریز همچنین با اشاره به پائین بودن بهای خدمات در تبریز، آن‌را عاملی برای افزایش مهاجرت‌های روستا-شهری دانست و گفت: در نظر داریم تا با ساماندهی این امر زمینه رفع بسیاری از مشکلات شهر و شهرداری را فراهم کنیم.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریزهم با بیان اینکه طرح جامع پیشنهادی شهر مشکلات اساسی دارد، توجه و نظارت بیشتر اعضای شورای شهر به آن راخواستار شد.

فریدون بابائی اقدم با اشاره به نکات مثبت و منفی طرح جامع گفت: با وجود طرح جامع شاهد تخلفات بسیاری از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز و مسائل زیست‌محیطی در گذشته و حال بوده‌ایم.

وی گفت: طرح جامع پیشنهادی مسائل و مشکلات زیادی دارد که نباید به سادگی از کنار آن‌ها گذشت.

این عضو شورای شهر تبریز همچنین نقاط ضعف طرح جامع پیشنهادی را تغییرات اساسی در محدوده طرح تفصیلی، فضاهای خالی وسیع در حدفاصل تبریز با شهرها و روستاهای اطراف، اقدام غیرقانونی در تغییر مسیر راه‌آهن، مسکوت ماندن اشکالات طرح تفصیلی مصوب و تغییرات اساسی در محدوده طرح بدون ارائه دلایل منطقی دانست.

بابائی اقدم گفت: مشاور در افق طرح افزایش 335 هزارنفری جمعیت شهر را پیش‌بینی کرده و محل اسکان این تعداد جمعیت را جنوب تبریز درنظر گرفته است که با جمعیت‌پذیری شهرک خاوران، شهر جدید سهند و شهرک شهریار نیازی به این مکانیابی احساس نمی‌شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه کشور در حال تدوین است گفت: مالیات بر ارزش افزوده که از سوی اداره دارایی در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گرفت، در این برنامه اختیار آن به استانداری‌ها داده شده است.

باغبان با بیان این‌که مالیات بر ارزش افزوده از درآمدهای پایدار شهرداری است افزود: با شیوه اخذ غیر مستقیم مالیات بر ارزش افزوده، شهرداری‌ها متحمل زیان خواهند شد.

در این جلسه ایرادات وارده از فرمانداری نسبت به یکی از مصوبات شورا درخصوص پرداخت غرامت به مالک بخشی از مسیر خیابان دکتر حسابی مورد تایید اعضای شورا قرار گرفت.

جلسه شورای اسلامی شهر تبریز به دلیل شرکت اعضا در مراسم تشییع پیکر شهید مدافع حرم، محمدرضا فخیمی هریس زودتر از موعد مقرر خاتمه یافت.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.