خبرگزاری رویترز در گزارشی به بررسی ابهامات موجود در ائتلاف به اصطلاح ضد تروریسم عربستان پرداخت.

رویترز: ائتلاف ریاض در هاله‌ای از ابهام/ بی‌خبری مقامات کشورهای هم‌پیمان سعودی‌هابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: زمانی که عربستان سعودی اعلام کرد ائتلافی متشکل از 34 کشور مسلمان برای مبارزه با تروریسم ایجاد کرده است، برخی از کشورهای عضو این ائتلاف از اهداف آن اطلاع نداشتند. کشورهای غربی نیز اگرچه از ائتلاف عربستان استقبال کردند، هنوز مطمئن نیستند نحوه عملکرد این ائتلاف چگونه خواهد بود. «اشتون کارتر،» وزیر دفاع آمریکا در این خصوص روز سه‌شنبه گفت: «ما مشتاقانه منتظر آن هستیم تا ببینیم عربستان با تشکیل این ائتلاف چه در سر دارد.»

نظرات کشورهای امضا کننده این ائتلاف، حاکی از ناهماهنگی و آماده نبودن ریاض است. به گونه‌ای که کشورها ابتدا برای ایجاد یک مرکزهماهنگ به این ائتلاف دعوت شدند؛ اما در ادامه مقامات ریاض آن را ائتلافی نظامی اعلام کردند. برای نمونه، قانونگذار ارشد پاکستان از طریق رسانه‌های خبری از آن مطلع شد و «آرمانتا نصیر،» سخنگوی وزارت خارجه اندونزی نیز در این خصوص گفت: «وزیر خارجه عربستان در چند روز اخیر دو بار با ما تماس گرفته است؛ اما برای ما مهم است که پیش از پیوستن به این ائتلاف از جزئیات کامل و اهداف آن آگاه شویم.»

این درحالی است که «عادل الجبیر،» وزیر امور خارجه عربستان در نشست با خبرنگاران روز سه‌شنبه در این خصوص گفت: « کشورهای عضو این ائتلاف می‌توانند در مبارزه با آنچه  که آن را گروه‌های تروریستی می‌نامند از یگدیگر کمک بخواهند. این کمک‌ها می‌تواند نیروی نظامی، کمک‌های مالی و تخصص‌های امنیتی باشد. مقر دائم آن در ریاض خواهد بود. اگرچه هنوز در خصوص جزئیات بیشتر، تصمیمی گرفته نشده است.»

در ادامه این گزارش آمده است: مقامات بسیاری از 34 کشوری که عربستان پیوستن آنها را به این ائتلاف اعلام کرده است، در گفتگو با خبرنگاران ما اذعان کردند ابتدا برداشت متفاوتی از این ائتلاف داشتند. این در حالی است که برخی از این کشورها نیز از عدم اطلاع رسمی خود در این خصوص خبر دادند. برای نمونه، «سحر کامران،» عضو شورای دفاع مجلس سنای پاکستان که سال‌ها در ریاض زندگی کرده است، در گفتگوی تلفنی با رویترز اظهار داشت: این نخستین بار است که از این ائتلاف با خبر می‌شوم. من هنوز چیزی در این خصوص نشنیده ام و در مجلس هم مطرح نشده است.»

نگارنده در ادامه این گزارش نوشت: رویکرد مبهم این طرح نه تنها می‌تواند سبب تضعیف قدرت مبارزه با تروریسم شود، بلکه این تصور را برای کشورهای غربی ایجاد می‌کند که کشورهای مسلمان در برابر تروریسم بی‌تفاوت هستند. در چند هفته اخیر، کشورهای غربی از آنچه که شکست عربستان سعودی در مبارزه متمرکز با داعش نامیدند، انتقاد کردند. کشورهای غربی، سرچشمه ایدئولوژی جهادی را مدرسه وهابیت عربستان سعودی می‌دانند. آنها معتقدند جنگ عربستان در یمن بجای مبارزه با داعش، نشان از آن است که این گروه تروریستی، تهدیدی برای ریاض محسوب نمی‌شود. این درحالی است که عربستان همواره در پاسخ به این اتهامات، نزدیکی جغرافیایی یمن به این کشور و همچنین تهدید امنیتی ریاض را دلیل عملکرد خود دانسته است. از سوی دیگر، عربستان یکی از اهداف ائتلاف خود را اشاعه ایدئولوژی جدید خوانده است. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا بیانیه‌های جدید مفتی‌های وهابی می‌توانند انتقادات غرب را کاهش دهند؟ تردیدها در این زمینه بسیار است.

نگارنده در انتهای گزارش چنین نتیجه‌گیری می‌کند: حضور نداشتن ایران، سوریه و عراق در ائتلاف ریاض، می‌تواند به معنای آن باشد که در میدان جنگ علیه تروریسم، بلوک مسلمانان سنی از شیعیان جدا خواهد شد. این درحالی است که بسیاری از مقامات ریاض، تروریسم را تا حدودی مربوط به شیعیان می‌دانند. به نظر می‌رسد اگر چنین رویکردی برای ائتلاف عربستان در نظر گرفته شود، بسیاری از کشورهایی که رابطه خوبی با ایران دارند از این ائتلاف خارج خواهند شد.


انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار