وزیرامورخارجه کشورمان با همتای بلغاری خود کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند.

ظریف: مصوبه اخیر کنگره آمریکا مانع عمده‌ای را ایجاد کرد/ میتو: باید به مخالفان برجام واقف باشیمبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان ظهر امروز (30 آذرماه) پس از دیدار و گفت‌وگو با "دانیل میتو" همتای بلغارستانی خود کنفرانس مطبوعاتی مشترکی را برگزار کردند.

مصوبه اخیر کنگره آمریکا مانع عمده‌ای در مسیر ایجاد کرد

وزیر امورخارجه کشورمان اعلام کرد: هجدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و بلغارستان به زودی در تهران برگزار می‌شود.

وی پیرامون  مصوبه اخیر کنگره آمریکا نیز گفت: این اقدام مانع عمده‌ای در مسیر ایجاد کرد که با روش‌های قانونی تلاش کردند مانع رسیدن به راه‌حل شوند و امیدواریم دولت آمریکا مانع این اقدامات شود که در نامه آقای کری این تعهد اعلام شده و ما نیز امیدواریم بتوانیم این سنگی که یک گروه بیشتر متمایل به اختلاف و بحران قرار داد‌ه‌اند را حرکت دهیم.

ظریف تصریح کرد: از روش‌های مختلف اطمینان می‌گیریم که این موضوع مانعی ایجاد نکند که وزیر خارجه آمریکا در نامه‌ای به ما اعلام کرده که به تعهد خود عمل می‌کند.

ظریف افزود: همه به تعهدات خود عمل خواهند کرد و امیدواریم با اجرای درست برجام این اقدام عملیاتی شود و روابط ما با رعایت موازین بین‌المللی شکل بگیرد.

امضای چند یادداشت تفاهم در حوزه روابط فرهنگی

وزیرامورخارجه کشورمان افزود: در سالهای گذشته به دلیل تحریم‌ها روابط دو کشور کاهش جدی داشته اما امروز شروع روابط جدیدی را پیگیری می‌کنیم که موضوعات مهم منطقه ما و بالکان را شامل شده و همچنین مسائل دو جانبه پارلمانی را نیز در بر می‌گیرد.

وی افزود: در حوزه اقتصادی نیز کریدور ترانزیتی، همکاری‌های تجاری و تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی را داریم که در آینده نزدیک هجدهمین دوره آن برگزار خواهد شد.

ظریف به امضای چند یادداشت تفاهم در حوزه روابط فرهنگی اشاره کرد و افزود: در خصوص تحولات منطقه نیز با خطرات جدی مواجه هستیم که این خطرات نیازمند همکاری مجدد می‌باشد و امید داریم این همکاری به سود منطقه بیانجامد.

برگزاری دو جلسه مشترک برجام

وزیر خارجه کشورمان در خصوص جلسه کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: تاکنون دو جلسه رسمی داشتیم و اعضا در موضوعات مختلف حسب مورد، مشورت‌هایی داشتند. همه روزه نیز همکاران ما در تماس دائم با اعضا می‌باشند.

ظریف با اشاره به دیدار اعضای گروه ایران و 1+5 که از اواسط هفته گذشته در وین انجام گرفته و مشغول بررسی آخرین روشهای کاری برای پایان دادن به تحریم‌ها و اقدامات برای روز تصمیم و اجرا هستند گفت: موانعی که باید برداشته می‌شدند و راهنمایی‌های که باید به شرکت‌های اروپایی و امریکایی در خصوص روابط اقتصادی با ایران داده می‌شد مطالعه و بررسی شده است.

وزیر خارجه کشورمان سفر وزیر خارجه بلغارستان و همکاری‌های آتی به کشور را خوشحال کننده خواند که پس از یک رکود طولانی انجام می‌شود. گفت وزیر ملاقات های مهمی با رئیس جمهور و وزرای راه و شهرسازی و فرهنگ و کشورمان داشت. در این سفر درباره روابط دو جانبه و نیز کریدور ارتباطی آذربایجان، گرجستان، بلغارستان و اتحادیه اروپا که دروازه ورود ما به آن است مذاکرات خوبی انجام شد و همچنین در حوزه انرژی. مسیر روابط روشن است و امیدواریم این مسیر را با سرعت بیشتری طی کنیم.

ظریف در خصوص تاریخ لغو تحریم‌ها نیز گفت: زمان اجرای تعهدات بیش از چند روز نیست و ما به سمت روابط منطقی‌تر با کشورهای اروپایی و سایر شرکا پیش برویم.



بلغارستان حوزه ورود ایران به اروپا است

از سوی دیگر "دانیل میتوف" وزیر خارجه بلغارستان امروز در نشست خبری مشترک با تشکر از مهمان‌نوازی و مذاکرات انجام شده با مقامات کشورمان، گفت: دیروز ملاقات خوبی با رئیس‌ جمهور داشتم و امروز نیز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز وزیر راه دیدارهایی داشتم که تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه آموزش، علوم و ورزش منعقد کردیم و امیدواریم پروژه‌های توافق‌شده را اجرایی کنیم که مهم‌ترین آنها  کریدور ترانزیتی است.

وی بلغارستان را در حوزه ورود ایران به اروپا خواند و ابراز امیدواری کرد که این موضوع تبدیل به اساسی‌ترین موضوعات مورد بحث طرفین شود و در همکاری گازی ایران و اروپا موثر واقع شود.

وزیر خارجه بلغارستان افزود: می‌دانم ایران به تعهدات خود پایبند است و ما می‌توانیم روابط خود را مانند گذشته و حتی فراتر از آن گسترش دهیم.

باید به مخالفان برجام واقف باشیم

وی در خصوص تصمیم کنگره آمریکا برای ایجاد محدودیت‌هایی در صدور روادید گفت: طرفین باید متعهد به اجرای برجام باشند. در ایران و آمریکا برخی مخالفان برجام وجود دارند و ما باید به آن واقف باشیم. آقای کری با نگاهی مثبت به موضوع نگاه کرد و همچنین آقای ظریف نیز چنین رویکردی داشت.

میتوف برجام را یک موضوع و فرآیند وین را یک موضوع دانست که ارتباط زیادی به هم ندارند اما هدف آنها در خصوص ایران و حل و فصل مسائل منطقه‌ای یکسان است.

وی افزود: با همکاری یکدیگر می‌توانیم مشکلات منطقه از جمله سوریه را خاتمه بخشیم.

وزیر خارجه بلغارستان با اشاره به دیدارهای سازنده‌ای که در تهران داشت و حوزه‌های مهمی را که برای گسترش روابط شناسایی کرد، یادآور شد: می‌توانیم از طریق آنها به سوی گسترش و تعمیق روابط گام برداریم.

میتوف ادامه داد: بلغارستان دروازه ورود به اتحادیه اروپا است و ایران نقش مهمی را در حوزه انرژی می‌تواند ایفا کند.

وزیر خارجه بلغارستان همکاری‌ها بین دو کشور را بسته به این دانست که در چه حوزه‌هایی خواهان گسترش آن باشند.

ایران یکی از مهم‌ترین منابع در خصوص تنوع‌سازی منابع گازی اروپا

به گفته وی ایران یکی از مهم‌ترین منابع در خصوص تنوع‌سازی منابع گازی برای اتحادیه اروپاست.

وی درباره زمان لغو تحریم‌ها نیز گفت: انتظار داریم که تاریخ برداشتن تحریم‌ها تا آخر ماه جاری باشد، اما برخی مشکلات فنی موانعی را ایجاد کرده است. ما نیاز به صبر و تحمل بیشتری داریم و همینطور تعهد ایران.

میتوف یادآور شد: مسیری که درپیش روی ماست فرصت‌ها و چالش‌هایی دارد و ما در منطقه چالش‌هایی مانند داعش داریم که همکاری‌های آینده ما تعیین کننده است و این همکاری‌ها بسیار مهم می‌باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار