وب سایت "نیویورک پست" مدعی شد امتیازات توافق هسته ای در حالی نصیب ایران می شود که این کشور قصد ندارد از مواضع خود عقب نشینی کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وب سایت "نیویورک پست" در گزارشی مدعی شد باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – با مذاکرات هسته ای، مردم جهان را فریب داد. چرا که این توافق بدون اعمال محدودیت های واقعی علیه ایران حاصل شد.

در این گزارش با طرح ادعاهایی بی اساس آمده است: سیاه کاری بخشی از دیپلماسی به شمار می رود. این درحالیست که در دولت اوباما این موضوع به یک امر عادی تبدیل شده است. توافق هسته ای ایران یکی از مواردی است که اوباما با توسل به این سیاست، مردم جهان را فریب داد.

نویسنده این گزارش با طرح ادعاهایی واهی می نویسد: رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته "ارنست مونیز" – وزیر انرژی این کشور – را به وین فرستاد تا از "یوکیا آمانو" – مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی -- بخواهد گزارشی به نفع برنامه هسته ای ایران منتشر کند. آمانو در پاسخ به وزیر انرژی آمریکا اظهار داشت: "پیشرفت های زیادی حاصل شده است؛ اما هنوز اقدامات بسیاری باید انجام بگیرد. اعتمادسازی بیشتری نیاز است و راستی آزمایی در خصوص برنامه هسته ای ایران به هفته ها رسیدگی نیاز دارد."

در ادامه این گزارش با استناد به بند 79 گزارش آمانو در خصوص فعالیت های هسته ای ایران آمده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی در جایگاهی قرار ندارد که بگوید فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است. چرا که آژانس به تمامی سایت های هسته ای این کشور دسترسی ندارد. با این وجود، آمانو در این گزارش از گام هایی که ایران برای شفاف سازی در خصوص فعالیت های هسته ای برداشته است، ابراز امیدواری کرد.   

نویسنده گزارش در ادامه ادعاهای بی اساس خود می افزاید: ایران نشان داده است که به تعهدات خود در خصوص توافق هسته ای پایبند نیست. این کشور با نقض قطعنامه های شورای امنیت، آزمایش موشکی جدیدی انجام داد. این آزمایش ها حاکی از آن است که ایران در برنامه هسته ای خود ابعاد نظامی دنبال می کند. دو موشک جدید ایران، به گونه ای طراحی شده اند که توانایی حمل کلاهک هایی به وزن 75 و 100 کیلیویی را دارند. 

در بخش دیگر این گزارش آمده است: واقعا جای تاسف دارد که اوباما از هفته گذشته تلاش هایی را برای اجرای توافق هسته ای آغاز کرد. ایران به امتیازات بسیاری دست یافت. به زودی تحریم های اقتصادی علیه این کشور لغو خواهد شد. اتحادیه اروپا هم اکنون نیز بخشی از تحریم های خود را علیه ایران لغو کرده است. باراک اوباما نیز به مدت 90 روز تحریم های ضد ایرانی کنگره را به حالت تعلیق درآورد. دارایی های مسدود شده این کشور نیز آزاد شده است. تمامی این امتیازات در حالی به ایران اعطا می شود که این کشور اقدامی در خصوص پایبندی خود به توافق هسته ای انجام نداده است. بهروز کمالوند – سخنگوی کمیسیون انرژی اتمی ایران – در همین خصوص اظهار داشت: "توافق اوباما باعث نمی شود ایران کوچکترین تغییری در برنامه هسته ای خود ایجاد کند. ما به فعالیت هایی که در گذشته انجام می دادیم، ادامه خواهیم داد."

در پایان این گزارش آمده است: رئیس جمهور آمریکا با توافق هسته ای، قطعنامه های شورای امنیتت سازمان ملل را بی اثر کرد، سازمان بین المللی انرژی اتمی را به سخره گرفت و نشان داد پیمان‌نامه منع گسترش سلاح های هسته ای ضمانت اجرایی ندارد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار