آژانس اطلاعات فدرال آلمان با انتشار گزارشی بی‌سابقه، درخصوص خطر عربستان سعودی در بی‌ثبات کردن جهان عرب هشدار داد.

هشدار آژانس اطلاعات آلمان: عربستان، عامل بی‌ثباتی جهان عرب/ ریاض، متهم به حمایت مالی از داعش
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از دیلی تلگراف، «آژانس اطلاعات فدرال» آلمان (بی‌اِن‌دی)، در اقدامی غیرمعمول و با انتشار گزارشی بی‌سابقه، هشدار داد عربستان در آستانه تبدیل شدن به بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در جهان عرب است. اقدام  بی‌اِن‌دی، با در نظر گرفتن اینکه ریاض متحد غرب به‌شمار می‌رود و روابط بلند-مدت سیاسی و اقتصادی با برلین دارد، بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش منتشر شده بی‌اِن‌دی، نزاع داخلی آل‌سعود بر سر قدرت و رویای عربستان برای رهبری جهان عرب، این متحد مهم غرب را به بزرگترین عامل بی‌ثباتی جهان عرب تبدیل می‌کند.

بی‌اِن‌دی در این گزارش، از افزایش اختیارات «محمد بن سلمان،» پسر 30 ساله پادشاه کنونی عربستان و وزیر دفاع این کشور که به‌تازگی به‌عنوان معاون ولیعهد منصوب شده، ابراز نگرانی کرده است و درخصوص استفاده وی از این اختیارات برای جانشینی پدرش، هشدار می‌دهد. محمد بن سلمان در تصمیم‌گیری برای حمله به یمن نقش مهمی داشت.

تحلیلگران بی‌اِن‌دی در ادامه می‌نویسند: «ملک سلمان» و پسرش هر دو رویای رهبری جهان عرب را در سر دارند. آن‌ها سعی دارند با استفاده از مؤلفه‌های نظامی و ایجاد ائتلاف‌های جدید در [منطقه خاورمیانه]، این رویا را تحقق بخشند.»

محمد بن سلمان تلاش می‌کند پیش از مرگ ملک سلمان به عنوان ولیعهد وی منصوب شود. این در حالی است که ولیعهد عربستان هم‌اکنون «محمد بن نایف،» پسرعموی 80 ساله ملک سلمان است. تحلیلگران «رویال بانک کانادا» نیز چندی پیش با انتشار گزارشی از جنگ قدرت شاهزادگان آل‌سعود، به‌عنوان «بازی تاج‌و‌تخت» نام بردند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: «هزاران نفر عضو خانواده سلطنتی هستند که هر کدام قدرت و اختیارات متفاوتی دارند. هرگونه تلاشی از سوی محمد بن سلمان در براندازی محمد بن نایف، آتش جنگ خطرناک قدرت را در میان اعضای سلطنتی برمی‌افروزد.»  

گزارش  بی‌اِن‌دی در پایان به حملات ائتلاف عربستان به یمن اشاره می‌کند و می‌افزاید: «دلیل دخالت نظامی عربستان در جنگ داخلی یمن، اثبات این موضوع بود که ریاض برای عقب نماندن از عرصه‌های سیاسی منطقه‌، از هیچ‌گونه خطرپذیری در زمینه‌های نظامی، مالی و سیاسی، فروگذار نمی‌کند.» 



انتهای پیام/


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار