احمد مسجد جامعی ظهر روز جمعه و پس از بازدید از پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به ماهنامه نجوم، اولین نشریه علمی پس از انقلاب رفت و از تحریریه این ماهنامه دیدن کرد.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ صبح روز جمعه احمد مسجد جامعی، عضو شورای اسلامی شهر تهران، برنامه این هفته تهرانگردی را به مناسبت هفته پژوهش، به این امر اختصاص داد و به‌ پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات رفت.

او درباره این پژوهشگاه توضیح داد: پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات در سال 1377 راه اندازی شد و با این ترکیب،‌ به‌عنوان اولین پژوهشگاه در ایران است. این مجموعه پیش از این، سه نشریه «نامه پژوهش»، «‌نمایه پژوهش» و «فرهنگ و پژوهش» را به چاپ می رساند. 

مسجد جامعی ادامه داد: نمایه پژوهش برای اولین بار نقد پژوهش ها را آغاز کرد و این امر با کمک دکتر حری انجام می‌شد. علتش هم این بود که پژوهش های مکرری وجود داشت که پژوهشگران برای انجام کار، نیاز به دانستن آن داشتند. بانک اطلاعات پژوهش ها نیز در اینجا شکل گرفت که تکرار در پژوهش‌ها انجام نشود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران،‌ در ادامه با بیان اینکه اولین بار بود که پژوهش در حوزه مطالعات بین رشته‌ای به صورت جدی مطرح شد، بیان کرد: فعالیت‌های دیگری هم در این پژوهشگاه انجام گرفت. برای مثال کنگره دین پژوهان،‌ از همین جا شروع شد. جایزه‌ای را با عنوان پژوهش‌های فرهنگی برگزیده که سالانه برگزار می‌شد. در این حوزه بخش دین هم بود که بعدها مستقل شد و به حوزه پژوهش‌های فرهنگی با رویکرد دینی و در کنار آن کنگره دین پژوهان شکل گرفت و به همین روال،‌ شاخه‌های بیشتری به آن افزوده شد. 

او در ادامه تصریح کرد: همچنین نخستین طرح‌های ملی نیز در این پژوهشگاه شکل گرفت که تحت عنوان گرایش ها و باورهای ایرانیان بود و به مصرف کالاهای فرهنگی و آمارگیری اماکن فرهنگی،‌ می‌پرداخت و برای نخستین بار، وارد برنامه سوم و چهارم توسعه شدند و دولت مکلف به حمایت از این طرح‌ها شد که هر دو سال یکبار برگزار شود. به این صورت پژوهش‌های فرهنگی،‌ یک ساختار و قوامی پیدا کرد که روز پژوهش هم به هفته پژوهش تبدیل شد.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارهایی که در این مکان انجام می‌شد،‌ برنامه‌نویسی و تدوین کتاب‌های درسی رشته مدیریت فرهنگی بود که چند دوره را جهاد دانشگاهی انجام داد و امروز به یک رشته مستقل، جا افتاده است، خاطرنشان کرد: این پژوهشگاه مدتی تعطیل شد و در دوره جدید کار خود را آغاز کرد و طرح گرایش‌ها و باورهای ایرانیان را به همراه انتشار مجدد نشریات خود، آغاز کرده است. 


هر شهر باید یک ایستگاه لرزه‌نگاری داشته باشد

احمد مسجد جامعی در ادامه برنامه تهرانگردی این هفته خود به مناسبت هفته پژوهش، به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران رفت و از بخش لرزه‌نگاری این موسسه دیدن کرد.

در این بازدید علی مرادی رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با بیان اینکه 111 ایستگاه لرزه نگاری در کشور وجود دارد، گفت:‌ برخی کشورها با وجود وسعت کم، حدود 600 ایستگاه لرزه نگاری دارند. چون باید 3 ایستگاه تعیین محل کنند. به همین دلیل ما برنامه 250 ایستگاه را در نظر داریم. هر چند که بهتر است هر شهر یک ایستگاه داشته باشد.

او در ادامه در پاسخ به سوال مسجد جامعی که چند گسل در تهران موجود است،‌ بیان کرد: 4 گسل بزرگ شمال تهران از نیاوران تا علوم تحقیقات، گسل طرشت، گسل ری و گسل ایوانکی، از خطرناک‌ترین گسل‌های تهران هستند. گسل مشا هم برای تهران خطرناک است.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشور با اشاره به اینکه در شهر تهران زلزله هایی با قدرت شش دهم ریشتر قابل ثبت شدن است، تأکید کرد: از 40 سال گذشته تاکنون در شهر تهران امکان وقوع زلزله وجود دارد و آخرین زلزله ای که خسارت جدی در تهران وارد کرد مربوط به سال 1830 میلادی است.

مرادی ادامه داد: در استان تهران ماهانه 30 زمین لرزه ثبت می‌شود که سهم شهر تهران هر 2 روز 3 زمین لرزه است.

او در پایان اظهار کرد: سالانه در کشور 12 زلزله بالای پنج ریشتر و یک زلزله بالای شش ریشتر اتفاق می افتد.

مسجد جامعی ضمن تشکر از مسئولان این مرکز، به بخش تحقیقات هواشناسی این موسسه و بخش پیش‌بینی غلظت آلودگی هوای شهری رفت. او در این بخش عنوان کرد: 16 ایستگاه توسط این موسسه در سطح شهر تهران دایر شده است و 21 ایستگاه هم شهرداری تهران دارد که مقدار مونوکسید کربن، ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون، دی اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن در هوای تهران را نمایش می‌دهند.


ایستگاه پایانی تهرانگردی در هفته پژوهش

* بازدید از ماهنامه نجوم، انجمن فیزیک ایران و موزه علم و فناوری

احمد مسجد جامعی ظهر روز جمعه و پس از بازدید از پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، به ماهنامه نجوم، اولین نشریه علمی پس از انقلاب رفت و از تحریریه این ماهنامه دیدن کرد.

وی در این دیدار اظهار کرد: این نشریه اولین نشریه علمی پس از انقلاب محسوب می‌شود که با تیراژ 3 هزار نسخه کار خود را آغاز و امروز به 6 هزار نسخه رسیده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید به مطلبی که در یکی از شماره‌های این ماهنامه منتشر شده بود اشاره کرد و توضیح داد: تعدادی سنگ آسمانی در تهران وجود دارد که یک شهاب سنگ در گنبد مینا واقع در پارک آب و آتش، یک سنگ در کاخ گلستان و یک مجموعه کوچکی از سنگ‌ها در دانشگاه تهران است که به نوعی اینها سوغات آسمان برای تهران هستند.

مسجدجامعی در پایان تاکید کرد: محتوای این نشریه تولید داخلی است و تنها بخش کوچکی از اخبار،‌ ترجمه هستند. همچنین دو تن از عکاسان مطرح نجوم یعنی بابک امیر تفرشیو اشین زاکاریان، با این مجموعه همکاری دارند.

مقصد بعدی تهرانگردان انجمن فیزیک ایران بود. عضو شورای اسلامی شهر تهران، در این بازدید گفت: این انجمن در سال 1311 توسط دکتر حسابی تاسیس شد. مسئولان این انجمن می‌گویند 10 هزار عضو در این مرکز وجود دارد که به سه گروه اعضای دانشجو،‌ اعضای پیوسته و اعضای وابسته تقسیم می‌شوند و سالانه 30 سمینار برگزار می‌کنند.

هادی اکبرزاده، رئیس این انجمن در این بازدید خاطرنشان کرد: سعی کنیم نقش فیزیک به عنوان علم در جامعه شناخته شود. امروزه به فیزیکدان به عنوان یک پژوهشگر نگاه نمی‌شود در صورتی که یک فیزیکدان یک پژوهشگر است.

مسجد جامعی نیز در ادامه با تاکید بر اینکه مطلب خوب و مهمی است که فیزیک یک علم عمومی شود، تصریح کرد: در شهر بابل، خانه ای به علم اختصاص یافته است و در آن آزمایشگاه راه اندازی شده است و تعداد زیادی دانش آموز از آن استفاده می‌کنند. این نمونه خوبی برای عمومی شدن علم است.

تهرانگردان در ایستگاه پایانی روز جمعه به موزه علم و فناوری واقع در خیابان سی تیر، ساختمان پیشین کتابخانه ملی رفتند و از بخش‌های مختلف این موزه بازدید کردند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار