معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: بر اساس کیل‌گیری انجام شده در منطقه طارم سفلی، 15 تن محصول در هر هکتار از باغات فوق متراکم زیتون این بخش برداشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛مجید حدادیان ادامه داد: این کیل‌گیری از فاز اول باغ سیاهپوش منطقه طارم سفلی که پنج ساله است، انجام شده که شرکت کشت و صنعت خندان سیاهپوش با عملکرد 15 تن در هکتار به عنوان نمونه در کشور از لحاظ این میزان برداشت است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: شروع کشت باغات زیتون فوق متراکم در این استان از سال 89 ـ 88 در بخش طارم سفلی در اراضی ملی سیاهپوش بوده که به عنوان نخستین باغ فوق متراکم کشور بوده و در طی سال‌های اخیر باردهی این باغات نیز آغاز شده است.

حدادیان اضافه کرد: این باغات به دلیل ویژگی‌های ژنتیکی ارقام مورد استفاده و به کارگیری تکنیک‌های خاص مدیریت باغ در این نوع سیستم کاشت، سریع‌تر از باغ‌های احداث شده با ارقام بومی و سایر ارقام تجاری به باردهی می‌رسد.

این مسئول بیان کرد: نخستین برداشت محصول زیتون از باغات فوق متراکم پس از کاشت در سال دوم اتفاق می‌افتد و در سال سوم و چهارم میزان عملکرد بیشتر شده و تولید اقتصادی از سال پنجم به بعد است.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ارقام کشت شده زیتون در این باغات را آربکین و کرونایکی که جزو ارقام روغنی و با درصد و کیفیت بالای روغن بوده عنوان کرد.

حدادیان تعداد درخت زیتون در هر هکتار از باغات فوق متراکم را بین یک‌هزار و 600 تا دو هزار اصله ذکر کرد.

وی یادآور شد: میزان سطح زیر کشت باغات فوق متراکم زیتون در استان قزوین حدود 100 هکتار برآورد و پیش‌بینی شده است که طی سال‌های آینده این میزان به 300 هکتار نیزمی‌رسد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/ف

برچسب ها: محصول ، باغات ، زیتون ، برداشت ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.