وی با اشاره به اینکه آژانس پس از سالها صدور گزارشها و طرح ادعاهای مختلف به یک باره و صراحتاً ادعاهای گذشته را ماده به ماده باطل نمیکند، افزود: هرچند در گزارشی که آژانس آماده کرده است برخی مسائل گذشته مجددا مطرح شدهاند اما نکته مهم برای جمهوری اسلامی ایران جمعبندی و نتیجه گزارش آژانس است که اعلام میکند ما در زمینه مواد هیچ انحرافی نداشتهایم و این یک موفقیت بزرگ برای جمهوری اسلامی، دولت و ملت ایران است چراکه مرجعی است که بر اساس پروندهسازیهای سیاسی با جمهوری اسلامی ایران ادعاهای سیاسی قبلی خود را صراحتاً نقد میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آژانس صراحتاً در جمعبندی نهایی خود یکی از دو ادعای قبلی خود یعنی انحراف ایران در زمینه مواد، در زمینه انحراف فعالیتهای هستهای که بخش دیگری از ادعاهای آنها در طول سالهای گذشته است را نقض میکنند و در گزارش پایانی تاکید میشود برخی فعالیتهای مطالعاتی صورت گرفته است. مطالعاتی که میتواند استفاده تسلیحاتی را هم داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاریخ دقیق این سفر هنوز مشخص نشده گفت: در صورت قطعی شدن تاریخ آن این موضوع به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.
جابرانصاری با بیان اینکه در فضای پسابرجام این زمینه و امید وجود دارد که روابط دو کشور ایران و ایتالیا بیش از گذشته گسترش پیدا کند، اظهار کرد: در ارتباط با مسائل منطقه نیز به نظر میرسد که دولت ایتالیا دیدگاهها و مواضعی نزدیکتر به واقعیت داشته است و نسبت به سیاستهای رویایی برخی از دولتها نسبت به مسائل منطقه که مبتنی بر واقعیت نبود تحفظاتی را داشت.
وی گفت: در حال حاضر نیز با توجه به تحولاتی که در حل بحران سوریه در حال صورت گرفتن است این انتظار وجود دارد که این کشور برداشتهای خود از واقعیتهای منطقه را به صورت بارزتر و آشکارتر بیان کند و کمکهایی جهت تسریع توافقات و میان طرفین درگیر انجام دهد.
انصاری در پاسخ به سوال دیگری درمورد قانون جدید آمریکا مبنی بر ایجاد محدودیتهایی برای اتباع 38 کشور به ایران و آخرین گفتوگوهایی که بین ایران و آمریکا در این ارتباط صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: همانطور که اطلاع دارید جریان مخالف برجام در آمریکا، منطقه و جهان به جلوداری رژیم صهیونیستی تلاش گستردهای انجام دادند که برجام به نتیجه نرسد و بعد از به نتیجه رسیدن برجام تلاشهای گستردهای را برای ایجاد فشار و تحت تأثیر قرار دادن این موضوع صورت دادند و این تلاشها همچنان در این راستا در جریان است.
وی افزود: با فشار لابی صهیونیست و جریانهای مخالف برجام و ایران شاهد این بودیم که تبصرهای در لایحه دو هزار صفحهای بودجه آمریکا گنجانده شد که بر اساس آن محدودیتهایی برای سفر اتباع برخی کشورها به ایران در نظر گرفته شده است و این موضوع به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به تلاشهای جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با پیگیریهای این موضوع و تأثیر آن بر اجرای برجام، ادامه داد: در این راستا با طرفهای اروپایی به خصوص کشورهای درگیر در مذاکرات گفتوگوهایی را انجام دادیم، با مقامات ایالات متحده نیز گفتوگوها و رایزنیهایی انجام شد و نتیجه این پیگیریها و تلاشهای دیپلماتیک نامهای است که توسط وزیر امور خارجه آمریکا به آقای ظریف نوشته شده است.وی با تأکید بر اینکه مسائل داخلی آمریکا مربوط به ما نیست،گفت: آنچه که برای ایران ملاک است تعهدات بینالمللی آمریکا در برجام است که این موضوع در قطعنامه شورای امنیت نیز گنجانده شده است که آنها متعهد به اجرای تعهدات خود هستند.
جابر انصاری با اشاره به بخشهایی از نامه وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کزد: در نامه آقای کری به وزیر امور خارجه بر این مسأله تأکید شده که دولت آمریکا از تمام ابزارهای خود برای انجام تعهداتی که داشته استفاده میکند و در این نامه دو بار بر این مسأله تأکید شده است.
وی تصریح کرد: ملاک ما اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل است و براساس اجرا و
عدم اجرای این تعهدات تصمیمات لازم را اتخاذ میکنیم و اقدامات لازم انجام
میشود.
وی ادامه داد: اگر مجموعه وضعیت به سمتی پیش برود که ما به نقطه کانونی اجرای برجام برسیم در آن لحظه بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام رفع تحریمها در زمینههای پیشبینی شده صورت میگیرد و تفاسیر اجرایی مربوط به آن به اطلاع افکار عمومی میرسد.
انصاری همچنین به اهمیت این موضوع اشاره کرد که تا قبل از کمیسیون مشترک برجام
اقداماتی صورت نگیرد که شروع برجام را تحت تأثیر قرار دهد و اینکه طرفهای
مقابل به تعهدات خود باید عمل کنند.
وی افزود: درخواستهای آمریکاییها ملاک عمل ما نیست بلکه ما بر اساس تعهدات خود در برجام عمل میکنیم و بر این اساس اقدامات لازم را به پیش میبریم و هرگونه درخواستی خارج از توافقات پذیرفته نخواهد شد. مگر اینکه در سازوکارهای پیش بینی شده صورت بگیرد که تفاسیر فنی آن توسط همکاران بنده مورد بررسی قرار میگیرد.
جابرانصاری همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر بحث بیاعتمادی ایران به آمریکاییها در جریان انجام مذاکرات هستهای و پیشبرد برجام، گفت: ما با طرفی مذاکره میکنیم که تاریخی طولانی از بیاعتمادی به وی و اقداماتی که علیه ایران انجام داده است وجود دارد.
وی با بیان اینکه این اقدامات در دولتهای مختلف آمریکا در قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است، گفت: وقتی در چنین فضایی مذاکرات انجام میشود باید مذاکرات با نهایت دقت و بر اساس پیچیدگیهای عرصه سیاست انجام شود.
جابرانصاری خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه با توجه به این موضوع و با در نظر گرفتن فرضهای متفاوت و احتمالهای مختلف سیاست خود را در این زمینه اتخاذ کرده و در چارچوب منافع عمومی ایران در مسیر تعریف شده در این ارتباط حرکت میکند. این مسیر با نهایت دقت به پیش میرود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: ملاک ما انجام تعهدات دولت ایالات متحده در مسیر اجرای برجام است و آنچه که ملاک است عملکردهایی است که صورت میگیرد. چرا که با انجام تعهدات است که ادامه این مسیر فراهم میشود.
وی تأکید کرد: همانطور که پیش از این گفته شد جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع و سیاست خود مسیری را طی میکند که تأمین کننده منافع ملت ایران باشد.
هرچه که ملت سوریه تعیین کند ملاک عمل خواهد بود
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد بحث بشار اسد و موضوع اختلافی که بین برخی از گروههای شرکتکننده در حل بحران سوریه در ارتباط با ماندن یا نماندن بشار اسد مطرح است، گفت: موضع صریح برخی از کشورهای غربی و منطقه تعیین پیششرط برای انجام گفتوگوها بود. اما در جریان گفتوگوهایی که صورت گرفت که منتهی به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل شد این دولتها عملاً از پیششرط خود عدول کردند و تصمیم بر این گرفته شد که بدون پیششرط انجام گفتوگوهای سوری- سوری تسریع شود.
وی ادامه داد: برخی از بازیگران این عرصه پیش شرطهای ذهنی را بر اثر یک سری واقعیتهای متناقض جهت انجام گفتوگوها مطرح میکردند ولی آنچه که اتفاق افتاد برداشتن این پیششرطهای غیرواقعی بود.
جابرانصاری با بیان اینکه در عرصه سیاست نمیتوان اولویتهای متناقض را در یک زمان واحد پیگیری کرد، ادامه داد: برخی از بازیگران در این صحنه باید مشخص می کردند که اولویت آنها مبارزه با تروریسم است یا اهداف سیاسی.
وی با بیان اینکه برخی از این بازیگران به خاطر اهداف و منافع سیاسی این مناظره را گستردهتر کرده بودند، خاطرنشان کرد: در باب مبارزه با تروریسم راهی جز این نیست که دیگر اولویتها تحت تأثیر این اولویت قرار بگیرد. البته تحکیم و تسریع این پروسه منوط به توافق سیاسی است و همانطور که اشاره شد آنچه که در نهایت رخ داد برداشته شدن پیش شرط غیرواقعی برخی از بازیگران جهت آغاز گفتوگوها در ارتباط با مذاکرات سوری- سوری بود.
وی همچنین با تأکید بر اینکه باید امور به نحوی پیش رود که تصمیمگیری نهایی توسط مردم سوریه صورت بگیرد و نتیجه گفتوگوها به رأی ملت سوریه گذاشته شود، تأکید کرد: هرچه که ملت سوریه تعیین کند ملاک عمل خواهد بود.
خبرنگار دیگری در مورد برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در تهران از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که انصاری در پاسخ گفت: از جمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی تلاش در راستای وحدت بین امتهای اسلامی بوده است و پیگیری وحدت امت اسلامی جزو برنامههای ثابت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
وی با اشاره به توجه جمهوری اسلامی ایران به مسائل جهان اسلام از جمله اشغال فلسطین، گفت: در فضایی که شاهد تشدید درگیریها بین شیعه و سنی و تلاش دشمنان برای افزایش این درگیریها و اختلافات هستیم برگزاری این کنفرانس بسیار مهم است و ما در این مقطع خاص بیش از هر زمان دیگر در موضوع وحدت و تقریب تأکید داریم. چرا که هرچه اختلافات تشدید شود امکان بازی دشمنان و ایجاد اختلاف بین ملتهای منطقه بیش از گذشته فراهم میشود.
جابرانصاری تأکید کرد: وزارت امور خارجه مسئولیتهایش را در مورد برگزاری این کنفرانس و دعوت از مهمانان انجام داده و امیدواریم که این اجلاس پیامآور وحدت و دوستی هرچه بیشتر بین ملتهای مسلمان بشود.
جابر انصاری با تاکید بر اینکه گزارش نهایی آژانس انحراف از مواد را رد و در زمینه هستهای تنها برخی از ادعاهای گذشته خود را تکرار میکند، گفت: فقط در زمینه بحث مطالعاتی این مورد تکرار شده بنابراین بحث خوشحالی دولت جمهوری اسلامی ایران مطرح نیست بلکه جمهوری اسلامی ایران سیاستی را براساس توافق و اجماع ملی اتخاذ کرده و گفتوگوهایی را آغاز کرده است. امروز نیز شاهد هستیم که عملا آژانس تمام ادعاهای خود را با ارائه این گزارش رد کرده است. بنابراین این یک موفقیت برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. همچنین مسائل ملی نباید موضوع منازعات و اختلافات داخلی قرار بگیرد. وزارت امور خارجه سیاستها و تصمیمات اتخاذ شده در داخل نظام جمهوری اسلامی ایران را دنبال میکنند و مجری سیاستهای کشور است.
وی همچنین در رابطه با سیاستهای عربستان در منطقه نیز خاطرنشان کرد:
جمهوری اسلامی ایران مسئول سیاستهای سایر کشورها نیست و پاسخ این سوال را
باید دولت عربستان سعودی بدهد.
وی با اشاره به تعاملات دو کشور در عرصههای مختلف از جمله اقتصادی، گفت: در هفته جاری قرار است هیأتی اقتصادی همراه هیأتی سیاسی از آذربایجان به ایران سفر کنند و جلساتی در تهران و تبریز برگزار خواهند کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط خود با همسایگانش از جمله کشور آذربایجان تأکید کرد: امیدوارم با تصمیماتی که در حال انجام است زمینههای گسترش روابط دو کشور در تمام جنبهها به خصوص جنبه اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.
انصاری در پاسخ به این سوال که بر اساس تصمیم نشست نیویورک برای حل بحران سوریه تصمیم گرفته شده که با حضور ایران کارگروهی برای تعیین گروههای تروریستی در سوریه ایجاد شود. معیار این کارگروه از جمله ایران برای مشخص کردن گروههای تروریستی در سوریه چیست؟ گفت: یکی از اساسیترین مباحث در نشستهای وین 1 و 2 و همچنین نشست نیویورک مشخص کردن گروههای تروریستی و همچنین گروههای معارض مسالمتجو در سوریه است، بر اساس این تشخیص و تفکیک بین این گروهها بنیان گفتوگوهای سوری- سوری تسریعتر میشود.
وی افزود: یک جهت گفتوگوها در جریان گفتوگوهای سوری دولت سوریه است و طرف دیگر گروههای معارض مسالمتجو هستند که باید با دولت سوریه مذاکره کنند و روند ایجاد آشتی و آرامش در این کشور را پیگیری کنند.
وی افزود: طبیعی است که گروههایی میتوانند در روند این گفتوگوها شرکت کنند که به صورت بارز و آشکار تروریسم را نفی کنند و موضع آشکاری در این ارتباط داشته باشند. چرا که طبیعی است هیچ دولتی با گروههای تروریستی مذاکره نمیکند و این نیز حق طبیعی دولت سوریه است که چنین شرطی را داشته باشد.
انصاری گفت: این گروهها علاوه بر اینکه باید به شکل واضح موضع خود را در نفی تروریسم اعلام کنند عملکرد آنها نیز باید در همین چارچوب باشد و این اعلام موضع باید با عملکرد آنها در چند سال گذشته در این راستا انطباق داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در همین راستا ادامه داد: البته گروههایی که تاریخ دیگری داشتهاند و به شکل آشکارا موضع خود را در ارتباط با تروریسم اعلام کردهاند و تروریسم را نفی کردهاند در مکانیسم مورد اشاره میتواند این تغییر آشکار مورد توجه قرار بگیرد و به این عرصه ورود پیدا کند ولی همانطور که پیش از این گفتهایم در آغاز گروههایی ورود پیدا میکنند که عملکرد آنها با موضع آنها در ارتباط با مبارزه با تروریسم همخوانی داشته باشد.
وی با بیان اینکه انطباق شعارها و عملکردها در این زمینه مهم است، ادامه داد: در بحث مبارزه با تروریسم باید به این موضوع نیز توجه داشت که هرگونه اقدامی جهت مبارزه با تروریسم در کشوری باید همراه با حفظ حاکمیت ارضی و ملی آن کشور باشد و قوانین بینالمللی نیز مورد توجه قرارگیرد.
جابرانصاری افزود: انجام اقداماتی برخلاف حقوق بینالمللی و بدون هماهنگ کردن با دولت مرکزی آن کشور و چندگانه عمل کردن در بحث مبارزه با تروریسم میتواند چارچوبی را که شکل گرفته و اعلام شده است از محتوا خارج کند و داشتن چنین رویکردی منجر به نقض غرض خواهد شد.
وی افزود: با رعایت این سیاستها جمهوری اسلامی ایران بر اساس سیاست ثابت و
اصولی خود از هرگونه اقدام جهت مبارزه با تروریسم استقبال میکند.
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در رابطه با اقدامات وزارت خارجه در قبال کشتار شیعیان نیجریه نیز خاطر نشان کرد: مجموعهای از اقدامات بلافاصله پس از این اتفاق نامبارک برای پیگیری این موضوع صورت گرفت. کاردار نیجریه به وزارت خارجه احضار شد و نگرانی ایران به دولت نیجریه نیز منتقل شد.
وی ادامه داد: همچنین وزیر امور خارجه و رئیس جمهور کشورمان در تماسهایی جداگانه با همتایان نیجریهای خود نظرات ایران و انتظارات دولت و ملت ایران همچنین حساسیتهای موضوع را مطرح کردند .
جابرانصاری خاطرنشان کرد: از لحاظ دیپلماتیک و مجاری دیگر نیز این موضوع دنبال میشود. از سوی دیگر نباید فراموش کنیم با توجه به خطر تروریستها و تکفیریها در منطقه درگیری داخلی در منطقه بسیار خطرناک است در هر صورت ما پیگیر وقایع هستیم و دولت نیجریه نیز کمیتهای را برای رسیدگی به این موضوع انتخاب کردند و امید میرود که این کمیته زمینهای را فراهم کند تا دیگر چنین وقایعی صورت نگیرد و این موضوع نیز جبران شود.
انتهای پیام/